{"id":9902,"date":"2021-04-12T14:59:56","date_gmt":"2021-04-12T12:59:56","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=9902"},"modified":"2021-04-20T10:48:31","modified_gmt":"2021-04-20T08:48:31","slug":"framtidsspaning-shoppingbeteende-2021","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/insikt\/framtidsspaning-shoppingbeteende-2021\/","title":{"rendered":"Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021"},"content":{"rendered":"\n

Pandemin har f\u00f6r\u00e4ndrat v\u00e5rt k\u00f6pbeteende globalt och e-handeln har \u00f6kat kraftigt d\u00e5 m\u00e4nniskor runt om i v\u00e4rlden har h\u00e5llit sig hemma. Enligt \u2018The future of shopping has come early report<\/a>\u2019 av Facebook IQ<\/a> \u00e4r tv\u00e5 kategorier inom detaljhandeln utm\u00e4rkande, vilka handlar om 1) N\u00f6dv\u00e4ndiga varor och 2) Icke-n\u00f6dv\u00e4ndiga varor. I b\u00f6rjan av pandemin bulkade konsumenterna i oro vilket gjorde att det blev en kraftig \u00f6kning under en kort period och medf\u00f6rde tomma hyllor i m\u00e5nga matbutiker. I USA \u00f6kade bland annat kategorin mat och dryck med hela 11,3% under hela \u00e5ret.<\/p>\n\n\n\n

Och beteendef\u00f6r\u00e4ndringarna tar inte slut d\u00e4r. Det kr\u00e4vs att f\u00f6rst\u00e5 konsumenternas nya m\u00f6nster och f\u00f6rv\u00e4ntningar f\u00f6r att kunna matcha dessa tidigt inom b\u00e5de er aff\u00e4rsmodell, anv\u00e4ndarupplevelse och marknadsf\u00f6ringsstrategi – innan konkurrenterna hinner f\u00f6re. Nedan kommer vi djupdyka i konsumenternas k\u00f6pbeteende under pandemin.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

KAPITEL 1<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Bepr\u00f6vad shopping: En ompr\u00f6vning av prioriteringarna leder till mer komplexa k\u00f6pbeslut.<\/h3>\n\n\n\n

Tidigare grundade sig konsumenternas k\u00f6pbeslut i vilket utbud som fanns tillg\u00e4ngligt i butik. Detta har f\u00f6r\u00e4ndrats under de senaste \u00e5ren i fotsp\u00e5r av e-handelns expansion, i samband med betald marknadsf\u00f6ring i digitala kanaler. Under 2020 \u00f6kade konsumtionen av e-handel via mobila enheter med 19% globalt, och stod f\u00f6r 65% av e-handelns totala int\u00e4kter v\u00e4rlden \u00f6ver. E-handeln har utvecklats och gjort att fler alternativ har \u00f6ppnas upp f\u00f6r konsumenten. Priset anser konsumenten \u00e4r en avg\u00f6rande faktor b\u00e5de online och i butik och 61% s\u00e4ger att de aktivt letar efter rabatter eller erbjudanden. M\u00e5nga har ju som v\u00e4lk\u00e4nt, drabbats ekonomiskt under pandemin och d\u00e4rf\u00f6r f\u00f6rutsp\u00e5s det att priset forts\u00e4ttningsvis kommer vara en avg\u00f6rande faktor i k\u00f6pbeslut. <\/p>\n\n\n\n

\u201cEn av de saker som konsumenter har b\u00f6rjat k\u00e4nna igen under COVID-19 \u00e4r att deras preferens f\u00f6r var de handlar betyder mer f\u00f6r dem \u00e4n tidigare. Det kommer av olika orsaker, inte bara s\u00e4kerhet och trygghet, utan ocks\u00e5 av deras betalningsalternativ, de ol\u00e4genheter eller bekv\u00e4mligheter de upplever under deras v\u00e4g att k\u00f6pa och deras k\u00f6ptransaktion. Allt detta \u00e4r saker som kommer att \u00f6vertala en kund att vara lojal – eller inte\u201d<\/em> \u2013 Nicole Leinback Reyhle, Founder of Retail Minded<\/strong><\/a><\/p><\/blockquote>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Vad s\u00e4ger konsumenterna sj\u00e4lva d\u00e5?<\/h3>\n\n\n\n