{"id":9819,"date":"2021-03-21T16:43:56","date_gmt":"2021-03-21T15:43:56","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=9819"},"modified":"2021-03-30T10:36:34","modified_gmt":"2021-03-30T08:36:34","slug":"den-digitala-ljudtrenden-fem-format-du-behover-kanna-till-i-sociala-medier","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/insikt\/den-digitala-ljudtrenden-fem-format-du-behover-kanna-till-i-sociala-medier\/","title":{"rendered":"Den digitala ljudtrenden: Fem format du beh\u00f6ver k\u00e4nna till i sociala medier"},"content":{"rendered":"\n

I takt med samh\u00e4llets distansering sjunker anv\u00e4ndandet av traditionell media<\/a> inkluderande TV, Radio och tidningar. Vi ser ist\u00e4llet en stor \u00f6kning bland streamingtj\u00e4nster och digitala substitut. Under 2020 \u00f6kade fr\u00e4mst ljudformatet – 9 av 10 anv\u00e4nder en ljud-streamingtj\u00e4nst idag. Pandemin har dragit med sig distansering och ett s\u00e4nkt tempo, som i sin tur leder till att m\u00e4nsklig kontakt har minskat och gjort att vi haft mer tid till att lyssna p\u00e5 podcasts och musik som gjort att vi k\u00e4nt oss mindre ensamma.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

Nedan kommer vi att g\u00e5 igenom n\u00e5gra av de senaste trendande ljudformaten.\u00a0<\/em><\/strong><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Twitters r\u00f6stfunktion i direktmeddelanden och voice tweets.<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Twitter beskrivs som en mikroblogg, d\u00e4r du pratar och diskuterar om nutida \u00e4mnen via Tweets inneh\u00e5llande 280 tecken som du delar med andra anv\u00e4ndare. Men mellan orden kan n\u00e5got falla bort mellan de korta raderna – din m\u00e4nskliga touch. Med den Twitters nya ljudfunktion \u201cVoice Tweet<\/a>\u201d kan du forma en starkare k\u00e4nsla genom att skapa en voicetweet p\u00e5 140 sekunder. Twitter experimenterar ocks\u00e5 med r\u00f6stmeddelanden via direktmeddelande<\/a>, som redan finns p\u00e5 Facebook och Instagram. Vilket kommer medf\u00f6ra att du kan skapa en personlig kontakt med andra anv\u00e4ndare och v\u00e4lja om du vill ha en offentlig eller privat konversation.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Clubhouse.<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Du har s\u00e4kerligen redan h\u00f6rt talas om den trendande ljudappen Clubhouse<\/a>, som fungerar som ett ljudbaserat chattforum. Appen beskrivs som en blandning av livepodd, samtal och konferens. Var du \u00e4n befinner dig i v\u00e4rlden skall n\u00e4tverket vara ett \u00f6ppet forum f\u00f6r att tala med m\u00e4nniskor. Syftet \u00e4r att dela med sig av trendande \u00e4mnen, bolla andra id\u00e9er eller f\u00e5 r\u00e5dgivning, du v\u00e4ljer sj\u00e4lv n\u00e4r du vill hoppa in i ett rum eller hoppa ur. Till skillnad fr\u00e5n andra sociala plattformar s\u00e5 har appen ingen chattfunktion utan \u00e4r enbart ljudbaserad och appen har vuxit i en rasande takt sedan lanseringen f\u00f6r knappt ett \u00e5r sedan. I mars har appen n\u00e5tt 12 miljoner<\/a> nedladdningar globalt, och appen \u00e4r fortfarande inte publik utan du g\u00e5r med genom att f\u00e5 en inbjudan<\/a> till appen av en existerande anv\u00e4ndare. L\u00e4s mer om Clubhouse i v\u00e5rt tidigare blogginl\u00e4gg h\u00e4r.\u00a0<\/a><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Twitter Spaces.\u00a0<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Twitter lanserar en ny funktion – Twitter Spaces<\/a> f\u00f6r Android<\/em>, f\u00f6r att skapa ett ljudbaserat forum liknande Clubhouse. Medan Clubhouse endast finns tillg\u00e4ngliga f\u00f6r iOS planerar Twitter Spaces att ta mark hos dem som anv\u00e4nder sig utav Android<\/a>. I Twitter Spaces kommer du att kunna g\u00e5 med i rum d\u00e4r talare \u00e4r aktiva under givna tider. Den som skapar \u201cthe space\u201d<\/em> kommer kunna styra vem som f\u00e5r g\u00e5 med och vem som f\u00e5r aktivt delta i konversationen. Du g\u00e5r med i konversationen via ett direktmeddelande eller fr\u00e5n en offentlig tweet.\u00a0\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Voiceovers p\u00e5 TikTok. <\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Kreativiteten fl\u00f6dar bland TikTok-anv\u00e4ndarna. Appen v\u00e4xer st\u00e4ndigt och detta g\u00f6r att TikTok utvecklar sina verktyg successivt. Under 2020 s\u00e5 lanserades en voice over-funktion<\/a> som g\u00f6r att anv\u00e4ndare kan l\u00e4gga in sin egen r\u00f6st<\/a> i sina kreationer. Voiceovers har l\u00e4nge anv\u00e4nts av kreat\u00f6rer f\u00f6r visuellt ber\u00e4ttande i sitt skapande, och att nu g\u00f6ra det m\u00f6jligt f\u00f6r kreat\u00f6rer att slippa komplex redigering inf\u00f6r en publicering och ist\u00e4llet kunna skapa voice overs direkt i appen visar onekligen p\u00e5 hur smarta TikTok \u00e4r i sin utveckling. Detta kan exempelvis inneb\u00e4ra en r\u00f6st i en l\u00e5t eller att man beskriver med sin egen r\u00f6st vad som visas i ett klipp. P\u00e5 s\u00e5 vis kan du skapa ytterligare engagerade inneh\u00e5ll. Visste du att genomsnittlige TikTok-anv\u00e4ndaren har <\/em>52,1%<\/em><\/a> i engagement rate? <\/em><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Podcast. <\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Formatet har f\u00e5tt ett stort genomslag de senaste \u00e5ren och det finns n\u00e5got som intresserar alla \u00e5ldrar och intressen, genom ett utbud av podcast av allt vad det g\u00e4ller snack om politik till mat. Du kan med hj\u00e4lp av podcast f\u00f6r att bygga upp ditt varum\u00e4rke genom att lyssnarna f\u00e5r ta del av din expertis och kunskap. Men formatet \u00e4r ocks\u00e5 ett effektivt s\u00e4tt att anv\u00e4nda i sin marknadsf\u00f6ring f\u00f6r att skapa en k\u00e4nsla kring en produkt eller tj\u00e4nst. Internetanv\u00e4ndarna har under 2020 \u00f6kat v\u00e5r konsumtion av podcasts med 13% fr\u00e5n 2019, en anledning tros vara att traditionell radio minskar och kommer att medf\u00f6ra att formatet forts\u00e4tter att \u00f6ka. Enligt senaste rapporten fr\u00e5n svenskarna och internet lyssnar 68% av alla internetanv\u00e4ndare p\u00e5 podcasts. <\/em><\/a><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Sammanfattning.<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Vi blir mer medvetna genom en \u00f6kad digital konsumtion och detta medf\u00f6r att vi bli mer kr\u00e4sna kring vad <\/em>f\u00f6r typ av inneh\u00e5ll vi konsumerar.<\/em> Vi str\u00e4var efter inneh\u00e5ll som ger oss n\u00e5got av v\u00e4rde. Ljudformat bidrar till att kunna skapa mer genuin k\u00e4nsla, \u00e4n vad text kan g\u00f6ra. Att ljudformatet har \u00f6kat \u00e4r f\u00f6r att det \u00e4r ofta \u00e4r v\u00e4rdeskapande och framf\u00f6rallt m\u00e4nskligt. Att ljudbaserade forum har exploderat k\u00e4nns r\u00e4tt i tiden och dessa format f\u00e5r oss att k\u00e4nna tillh\u00f6righet i en distanserad v\u00e4rld, vilket leder till att vi kan k\u00e4nna oss mindre ensamma. <\/p>\n\n\n\n

