{"id":9751,"date":"2021-03-10T13:57:43","date_gmt":"2021-03-10T12:57:43","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=9751"},"modified":"2021-04-23T11:39:21","modified_gmt":"2021-04-23T09:39:21","slug":"kom-igang-med-din-annonsering-pa-twitter","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/artikel\/kom-igang-med-din-annonsering-pa-twitter\/","title":{"rendered":"Kom ig\u00e5ng med din annonsering p\u00e5 Twitter"},"content":{"rendered":"\n

Bakgrund<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Mikrobloggen Twitter lanserades redan \u00e5r 2006 och var till en b\u00f6rjan ett socialt forum som anv\u00e4ndes fr\u00e4mst av ungdomar som debatterade och diskuterade nutida \u00e4mnen. Under senare \u00e5r har plattformen utvecklas till ett medium f\u00f6r innovationsf\u00f6retag, politiska r\u00f6relser och nyhetsbyr\u00e5er. Idag har plattformen \u00f6ver 353<\/a> miljoner globala anv\u00e4ndare som \u00e4r aktiva varje m\u00e5nad. Hela 70% <\/a>av Twitters m\u00e5lgrupp \u00e4r m\u00e4n. Twitter anv\u00e4nds fr\u00e4mst i USA, med 68.7 miljoner anv\u00e4ndare, och majoriteten av anv\u00e4ndarna \u00e4r mellan 25-49 <\/a>\u00e5r. <\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Varf\u00f6r annonsera p\u00e5 Twitter?<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Att n\u00e5 r\u00e4tt m\u00e5lgrupp \u00e4r A och O f\u00f6r att lyckas med din annonsering. Via Twitter kan du rikta dig till personer som anv\u00e4nt sig av specifika s\u00f6kord, \u00e4mnen, hashtags och \u00e4ven f\u00e5 en bild av vilka intressen som de interagerar med och \u00e4ven genom att se vilka konton dem f\u00f6ljer. Det \u00e4r \u00e4nnu inte lika m\u00e5nga som tagit mark p\u00e5 Twitter vilket g\u00f6r att konkurrensen \u00e4r l\u00e4gre \u00e4n p\u00e5 de andra st\u00f6rre plattformarna. En annan f\u00f6rdel \u00e4r att det finns f\u00e5 format vilket f\u00f6renklar ditt annons-skapande och de liknar \u00e4ven vanliga inl\u00e4gg vilket g\u00f6r att de smidigt sm\u00e4lter in i fl\u00f6det.  <\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Detta beh\u00f6ver du f\u00f6r att komma ig\u00e5ng med din annonsering p\u00e5 Twitter.<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Det f\u00f6rsta du beh\u00f6ver \u00e4r ett twitterkonto f\u00f6r ditt f\u00f6retag, f\u00f6r att sedan koppla detta till Twitter Ads Manager som \u00e4r Twitters egna annonsverktyg. 
F\u00f6r att sedan kunna m\u00e4ta och optimera din annonser s\u00e5 beh\u00f6ver du ha teknisk implementation p\u00e5 plats;
website tag<\/a>. Det finns tv\u00e5 typer av website tags. Du kan v\u00e4lja om du vill m\u00e4ta enbart antal konverteringar eller varenda interaktion som din m\u00e5lgrupp g\u00f6r p\u00e5 hemsidan.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Steg f\u00f6r steg – Annonsering p\u00e5 Twitter.<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Steg 1 – V\u00e4lj m\u00e5ls\u00e4ttning<\/em><\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Du beh\u00f6ver f\u00f6rst och fr\u00e4mst best\u00e4mma ett m\u00e5l f\u00f6r dina annonser. Det kan vara f\u00f6ljande; medvetenhet, engagemang, webbplats trafik, nya f\u00f6ljare eller appinstallationer. Du v\u00e4ljer \u00e4ven kampanjtyp efter ditt m\u00e5l: webbplats-klick, followers-kampanj, tweet-kampanjer, appinstallationer och videovisningar.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Steg 2 – V\u00e4lj M\u00e5lgrupp <\/strong><\/em><\/h3>\n\n\n\n

Du kan via Twitters annonseringsverktyg skapa specificerade m\u00e5lgrupper genom demografi, geografi, \u00e5lder, k\u00f6n och p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt \u00f6ka din r\u00e4ckvidd och samtidigt s\u00e4kerst\u00e4lla att du n\u00e5r ut till r\u00e4tt m\u00e5lgrupp.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 Twitter kan du enkelt n\u00e5 en relevant m\u00e5lgrupp p\u00e5 ett s\u00e5dant s\u00e4tt att du kan identifiera den med hj\u00e4lp av specifika nyckelord, hashtags, intressen och engagemang i \u00e4mnen som trendar eller som f\u00f6ljer specifika konton.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Steg 3 – Budget<\/strong><\/em><\/h3>\n\n\n\n

