{"id":9902,"date":"2021-04-12T14:59:56","date_gmt":"2021-04-12T12:59:56","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=9902"},"modified":"2021-04-20T10:48:31","modified_gmt":"2021-04-20T08:48:31","slug":"framtidsspaning-shoppingbeteende-2021","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/insikt\/framtidsspaning-shoppingbeteende-2021\/","title":{"rendered":"Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021"},"content":{"rendered":"\n
Pandemin har f\u00f6r\u00e4ndrat v\u00e5rt k\u00f6pbeteende globalt och e-handeln har \u00f6kat kraftigt d\u00e5 m\u00e4nniskor runt om i v\u00e4rlden har h\u00e5llit sig hemma. Enligt \u2018The future of shopping has come early report<\/a>\u2019 av Facebook IQ<\/a> \u00e4r tv\u00e5 kategorier inom detaljhandeln utm\u00e4rkande, vilka handlar om 1) N\u00f6dv\u00e4ndiga varor och 2) Icke-n\u00f6dv\u00e4ndiga varor. I b\u00f6rjan av pandemin bulkade konsumenterna i oro vilket gjorde att det blev en kraftig \u00f6kning under en kort period och medf\u00f6rde tomma hyllor i m\u00e5nga matbutiker. I USA \u00f6kade bland annat kategorin mat och dryck med hela 11,3% under hela \u00e5ret.<\/p>\n\n\n\n Och beteendef\u00f6r\u00e4ndringarna tar inte slut d\u00e4r. Det kr\u00e4vs att f\u00f6rst\u00e5 konsumenternas nya m\u00f6nster och f\u00f6rv\u00e4ntningar f\u00f6r att kunna matcha dessa tidigt inom b\u00e5de er aff\u00e4rsmodell, anv\u00e4ndarupplevelse och marknadsf\u00f6ringsstrategi – innan konkurrenterna hinner f\u00f6re. Nedan kommer vi djupdyka i konsumenternas k\u00f6pbeteende under pandemin.<\/p>\n\n\n\n Tidigare grundade sig konsumenternas k\u00f6pbeslut i vilket utbud som fanns tillg\u00e4ngligt i butik. Detta har f\u00f6r\u00e4ndrats under de senaste \u00e5ren i fotsp\u00e5r av e-handelns expansion, i samband med betald marknadsf\u00f6ring i digitala kanaler. Under 2020 \u00f6kade konsumtionen av e-handel via mobila enheter med 19% globalt, och stod f\u00f6r 65% av e-handelns totala int\u00e4kter v\u00e4rlden \u00f6ver. E-handeln har utvecklats och gjort att fler alternativ har \u00f6ppnas upp f\u00f6r konsumenten. Priset anser konsumenten \u00e4r en avg\u00f6rande faktor b\u00e5de online och i butik och 61% s\u00e4ger att de aktivt letar efter rabatter eller erbjudanden. M\u00e5nga har ju som v\u00e4lk\u00e4nt, drabbats ekonomiskt under pandemin och d\u00e4rf\u00f6r f\u00f6rutsp\u00e5s det att priset forts\u00e4ttningsvis kommer vara en avg\u00f6rande faktor i k\u00f6pbeslut. <\/p>\n\n\n\n \u201cEn av de saker som konsumenter har b\u00f6rjat k\u00e4nna igen under COVID-19 \u00e4r att deras preferens f\u00f6r var de handlar betyder mer f\u00f6r dem \u00e4n tidigare. Det kommer av olika orsaker, inte bara s\u00e4kerhet och trygghet, utan ocks\u00e5 av deras betalningsalternativ, de ol\u00e4genheter eller bekv\u00e4mligheter de upplever under deras v\u00e4g att k\u00f6pa och deras k\u00f6ptransaktion. Allt detta \u00e4r saker som kommer att \u00f6vertala en kund att vara lojal – eller inte\u201d<\/em> \u2013 Nicole Leinback Reyhle, Founder of Retail Minded<\/strong><\/a><\/p><\/blockquote>\n\n\n\n Tidigare unders\u00f6kningar har visat att hinder eller en f\u00f6rdr\u00f6jning i en kundresa kan vara orsaken till att konsumenten inte slutf\u00f6r ett k\u00f6p. Men det har ocks\u00e5 visat att d\u00e5lig kundservice eller l\u00e5nga k\u00f6er har varit ytterligare en bidragande faktor. Det har skett ett skifte hos konsumenterna under den r\u00e5dande pandemin fr\u00e5n att tid och ekonomi har varit i fokus till att fysiska och psykiska risker p\u00e5verkar k\u00f6presan. <\/p>\n\n\n\n I konsumentens k\u00f6pbeteende har sex risker identifierats ur olika aspekter.