{"id":9829,"date":"2021-03-22T08:00:32","date_gmt":"2021-03-22T07:00:32","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=9829"},"modified":"2021-03-21T19:55:04","modified_gmt":"2021-03-21T18:55:04","slug":"digiview-summerar-think-forward-2021-the-social-reset","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/insikt\/digiview-summerar-think-forward-2021-the-social-reset\/","title":{"rendered":"DigiView summerar: Think forward 2021 \u2013 The social reset"},"content":{"rendered":"\n

I b\u00f6rjan av 2020 s\u00e5 v\u00e4ndes v\u00e5r v\u00e4rld upp och ned n\u00e4r pandemin slog till. Vi har st\u00e5tt inf\u00f6r en medveten klimatkris och en global pandemi och f\u00f6r\u00e4ndringar, som gjort att samh\u00e4llet har st\u00e4llts inf\u00f6r en pr\u00f6vning. Vi har f\u00e5tt st\u00e4lla in, st\u00e4lla om och saktat ned v\u00e5rt tempo. M\u00e5nga st\u00e4der v\u00e4rlden \u00f6ver har levt i lockdowns och statusen har varit oviss i v\u00e4rlden.<\/p>\n\n\n\n

Sociala medier har spelat en stor roll under tidens g\u00e5ng och gjort att vi kunnat leva p\u00e5, fast digitalt. N\u00e4r pandemin hade sin f\u00f6rsta v\u00e5g i b\u00f6rjan av mars 2020, arbetade \u00f6ver 3,9 miljarder m\u00e4nniskor hemifr\u00e5n och digitala verktyg och kommunikation blev v\u00e5r vardag. Digitaliseringen gjorde att vi utvecklade v\u00e5rt s\u00e4tt att anv\u00e4nda de digitala verktygen genom exempelvis live-shopping.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r sj\u00e4tte \u00e5ret, delar We Are Social<\/a> med sig av sin \u00e5rliga trendrapport <\/a>som syftar till att lyfta det komplexa och st\u00e4ndigt skiftande konsumentbeteendet online och utforskar vilken roll varum\u00e4rken kan spela f\u00f6r att reflektera och forma det. Rapporten 2021 sammanst\u00e4lls av deras team av experter fr\u00e5n vart och ett av deras 15 internationella kontor v\u00e4rlden \u00f6ver. <\/p>\n\n\n\n

L\u00e5t oss djupdyka i de mest intressanta insikterna, kapitel f\u00f6r kapitel. <\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/a><\/figure>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Recap – 2020 – Events \u201cshaping\u201d social.<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Januari.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\u2013 \u00d6ver h\u00e4lften av v\u00e4rldens befolkning anv\u00e4nder sociala medier.\u00a0
\u2013 Australiens br\u00e4nder \u00e4r en f\u00f6r\u00f6delse av klimatf\u00f6r\u00e4ndringarna och v\u00e4cker mycket uppm\u00e4rksamhet och m\u00e4nniskor agerar online.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Februari.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\u2013 Covid-19 b\u00f6rjar att p\u00e5verka v\u00e4rldsekonomin.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Mars.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\u2013 Covid-19 sprids utanf\u00f6r Kina och WHO klassar det som en pandemi.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

April.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\u2013 TikTok sl\u00e5r rekord som den mest nedladdade sociala appen under ett kvartal\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Maj.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\u2013 SpaceX lanserar sitt f\u00f6rsta plan med bes\u00e4ttning – Dragon 2 som blev livestreamat f\u00f6r v\u00e4rldens befolkning under ett online-event.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Juni.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\u2013 Statyer kopplade till slaveri tas ned av pga BLM protester.
\u2013 J.K Rowling hamnar i ett digitalt br\u00e5k om trans r\u00e4ttigheter.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Juli.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\u2013 Indien f\u00f6rbjuder TikTok och 58 kinesiska appar.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Augusti.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\u2013 Jeff Bezos blir den f\u00f6rsta i historien att ha ett n\u00e4tverk som \u00f6verstiger 200 miljoner dollar.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