Kostnaden regleras av ett budsystem likt Google Adwords och du v\u00e4ljer om du vill ange ett visst belopp som du vill buda p\u00e5 eller du vill ha automatisk budgivning baserat p\u00e5 din budget och ditt m\u00e5l. Du v\u00e4ljer en budget, men betalar f\u00f6rst n\u00e4r din anv\u00e4ndare f\u00f6ljer ditt konto, retweetar, gillar eller svarar p\u00e5 din marknadsf\u00f6rda tweet. Det finns inget minimum spend p\u00e5 s\u00e5 du v\u00e4ljer sj\u00e4lv hur mycket du vill spendera.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Steg 4 – Format & Placeringar. <\/em><\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Vissa format och placeringar p\u00e5 Twitter kan uppfattas som mer flexibla \u00e4n Facebook. S\u00e5 vilka annonsformat har vi?<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Promoted Tweets:<\/strong> Det finns tv\u00e5 varianter. Det f\u00f6rsta alternativet \u00e4r att \u00f6ka engagemanget ytterligare f\u00f6r en tweet som du tidigare har publicerat som fick h\u00f6gt engagemang. Det andra alternativet \u00e4r att boosta ett inl\u00e4gg s\u00e5 att endast m\u00e5lgruppen du riktar dig till ser det. K\u00f6r en omr\u00f6stning, l\u00e4gg till en GIF eller marknadsf\u00f6r ditt konto. Dessa format fungerar b\u00e4st med engagemang, r\u00e4ckvidd och f\u00f6ljare-kampanjer. Ett bra s\u00e4tt att f\u00e5 potentiella f\u00f6ljare att uppt\u00e4cka dig. L\u00e4s mer h\u00e4r.<\/a><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Karusell-annonser<\/strong>: Ber\u00e4tta en historia, visa upp olika produkter eller markera fler funktioner – allt i en enda annons. Karuseller kan visa upp till sex bilder eller videor som driver direkt trafik till din webbplats eller app. L\u00e4s mer h\u00e4r.<\/a><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Videoannonser:<\/strong> \u00e4r n\u00e5gra av de snabbast v\u00e4xande och mest engagerande formaten i media. Lansera en Twitter-videovy eller f\u00f6rst\u00e4rk kampanjen genom en kort f\u00f6rhandsvisning f\u00f6r att g\u00f6ra ett minnesv\u00e4rt intryck och maximera prestanda. L\u00e4s mer h\u00e4r.<\/a><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Vill du sticka ut fr\u00e5n m\u00e4ngden p\u00e5 Twitter? F\u00f6rbereder du dig f\u00f6r en stor lanseringsdag?<\/em><\/p>\n\n\n\n

Twitter har ocks\u00e5 n\u00e5gra \u00f6vertagande annonsprodukter f\u00f6r att g\u00e5 ett steg l\u00e4ngre \u00e4n traditionella Twitter-annonskampanjer genom att ge dig exklusivt \u00e4gande av Twitters premium-funktion \u00f6ver station\u00e4ra datorer och mobiler, s\u00e5 att du kan maximera din r\u00e4ckvidd och k\u00f6ra lyft \u00f6ver tratten. L\u00e5t oss titta p\u00e5 deras premium erbjudanden:<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

First View<\/strong>: First View \u00e4r ett exklusivt, en-dags, ”massiv medvetenhet” – annonspaket med Twitters mest v\u00e4rdefulla intryck. Du kan uppn\u00e5 stor r\u00e4ckvidd f\u00f6r v\u00e5r mottagliga publik under en 24-timmarsperiod genom att automatiskt spela upp videor h\u00f6gst upp p\u00e5 tidslinjen. Utforska First View h\u00e4r<\/a>.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Promoted Trend:<\/strong> En Promoted Trend \u00e4r en exklusiv och effektiv 24-timmars \u00f6vertagande av den b\u00e4sta trender-lista p\u00e5 Twitter och fliken Explore p\u00e5 mobilen – d\u00e4r m\u00e4nniskor g\u00e5r f\u00f6r att se vad som h\u00e4nder i realtid. Utforska Promoted Trend h\u00e4r.<\/a><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Promoted Trend Spotlight: <\/strong>Promoted Trend Spotlight \u00e4r  en annonsplacering som parar den ostoppbara kraften hos video med premium-funktionen p\u00e5 Twitters Explore-flik i 24 timmar. Utforska Promoted Trend Spotlight h\u00e4r.<\/a><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Steg 5 – M\u00e4ta annonsering<\/strong><\/em><\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6r att se hur din kampanj presterar utifr\u00e5n den m\u00e5ls\u00e4ttning som du har satt s\u00e5 \u00e4r en f\u00f6rdel att m\u00e4ta din annonsering. Det som man kollar p\u00e5 \u00e4r KPI:er som \u00e4r m\u00e4tetal som \u00e4r viktiga f\u00f6r att s\u00e4kerst\u00e4lla att du uppn\u00e5r ditt kampanjm\u00e5l. <\/p>\n\n\n\n

