Lanseringsstrategi
Strategin delades upp i tre steg, där det första steget var att skapa medvetenhet fördelad på två målgrupper som skilde sig åt i deras intresse för skönhet. De två målgrupperna bestod av antingen ett professionellt eller grundläggande intresse för smink. Steg två och tre byggde därefter på med kunskap kring produkterna och inspiration på användningsområde anpassat för respektive målgrupp.
Konceptutveckling av kundresa
Det första steget i tratten (kännedom) fokuserade på att förmedla budskapet ”Get the Christmas Look”. Detta kommunicerades genom en detaljorienterad film som stärkte känslan av varumärket genom att tydligt framhäva kvaliteten på borstarna.
I steg två engagerade vi bearbetad målgrupp med budskapet ”The Look and Tool”. I denna övervägningsfas presenterades produkterna tillsammans med olika tillfällen för användning.
Det tredje och sista steget i strategin (konvertering) fokuserade vi på att exponera produkterna tillsammans med kommunikationen ”The perfect Christmas gift” som ämnade att driva den redan engagerade målgruppen att köpa produkten hos någon av återförsäljarna online eller i fysisk butik.
Annonsering
Distributionsstrategin fokuserade på att tillämpa vår fulla potential genom relevanta kanaler, placeringar och funktioner – som i detta fall var Facebook, Instagram & Snapchat. Kundresan började med breda målgrupper, som sedan segmenterade vidare genom återmarknadsföring i övervägnings- och konverteringsfasen.