September.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\u2013 Antal d\u00f6da globalt av Covid-19 \u00f6verstiger en miljon.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

KAPITEL 1<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

The simple life – M\u00e4nniskor anv\u00e4nder sociala plattformar f\u00f6r att \u00e5terg\u00e5 till sina k\u00e4rnv\u00e4rderingar.\u00a0<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

En tredjedel av v\u00e4rldens befolkning k\u00e4nde stress under 2019 visade en rapport fr\u00e5n Gallup Global Emotions <\/a>. Det som har h\u00e4nt under 2020 har f\u00e5tt oss att reflektera och t\u00e4nka \u00f6ver vad som \u00e4r viktigt f\u00f6r oss. Men det handlar inte enbart om h\u00e4lsa eller familj utan om enkla behov som att laga mat fr\u00e5n grunden eller att k\u00e4nna bekv\u00e4mligheten av att vara en del av en lokal gemenskap. Vi anv\u00e4nder sociala kanaler annorlunda nu och v\u00e4ljer att prioritera det som vi vill se \u00e4r av v\u00e4rde genom att vi blir mer medvetna. <\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

F\u00f6r\u00e4ndringar av digitala beteenden.<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Lokala gemenskaper.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

M\u00e4nniskor v\u00e4ljer att h\u00e5lla kontakten via sociala kanaler under lockdowns av samh\u00e4llen har de kunnat bibeh\u00e5lla en gemenskap. Det har skapats grupper i WhatsApp och p\u00e5 Facebook och p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt kunnat forts\u00e4tta h\u00e5lla kontakten. <\/p>\n\n\n\n

Digitala rollspel.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Vi ser en trend fr\u00e5n en Facebook grupp d\u00e4r m\u00e4nniskor vill fly till digitala rollspel i virtuella v\u00e4rldar, d\u00e4r de l\u00e5tsas vara myror och d\u00e4r de kan l\u00e5tsas att pandemin inte existerar. Detta f\u00f6r att undkomma oron kring allt kring pandemin. <\/p>\n\n\n\n

Offline pleasures. <\/strong><\/p>\n\n\n\n

En \u00f6kning har skett av att dela med sig av enkla vardagsh\u00e4ndelser i sociala medier som exempelvis arbete i tr\u00e4dg\u00e5rden. <\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Att ha i \u00e5tanke som marknadsf\u00f6rare under 2021:<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6rst\u00e5 vilken av att sm\u00e5 saker, inte enbart de stora. <\/strong><\/p>\n\n\n\n

Vi ser att det som engagerar \u00e4r inneh\u00e5ll av v\u00e4rde, det beh\u00f6ver inte betyda att det skall innefatta de st\u00f6rre h\u00e4ndelserna i livet utan sm\u00e5 h\u00e4ndelserna i vardagen \u00e4r ocks\u00e5 viktiga att dela med sig av p\u00e5 s\u00e5 vis kommer man ner p\u00e5 en m\u00e4nsklig niv\u00e5. Man vill komma \u00e5t det personliga i inneh\u00e5ll som skapar k\u00e4nslor.  <\/p>\n\n\n\n

Investera i de lokala gemenskaperna. <\/strong><\/p>\n\n\n\n

Genom samh\u00e4llets digitalisering spelar sociala medier en stor roll i hur m\u00e4nniskor engagerar sig i lokala verksamheter. Ett exempel \u00e4r Heineken<\/em> som anv\u00e4nde sig av sociala kanaler f\u00f6r att samla in sm\u00e5 summor fr\u00e5n olika h\u00e5ll f\u00f6r att kunna investera i de lokala sm\u00e5f\u00f6retagen under krisen. <\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