Det finns stora m\u00f6jligheter inf\u00f6r framtiden g\u00e4llande marknadsf\u00f6ring i ljudformat. Vi lyssnar medvetet p\u00e5 de poddar som intresserar oss och genom en trogen lyssnarskara s\u00e5 \u00f6ppnas annonseringsm\u00f6jligheter mot en redan varm m\u00e5lgrupp upp. Framtidens radioreklam f\u00f6rutsp\u00e5s vara via podcast-formatet och kanske \u00e4ven n\u00e5gra av v\u00e5ra nya ljudbaserade forum?\u00a0<\/p>\n\n\n\n

Vi ser redan nu flera v\u00e4letablerade podcasts som i form av storytelling, marknadsf\u00f6r b\u00e5de produkter och tj\u00e4nster i sina poddavsnitt. Vem vet vad som kommer att h\u00e4nda p\u00e5 Clubhouse eller Twitter Spaces, kommer annonseringsm\u00f6jligheter bli tillg\u00e4ngligt i n\u00e4rtid?Ljudformatet \u00e4r oavsett \u00e4n s\u00e5 l\u00e4nge kostnadseffektivt och ett bra s\u00e4tt att skapa engagemang och f\u00e5 \u00f6kad r\u00e4ckvidd organiskt. S\u00e5 ta mark innan n\u00e5gon annan g\u00f6r det – ljudformatet \u00e4r h\u00e4r f\u00f6r att stanna.\u00a0<\/em><\/p>\n\n\n\n

Hoppas att du uppskattade artikeln.<\/strong> Gl\u00f6m inte att h\u00e5lla dig uppdaterad genom att prenumerera p\u00e5 v\u00e5rt nyhetsbrev! <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ljudformatet v\u00e4xer genom nya funktioner och plattformar som lanserats inom sociala medier med tiden. Detta \u00f6ppnar upp f\u00f6r nya m\u00f6jligheter f\u00f6r ditt f\u00f6retag. I detta blogginl\u00e4gg kommer vi djupdyka i de fr\u00e4msta trendande ljudformaten och sp\u00e5na kring vad som kommer h\u00e4nda med formaten i framtiden.<\/p>\n","protected":false},"author":10,"featured_media":9815,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[36],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/9819"}],"collection":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=9819"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/9819\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media\/9815"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=9819"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=9819"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=9819"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}