<\/strong><\/p>\n\n\n\n \u201cJag tror att m\u00e5nga m\u00e4nniskor f\u00f6rv\u00e4ntar sig f\u00f6retag f\u00f6r att f\u00e5 dem att k\u00e4nna sig s\u00e4kra. Det \u00e4r en del av kundupplevelsen. En bra detaljhandlare kommer att kommunicera med kunden och g\u00f6ra allt de g\u00f6r f\u00f6r att skydda kunder och sin personal”<\/em> – Clare Bailey, FOUNDER of The Retail Champion.<\/strong><\/a><\/p><\/blockquote>\n\n\n\n Flera m\u00e5nader efter att pandemin br\u00f6t ut s\u00e4ger 71% av konsumenterna att s\u00e4kerhet \u00e4r en h\u00f6g prioritet f\u00f6r att handla i butik gentemot online. Det kommer f\u00f6rmodligen att forts\u00e4tta att vara en bidragande faktor som p\u00e5verkar konsumentens k\u00f6pbeslut. <\/p>\n\n\n\n Pandemin har p\u00e5skyndat digitaliseringen av samh\u00e4llet och gjort att e-handeln har vuxit explosionsartat under 2020, mycket p\u00e5 grund av att f\u00e4rre har valt att handla i fysiska butiker. Men detta \u00e4r f\u00f6rmodligen inte ett tillf\u00e4lligt skifte utan kommer f\u00f6rbli det nya normala <\/em>– 32% s\u00e4ger n\u00e4mligen att de kommer spendera mindre tid i fysiska butiker \u00e4ven n\u00e4r pandemin \u00e4r \u00f6ver. Det \u00e4r n\u00e4sta generation av e-handel. Konsumenterna letar efter en mer bekv\u00e4m shopping och f\u00f6rv\u00e4ntar sig att det skall vara enkelt att hitta de produkter som de beh\u00f6ver utifr\u00e5n deras livsstil. <\/p>\n\n\n\n \u201cM\u00e4nniskor kommer att handla med ett syfte. De har f\u00f6rmodligen gjort research om produkten, och de vet exakt vad de vill ha, de g\u00e5r och k\u00f6per det, betalar och l\u00e4mnar. De spenderar mer per bes\u00f6k och deras bes\u00f6k \u00e4r mycket fokuserade. Det antyder att det finns v\u00e4ldigt mycket research som p\u00e5g\u00e5r online i f\u00f6re det butiksbes\u00f6ket s\u00e5 att de vet exakt vad de g\u00e5r f\u00f6r och de f\u00e5r det gjort.” – <\/em>Clare Bailey, Grundare av Retail Champion<\/strong><\/p><\/blockquote>\n\n\n\n Konsumtion och k\u00f6pbeteende har f\u00e5tt en ny mening bland konsumenter under pandemin, och har skapat en starkare gemenskap mellan lokala och globala verksamheter. Pandemin har bidragit till att konsumenterna har handlat mer lokalt och velat st\u00f6tta lokala och sm\u00e5skaliga verksamheter som haft det tufft under de r\u00e5dande omst\u00e4ndigheterna. <\/p>\n\n\n\n \u201cDet som \u00e4r v\u00e4ldigt intressant \u00e4r att kunderna har letat sig bort fr\u00e5n storstaden<\/em> tillbaka till lokala samh\u00e4llen, vilket faktiskt \u00e4r \u00f6verensst\u00e4mmer med vad vi ser i stor utstr\u00e4ckning att fler m\u00e4nniskor forts\u00e4tter att arbeta hemifr\u00e5n. M\u00e5nga m\u00e4nniskor arbetade omedelbart hemifr\u00e5n eller var permitterade, handlade mycket mer lokalt, och de engagerade sig mycket mer med lokalsamh\u00e4llet och mindre butiker<\/em>” – Clare Bailey, Founder of The Retail Champion<\/strong><\/p><\/blockquote>\n\n\n\n F\u00f6r\u00e4ndringar i konsumentens k\u00f6pbeteende har skett under pandemin. \u00d6ver 60% s\u00e4ger att de har f\u00f6r\u00e4ndrat sitt beteende genom att testa nya varum\u00e4rken. Det har skakat om och minskat konsumenternas lojalitet mot butiker innan pandemin gentemot nu. K\u00f6pen har blivit mer komplexa och utmanande genom att pris och erbjudande \u00e4r det som driver kunder d\u00e5 lojalitet och personliga