KAPITEL 2<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Practical Advocacy- M\u00e4nniskor hittar praktiska s\u00e4tt att mobilisera inifr\u00e5n deras fl\u00f6den i sociala medier.\u00a0\u00a0<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Under 2020 har m\u00e5nga sociala r\u00f6relser cirkulerat i sociala medier och den aktivism som funnits tidigare har utvecklats till praktisk handling. M\u00e5nga grupper har g\u00e5tt ihop via sociala plattformar och gjort s\u00e5 att fler har kunnat h\u00f6ja sin r\u00f6st och g\u00f6ra en global p\u00e5verkan. <\/p>\n\n\n\n

Oavsett om det handlat om att motverka f\u00f6rtryck eller st\u00f6dja dem som drabbats av naturkatastrofer. Detta har ocks\u00e5 gjort att varum\u00e4rken har omorganiserat deras fl\u00f6den till f\u00f6ljd av #PullUpOrShutUp<\/strong><\/a> <\/strong>som \u00e4r ett initiativ av UOMA Beauty<\/em><\/a> som uppmanar f\u00f6retag att vara transparenta i deras interna m\u00e5ngfald. Den digitala responsen som skedde i samband med att Black Lives Matter<\/em> <\/a>blev den st\u00f6rsta protest n\u00e5gonsin i syfte att st\u00e5 upp f\u00f6r svartas r\u00e4ttvisa frihet i v\u00e4rlden. <\/p>\n\n\n\n

78% of American Gen-Zers have used social media to express support for Black Americans  <\/em>– <\/em>Yubo, 2020<\/em><\/strong><\/a><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

F\u00f6r\u00e4ndringar av digitala beteenden.<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

M\u00e4nniskor utbildar sig allt mer om social r\u00e4ttvisa.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Ett \u00f6kat engagemang har skett i sociala kanaler f\u00f6r social r\u00e4ttvisa i samh\u00e4llet. Vox<\/strong><\/a> <\/strong>har publicerat en \u201cpowerpoint om aktivism\u201d f\u00f6r instagram i karusellformat och s\u00e4ttet som vi mottager information ser annorlunda ut och Instagram spelar en viktig roll i att sortera ut laglig utbildning och l\u00e4sning kring sociala fr\u00e5gor. <\/p>\n\n\n\n

Ton\u00e5ringar engagerar sig i politik via TikTok. <\/strong><\/p>\n\n\n\n

Unga m\u00e4nniskor <\/a>anv\u00e4nde sig av grupper p\u00e5 TikTok under presidentvalet i USA f\u00f6r att f\u00f6rs\u00f6ka utest\u00e4nga politiska kampanjer av President Donald Trump.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Att ha i \u00e5tanke som marknadsf\u00f6rare under 2021:<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Varum\u00e4rken kan utbilda m\u00e4nniskor via sociala medier.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Att utbilda m\u00e4nniskor g\u00f6r att de f\u00f6rst\u00e5r vad de sj\u00e4lva kan g\u00f6ra f\u00f6r ett b\u00e4ttre samh\u00e4lle. Sociala medier har en stor inverkan och ditt tillf\u00f6rlitliga f\u00f6retag kan skapa f\u00f6r\u00e4ndring i samh\u00e4llet genom att fler blir medvetna och fler handlingar i r\u00e4tt riktning kan ske. <\/p>\n\n\n\n

Varum\u00e4rken kan utbilda sig sj\u00e4lva genom sociala medier.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Genom att l\u00e4rdomar fr\u00e5n transpersoners konversationer i sociala medier s\u00e5 skapade Starbucks en kampanj – \u201cwhats your name\u201d<\/a>, d\u00e4r deras arbetande transpersoner fick g\u00f6ra en video till Youtube i samarbete med\u00a0 \u201cTrans Charity Mermaids<\/a>\u201d i syfte att alla \u00e4r v\u00e4lkomna alla m\u00e4nniskor som de \u00e4r. Detta \u00e4r n\u00e5got fler varum\u00e4rken b\u00f6r g\u00f6ra f\u00f6r att v\u00e4rderingar spelar st\u00f6rre roll i ett medvetet samh\u00e4lle idag.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