Dessa KPI:er \u00e4r de vanligaste: <\/p>\n\n\n\n

  • R\u00e4ckvidd – <\/em><\/strong>Hur m\u00e5nga unika personer har exponerats f\u00f6r dina annonser?<\/em><\/li>
  • Click Through Rate- <\/em><\/strong>Hur m\u00e5nga klickar sig vidare p\u00e5 din annons?<\/em><\/li>
  • Cost per Click – <\/strong>Vad kostar varje klick p\u00e5 din annons?<\/em><\/li>
  • Frekvens<\/strong> – Hur m\u00e5nga g\u00e5nger ser din m\u00e5lgrupp din annons per vecka?<\/em><\/li>
  • Video engagement rate – <\/strong>Hur m\u00e5nga interagerar med dina annonser genom visningsl\u00e4ngd p\u00e5 videos?<\/em><\/li>
  • Trafik – <\/strong>Hur m\u00e5nga leads genererar dina annonser till hemsidan?<\/em><\/li>
  • ROAS – <\/strong>Vad blir din avkastning p\u00e5 annonskostnaden?<\/em><\/li>
  • Konverteringar – <\/strong>Hur m\u00e5nga konverterar genom dina annonser?<\/em><\/li>
  • Cost per action –<\/strong> Vad \u00e4r kostnaden per lead?<\/em><\/li><\/ul>\n\n\n\n
    <\/div>\n\n\n\n

    A\/B test<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

    Likt annonsering i Facebooks kan du ocks\u00e5 skapa A\/B tester f\u00f6r att se vad din m\u00e5lgrupp interagerar och engageras av. Det g\u00f6r du genom att skapa tv\u00e5 annonser som \u00e4r snarlika varandra, men du \u00e4ndrar sm\u00e5 detaljer som kan vara f\u00e4rg, copy, spr\u00e5k etc. Sedan kan du utv\u00e4rdera vad som attraherar din m\u00e5lgrupp och optimera dina annonser.<\/p>\n\n\n\n

    <\/div>\n\n\n\n

    Sammanfattning.  <\/strong><\/h2>\n\n\n\n

    Twitter v\u00e4xer framf\u00f6r allt inom B2B-segmentet. M\u00f6jligheten att dels buda p\u00e5 aktuella h\u00e4ndelser, men \u00e4ven att bygga m\u00e5lgrupper baserat p\u00e5 andra f\u00f6retags f\u00f6ljare g\u00f6r plattformen unik. Du kan ocks\u00e5 f\u00e5 specificerade ut m\u00e5lgrupper via Twitters s\u00f6kfunktion och genom att  du kan granska din m\u00e5lgrupps beteende, exempelvis vilka \u00e4mnen som de engagerar sig i eller vilka konton som intresserar dem. Det har inte heller varit m\u00f6jligt att annonsera i kanalen s\u00e4rskilt l\u00e4nge, d\u00e4rf\u00f6r kan du ta mark i kanalen och genom att du betalar enbart f\u00f6r ditt resultat s\u00e5 kan du effektiv kontrollera din kostnad. <\/p>\n\n\n\n

    Oavsett om du nyligen kommit ig\u00e5ng med din annonsering p\u00e5 Twitter eller redan annonserat ett tag, beh\u00f6ver du prova dig fram. Det som fungerar i din annonsering idag, kanske inte fungerar imorgon. Det finns enbart riktlinjer – men inget facit f\u00f6r hur du skall n\u00e5 din m\u00e5lgrupp med din annonsering. S\u00e5 testa, l\u00e4r och OPTIMERA mera! <\/p>\n\n\n\n

    Hoppas att du uppskattade artikeln.<\/strong> Gl\u00f6m inte att h\u00e5lla dig uppdaterad genom att prenumerera p\u00e5 v\u00e5rt nyhetsbrev! <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    Dagens internetanv\u00e4ndare spenderar i snitt 2,5h i sociala kanaler per dag, d\u00e4rf\u00f6r finns det stora m\u00f6jligheter f\u00f6r ditt bolag att synas genom att annonsera p\u00e5 plattformarna. P\u00e5 twitter finns idag \u00f6ver 353 miljoner aktiva anv\u00e4ndare v\u00e4rlden \u00f6ver. I detta blogginl\u00e4gg kommer vi djupdyka i hur du kommer ig\u00e5ng med din annonsering p\u00e5 p\u00e5 plattformen.<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":9749,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/9751"}],"collection":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=9751"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/9751\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":10002,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/9751\/revisions\/10002"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media\/9749"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=9751"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=9751"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=9751"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}