relationer inte kan byggas p\u00e5 samma s\u00e4tt. <\/p>\n\n\n\n \u201cKunder har h\u00f6gre f\u00f6rv\u00e4ntningar fr\u00e5n \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare att de skall leverera bra kundservice och sedan vara lojala mot varum\u00e4rket. F\u00f6r att kunderna har fler m\u00f6jligheter n\u00e4r det g\u00e4ller prisj\u00e4mf\u00f6relse och j\u00e4mf\u00f6relse av konkurrenter, d\u00e4rf\u00f6r m\u00e5ste \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljarna \u00f6verv\u00e4ga hur detta kommer att p\u00e5verka deras verksamhet” <\/em>– Nicole Leinback Reyhle, FOUNDER of Retail Minded<\/strong><\/p><\/blockquote>\n\n\n\n Digitaliseringen som har skett under pandemin skulle f\u00f6rmodligen har tagit fart oavsett, men Covid-19 p\u00e5skyndade f\u00f6rst\u00e5s hela processen. Vi vet inte \u00e4n hur samh\u00e4llet kommer att se ut n\u00e4r allt har lugnat sig. Men vi beh\u00f6ver vara p\u00e5 t\u00e5rna och st\u00e4lla om, m\u00e5nga traditionella bolag som inte har gjort det eller varit mottagliga f\u00f6r f\u00f6r\u00e4ndring kommer inte ha r\u00e4tt f\u00f6ruts\u00e4ttningar till att kunna \u00f6verleva p\u00e5 sikt. Det skifte som sker nu \u00e4r det nya normala.<\/strong> I det nya normala m\u00e5ste vi agera och ta vara p\u00e5 de fantastiska m\u00f6jligheter det digitala landskapet erbjuder oss! <\/p>\n\n\n\nKAPITEL 1<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
Bepr\u00f6vad shopping: En ompr\u00f6vning av prioriteringarna leder till mer komplexa k\u00f6pbeslut.<\/h3>\n\n\n\n
Vad s\u00e4ger konsumenterna sj\u00e4lva d\u00e5?<\/h3>\n\n\n\n
S\u00e5 med de insikterna i bagaget, vad beh\u00f6ver vi som marknadsf\u00f6rare ha i \u00e5tanke under 2021? <\/h3>\n\n\n\n
<\/strong>Oavsett om konsumenten beslutar sig f\u00f6r att handla i butik eller online s\u00e5 beh\u00f6ver b\u00e5da k\u00f6p- upplevelserna k\u00e4nnas s\u00e4kra, p\u00e5litliga och enkla. <\/li><\/ol>\n\n\n\n
<\/strong>Huruvida konsumenten handlar \u00e4r individuellt och det g\u00e4ller att att f\u00f6rh\u00e5lla sig till konsumenten beroende p\u00e5 var i k\u00f6presan individen i fr\u00e5ga befinner sig. I v\u00e5ra v\u00e4lutvecklade annonseringsverktyg kan vi v\u00e4lja att optimera v\u00e5ra annonser d\u00e4r konsumenten \u00e4r som mest mottaglig. <\/li><\/ol>\n\n\n\n
<\/strong>En \u00f6kad medvetenhet bland konsumenter medf\u00f6r h\u00f6gre krav. Oavsett om konsumenten v\u00e4ljer att handla i butik eller online s\u00e5 kommer ditt varum\u00e4rkes v\u00e4rderingar vara en viktig faktor och n\u00e5got att ha med i din kommunikation f\u00f6r ett \u00f6kat f\u00f6rtroende bland dina potentiella kunder. Vilken position tar du p\u00e5 marknaden och hur s\u00e4rskiljer du dig fr\u00e5n konkurrenterna? <\/li><\/ol>\n\n\n\nKAPITEL 2<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
Shoppingrisker: Konsumenterna st\u00e5r inf\u00f6r nya beslut i butik och online.<\/h3>\n\n\n\n
S\u00e5 vilka risker svarar konsumenterna sj\u00e4lva att de upplevt n\u00e4r de har handlat i butik under pandemin?<\/h3>\n\n\n\n
<\/strong>38% upplevde att de spenderade l\u00e5ng tid i k\u00f6 samt att det var sv\u00e5rt att hitta
<\/li>
<\/strong>37% upplevde att deras produkter inte fanns i lager eller att de ville prova produkten innan k\u00f6p.
<\/li>
<\/strong>35% upplevde h\u00f6ga priser och f\u00e5 rabatterade perioder.
<\/li>
<\/strong>25% k\u00e4nde sig inte s\u00e4kra i folkmassor.
<\/li>
<\/strong>17% v\u00e4ntade f\u00f6r att de ville g\u00f6ra ett diskret k\u00f6p.