KAPITEL 3<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

In-feed Intimacy – M\u00e4nniskor vill att den digitala kommunikationen blir mer personaliserad och m\u00e4nsklig.<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Vi spenderar mycket tid online, och det har funnits oroligheter kring att detta p\u00e5verkar v\u00e5ra fysiska relationer. Netflixs dokument\u00e4r: The Social Dilemma<\/a> visar utdrag ur fr\u00e5n de senaste \u00e5rens anv\u00e4ndande av de sociala n\u00e4tverkens inverkan p\u00e5 oss m\u00e4nniskor som ett \u201cwake-up call\u201d. Men under pandemin skedde en f\u00f6r\u00e4ndring, v\u00e5ra sociala plattformar fick en ny mening, de har accepterats och gjort s\u00e5 att vi kan h\u00e5lla kontakt med v\u00e5ra n\u00e4ra och k\u00e4ra. Under pandemins framfart s\u00e5 uppdaterades Facebook med en reaktions emoji i syfte att man bryr sig, som en personlig interaktion. \u201cSmall Gestures\u201d<\/a> introducerades av TikTok, som till\u00e5ter anv\u00e4ndare att skicka g\u00e5vor till andra anv\u00e4ndare. N\u00e4r alla sedan har kommit ig\u00e5ng med videokommunikation lanserade Bumble <\/a>en videochatt-funktion som fick bra respons. Videom\u00f6ten i Google Hangouts, Microsoft Teams och Zoom har blivit en del av v\u00e5r vardag. <\/p>\n\n\n\n

Livestreaming plattformar har v\u00e4ckt mycket engagemang och visat att en varm m\u00e5lgrupp k\u00e4nner en mer personlig kontakt med influerade profiler. Madonna<\/a> skrev sin biofilm med manusf\u00f6rfattaren Diablo Cody i Instagram Live. Medan Jacinda Arden <\/a>anv\u00e4nde Twitch f\u00f6r att f\u00e5 kontakt med sina f\u00f6ljare. Vi ser trender i hur sociala medieanv\u00e4ndare skapar en personlig kontakt via video.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

F\u00f6r\u00e4ndringar av digitala beteenden.<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Avatars personaliserar interaktioner i chattfunktion.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Genom Memoji som Apple skapade s\u00e5 har Facebook lanserat avatars<\/a> och en VR-lekpark d\u00e4r m\u00e4nniskor blir virtuella versioner av sig sj\u00e4lva och kan personalisera interaktioner. <\/p>\n\n\n\n

Ljudformat f\u00f6r att kommunicera.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Det trendande formatet \u00e4r ljud och via formatet kan du skapa en personlig k\u00e4nsla av att du pratar till en person i fr\u00e5ga. Tidigare appar som Chalk <\/a>och Space<\/a> testar s\u00e4ttet att skapa kontakt med m\u00e4nniskor runt om i v\u00e4rlden via ljudsamtal. Dessa liknar \u00e4ven den trendande appen Clubhouse<\/a>. Andra kanaler har f\u00f6ljt trenden och Twitter har lanserat ljudbaserade tweets<\/a> och Linkedin har utvecklat en r\u00f6stfunktion <\/a>i chatten. <\/p>\n\n\n\n

Likasinnade samlas i privata digitala forum.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

M\u00e4nniskor vill g\u00e4rna ansluta sig till forum d\u00e4r de hittar m\u00e4nniskor som har liknande intressen ut\u00f6ver deras fl\u00f6den som k\u00e4nner att de f\u00f6rs samman. I en sv\u00e5r tid s\u00e5 \u00e4r en gemenskap h\u00f6gt prioriterad. M\u00e5nga s\u00f6ker en m\u00e4nsklig kontakt f\u00f6r att de k\u00e4nner sig ensamma i en r\u00e5dande pandemi.<\/p>\n\n\n\n

83% av m\u00e4nniskorna globalt tycker att varum\u00e4rken b\u00f6r anv\u00e4nda sina sociala kanaler f\u00f6r att skapa en k\u00e4nsla av gemenskap och st\u00f6d.<\/em><\/p>\n\n\n\n