KJELL & COMPANY

Affärsdrivande marknadsföring mot butik och e-handel bidrog till rekordtillväxt

Case av DigiView Agency

x
Genomsnittlig ROAS
+
Köp online
+
Köp i butik
%
Tillväxt online under 2019

Uppdraget

År 2019 investerade Kjell & Company i en helt ny digital upplevelse inklusive lanseringen av en helt ny webbutik. Under deras digitala expansion var DigiViews uppdrag att stärka interaktionen mellan fysiska butiker och e-handel via sociala medier, för att leverera en komplett kundresa med långsiktig lönsamhet i sikte.

Metod

Genomförande

Strategi

För att lyckas med dessa mål formades strategin baserat på tre arbetsområden; varumärke, engagemang och försäljning. Istället för att bara arbeta i mellersta eller låga delar av marknadsföringstratten flyttade vi vårt centrum till en 360-vy och fokuserade på den övre tratten för att mejsla fram relevanta målgrupper för respektive budskap. För oss var det viktigt att vara konsekvent med Kjell & Companys koncept, att lyfta varumärkets unika kärnvärden och skapa intresseväckande kommunikation. Planen för 2019 innehöll en fullständig strategi för sociala medier såväl organiskt som betald full funnel: Awareness, consideration, conversion, maintain och löpande dynamisk annonsering.

 

Konceptutveckling

Det kreativa konceptet togs fram utifrån en humoristisk men teknik-skicklig tonalitet, som framhävdes både i den betalda marknadsföringen och organiska inlägg. Kjell & Company moodboard skapades och all annonsproduktion följde följande riktlinjer för att säkra en röd tråd i mediemixen:

– ”Tre-färgs-regeln” i alla annonser
– Framhäva produkternas funktion
– Betydelsen av användarupplevelsen
– Känslan av “tech”
– Modernt och minimalistiskt
– Lättkonsumerat och enkel kommunikation

 

Annonsering

Denna strategi distribuerades på Facebook, Instagram, Facebooks Audience Network och Snapchat för alla Kjell & Companys marknader (Sverige och Norge). Strategin inkluderade en datadriven målgruppsstrategi, som kontinuerligt optimerades baserat på konsumentbeteende under hela året. Eftersom att distributionen även innebar att underhålla befintliga kunder, fanns också ett starkt fokus på retargeting med ambitionen att påminna målgruppen om att dra nytta av erbjudanden igen genom dynamiska produktannonser (DPA), vilket synkroniserades med deras unika beteende på webbplatsen.

Play Video
Kontakta oss!

Är du nyfiken på DigiView och hur vi kan hjälpa dig accelerera din tillväxt via digital marknadsföring?

Hör av dig så lovar vi att återkoppla så snart vi kan!

RING
08-410 33 787

BESÖK
Sveavägen 59
113 59, Stockholm