<\/li>
<\/strong>9% k\u00e4nde sig stressade eller irriterade under sin handel.<\/li><\/ul>\n\n\n\nS\u00e5 med de insikterna kring risker i bagaget, vad beh\u00f6ver vi som marknadsf\u00f6rare ha i \u00e5tanke under 2021? <\/h3>\n\n\n\n
<\/strong>Att konsumenten inte beh\u00f6ver g\u00e5 runt i butik f\u00f6r att handla dagligvaror, utan kan h\u00e4mta upp f\u00e4rdigpackade varor samt att f\u00e5 sina varor hemlevererade har gjort att de k\u00e4nt sig s\u00e4krare \u00e4n n\u00e4r de handlar fr\u00e5n butik. Om ditt f\u00f6retag erbjuder dessa tj\u00e4nster eller f\u00f6r del delen har smarta anv\u00e4ndarupplevelser f\u00f6r s\u00e4krare shopping online, kommunicera det och spring f\u00f6re konkurrenterna! <\/li><\/ol>\n\n\n\n
<\/strong>Konsumenterna v\u00e4nder sig allt mer mot e-handel och mobilshopping, s\u00e4kerst\u00e4ll d\u00e4rf\u00f6r att dina digitala plattformar \u00e4r optimerade och anpassade f\u00f6r mobila enheter. Och st\u00e4ll dig fr\u00e5gan – vilka hygienfaktorer hade gjort att du sj\u00e4lv f\u00f6redragit att handla i din butik online ist\u00e4llet f\u00f6r fysiskt? <\/li><\/ol>\n\n\n\n
<\/strong>Ett f\u00f6rtroende beh\u00f6ver \u00f6vervinnas hos nya kunder och genom smidigare betalningsfunktioner online, snabba leveranser och enkla returer skapar du en bra kundupplevelse som troligtvis g\u00f6r att kunden vill handla hos dig igen. <\/li><\/ol>\n\n\n\nKAPITEL 3<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
Omv\u00e4nda roller: Butiker b\u00f6rjar bli mer transaktions-drivna medan e-handelsplattformar b\u00f6rjar bli mer experimentella.<\/h3>\n\n\n\n
S\u00e5 vad s\u00e4ger konsumenterna sj\u00e4lva kring utvecklingen av spontana k\u00f6p vs. planerade k\u00f6p globalt? <\/h3>\n\n\n\n
<\/li>
<\/li>
<\/li>
<\/li>
<\/li>
<\/li>Och p\u00e5 vilket s\u00e4tt s\u00e4ger konsumenterna att de vill uppt\u00e4cka varum\u00e4rken och produkter i framtiden? <\/h3>\n\n\n\n
<\/li><\/ul>\n\n\n\nS\u00e5 med de insikterna kring bekv\u00e4m shopping i bagaget, vad beh\u00f6ver vi som marknadsf\u00f6rare ha i \u00e5tanke under 2021? <\/h3>\n\n\n\n
<\/strong>Konsumenterna b\u00f6rjar v\u00e4nja sig vid tidseffektiv shopping och ser att fysiska butiker b\u00f6r f\u00f6renkla f\u00f6r k\u00f6p genom enkel navigering i butikerna samt b\u00e4ttre utbudet av snabbkassor. \u00c4r du i framkant g\u00e4llande dessa faktorer som p\u00e5verkar kundens butiksupplevelse? Kommunicera d\u00e5 dina fysiska USP:ar! <\/li><\/ol>\n\n\n\n
<\/strong>Liveshopping var en stigande trend under pandemin och \u00e4r ett effektivt s\u00e4tt att engagera och n\u00e5 dina kunder n\u00e4r du inte har m\u00f6jlighet att m\u00f6ta dina kunder fysiskt.
<\/li>
<\/a>Discovery commerce \u00e4r ett system i Facebook som m\u00f6jligg\u00f6r f\u00f6r att samla data om din m\u00e5lgrupps k\u00f6p-intressen. F\u00f6r att sedan se vad de interagerar med och g\u00f6r det enklare f\u00f6r din m\u00e5lgrupp att utforska ditt sortiment och hitta r\u00e4tt produkter, d\u00e5 du kan matcha produkter som m\u00e5lgruppen kan t\u00e4nkas vara intresserad av.
