REAL TECHNIQUES

Produktmarknadsföring under årets mest konkurrenskraftiga period: Julhandeln

Case av DigiView Agency

+
Impressions under fem veckor
- %
Sänkt CPM på Facebook & Instagram
+
Klicks och swipe ups till webbplats
Produkter slutsålda på Kicks & Åhléns webbplats

Uppdraget

Uppdraget för Real Techniques innefattade att skapa varumärkeskännedom under vintersäsongen och driva trafik mot deras erbjudanden hos återförsäljarna Kicks, Åhlens och H&M. Målbilden var att stärka medvetenheten kring deras produkter och placera Real Techniques borstar och svampar top of mind för att öka försäljningen under den mest konkurrenskraftiga perioden under året: Julhandeln.

Metod

Genomförande

Lanseringsstrategi

Strategin delades upp i tre steg, där det första steget var att skapa medvetenhet fördelad på två målgrupper som skilde sig åt i deras intresse för skönhet. De två målgrupperna bestod av antingen ett professionellt eller grundläggande intresse för smink. Steg två och tre byggde därefter på med kunskap kring produkterna och inspiration på användningsområde anpassat för respektive målgrupp.

Konceptutveckling av kundresa

Det första steget i tratten (kännedom) fokuserade på att förmedla budskapet ”Get the Christmas Look”. Detta kommunicerades genom en detaljorienterad film som stärkte känslan av varumärket genom att tydligt framhäva kvaliteten på borstarna.

I steg två engagerade vi bearbetad målgrupp med budskapet ”The Look and Tool”. I denna övervägningsfas presenterades produkterna tillsammans med olika tillfällen för användning.

Det tredje och sista steget i strategin (konvertering) fokuserade vi på att exponera produkterna tillsammans med kommunikationen ”The perfect Christmas gift” som ämnade att driva den redan engagerade målgruppen att köpa produkten hos någon av återförsäljarna online eller i fysisk butik.

Annonsering

Distributionsstrategin fokuserade på att tillämpa vår fulla potential genom relevanta kanaler, placeringar och funktioner – som i detta fall var Facebook, Instagram & Snapchat. Kundresan började med breda målgrupper, som sedan segmenterade vidare genom återmarknadsföring i övervägnings- och konverteringsfasen.

Play Video
Kontakta oss!

Är du nyfiken på DigiView och hur vi kan hjälpa dig accelerera din tillväxt via digital marknadsföring?

Hör av dig så lovar vi att återkoppla så snart vi kan!

RING
08-410 33 787

BESÖK
Sveavägen 59
113 59, Stockholm