<\/li>
<\/strong>Konsumenterna vill k\u00e4nna sig trygga n\u00e4r de handlar online och genom en aktiv kundtj\u00e4nst via sociala medier, d\u00e4r ditt f\u00f6retag kan ge snabba svar p\u00e5 fr\u00e5gor och ge r\u00e5d, har du en stor m\u00f6jlighet att bygga upp ett unikt f\u00f6rtroende. Vilket vanligtvis sker naturligt i butiker. <\/li><\/ol>\n\n\n\nKAPITEL 4<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
Tv\u00e4rs \u00f6ver gatan och v\u00e4rlden runt – V\u00e5ra varukorgar har blivit \u201cglocal\u201d <\/strong><\/h3>\n\n\n\n
S\u00e5 vad s\u00e4ger konsumenterna att de har gjort f\u00f6r att st\u00f6tta sina lokala verksamheter?<\/h3>\n\n\n\n
S\u00e5 med de insikterna kring lokalt engagemang i bagaget, vad beh\u00f6ver vi som marknadsf\u00f6rare ha i \u00e5tanke under 2021?
<\/h3>\n\n\n\n
<\/strong>Vi vet inte \u00e4n hur l\u00e4nge pandemin kommer att vara och majoriteten av befolkningen spenderar mer tid hemma och vi tar oss inte ut i fysiska butiker som tidigare vilket g\u00f6r det sv\u00e5rt f\u00f6r v\u00e5ra lokala sm\u00e5f\u00f6retagare att \u00f6verleva. Men vi beh\u00f6ver f\u00f6rs\u00f6ka st\u00f6tta dem i den m\u00e5n som det g\u00e5r genom att engagera oss p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt och sociala medier \u00e4r en viktig faktor f\u00f6r att sprida ordet. Kan ditt f\u00f6retag exempelvis ta en starkare position p\u00e5 marknaden genom att hitta nya samarbeten med sm\u00e5f\u00f6retagare som har bra synergier med er verksamhet?<\/li><\/ol>\n\n\n\n
<\/strong>Oavsett om du har en stor eller liten verksamhet har pandemin gjort att utvecklingen tagit en ordentlig fart och om du som sm\u00e5f\u00f6retagare skall \u00f6verleva beh\u00f6ver du synas p\u00e5 sociala medier. H\u00e4r finns det enorma m\u00f6jligheter som \u00e4r mer \u00e4n v\u00e4rt att ta vara p\u00e5! Se \u00f6ver din mediebudget och dess faktiska ROI. Om du exempelvis haft som rutin att annonsera i lokaltidningen, kanske du ist\u00e4llet ska fundera \u00f6ver att placera de pengarna p\u00e5 geografisk annonsering ist\u00e4llet eller varf\u00f6r inte s\u00e4tta upp en egen onlinebutik via Facebook Shops<\/a> och l\u00e4gga pengarna p\u00e5 en kvalitativ fotoproduktion av schyssta produktbilder. <\/li><\/ol>\n\n\n\nKAPITEL 5<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
Den lojala aspekten: Hur empati, transparens och v\u00e4rde speglar lojalitet.<\/h3>\n\n\n\n
Vilka anledningar p\u00e5st\u00e5r konsumenterna sj\u00e4lva p\u00e5verkar \u00e5terkommande k\u00f6p via en e-handelsplattform? <\/h3>\n\n\n\n
Anledningar till att g\u00f6ra \u00e5terkommande k\u00f6p i en fysisk butik d\u00e5? <\/h3>\n\n\n\n
Att ha i \u00e5tanke som marknadsf\u00f6rare under 2021: <\/h3>\n\n\n\n
<\/strong>Det finns s\u00e5 mycket val vad det g\u00e4ller erbjudanden och priser vilket g\u00f6r detaljhandeln konkurrenskraftig. D\u00e4rf\u00f6r beh\u00f6ver du se \u00f6ver punkterna n\u00e4mnda ovan f\u00f6r att utforska vad ditt varum\u00e4rke kan leverera f\u00f6r kommunikation \u00e5t konsumenterna f\u00f6r att skapa lojalitet inom ditt m\u00e5lgruppssegment. <\/li><\/ol>\n\n\n\n
<\/strong>Konsumenterna v\u00e4ljer i m\u00e5nga fall varum\u00e4rken d\u00e4r de k\u00e4nner en samh\u00f6righet. Det \u00e4r viktigt att kommunicera med sina kunder f\u00f6r att skapa en lojalitet och bygga upp en relation, genom att kommunicera viktig information och starta dialoger d\u00e4r de har m\u00f6jlighet att l\u00e4mna feedback eller st\u00e4lla fr\u00e5gor. 87% s\u00e4ger att de \u00e4r intresserade att kommunicera p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt med varum\u00e4rken och e-handlare. <\/li><\/ol>\n\n\n\nSammanfattning.<\/strong><\/h2>\n\n\n\n