{"id":7650,"date":"2021-02-21T20:01:40","date_gmt":"2021-02-21T19:01:40","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=7650"},"modified":"2021-03-04T16:32:52","modified_gmt":"2021-03-04T15:32:52","slug":"e-handeln-exploderade-under-2020-insikter-om-anvandarbeteendet-du-maste-kanna-till","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/insikt\/e-handeln-exploderade-under-2020-insikter-om-anvandarbeteendet-du-maste-kanna-till\/","title":{"rendered":"E-handeln exploderade under 2020: Insikter om anv\u00e4ndarbeteendet du m\u00e5ste k\u00e4nna till"},"content":{"rendered":"\n

Dagens detaljhandel har f\u00f6r\u00e4ndrats markant de senaste \u00e5ren, och styrs av v\u00e5rt k\u00f6pbeteende. Vi handlar annorlunda i j\u00e4mf\u00f6relse med tjugo \u00e5r sedan n\u00e4r Amazon grundades och som sedan blev startskottet f\u00f6r E-handeln. Samh\u00e4llets digitalisering och den r\u00e5dande pandemin har gjort att konsumenterna tagit avst\u00e5nd fr\u00e5n fysiska butiker, vilket har gjort att E-handeln har exploderat under de senaste \u00e5ret. V\u00e5r konsumtion i Sverige har fr\u00e4mst \u00f6kat inom dagligvaror, barnprodukter och leksaker enligt e-barometern<\/a> och v\u00e5ra frakts\u00e4tt har \u00e4ven utvecklats genom smidigare hemleverans, vilket m\u00e5nga f\u00f6retag inte alls erbj\u00f6d tidigare. De som har bidragit mest till e-handelns tillv\u00e4xt under 2020 \u00e4r generation X och \u00e4ldre m\u00e4nniskor enligt  The 2020 Facebook Christmas Package<\/a>. <\/p>\n\n\n\n

L\u00e5t oss kika p\u00e5 statistik kring globala e-handelsk\u00f6p enligt senaste rapporten fr\u00e5n Hootsuite<\/a>, samt f\u00f6rutsp\u00e5dda trender under 2021.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Global tillv\u00e4xt per produktkategori<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

+ 41% Dagligvaror & personlig v\u00e5rd<\/p>\n\n\n\n

+ 27% Mode & Sk\u00f6nhet<\/p>\n\n\n\n

+ 26% Digital musik<\/p>\n\n\n\n

+ 25 % Leksaker, Fritid & DYI<\/p>\n\n\n\n

+ 23% Videospel<\/p>\n\n\n\n

+ 18% Elektronik & Traditionell Media<\/p>\n\n\n\n

+ 20% M\u00f6bler & Inredning<\/p>\n\n\n\n

+27%Take Away – Mat<\/p>\n\n\n\n

\u2013 51% Resor & Boende<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Insikter att ha i beaktning i din marknadsf\u00f6ringsstrategi 2021<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Idag anv\u00e4nder \u00f6ver 53%<\/a> av v\u00e4rldens befolkning sig sociala medier, och tillg\u00e4ngligheten g\u00f6r \u00e4ven att social shopping \u00f6kar. Nedan f\u00f6ljer n\u00e5gra extra intressanta siffror att ha i \u00e5tanke enligt unders\u00f6kningar av <\/em>Influencer Marketing Hub<\/em><\/a> och <\/em>Hootsuite<\/em><\/a>: <\/em><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Statistik om internetanv\u00e4ndarnas beteende<\/strong><\/p>\n\n\n\n

28% hittar nya varum\u00e4rken via sociala mediers annonser<\/p>\n\n\n\n

45% uppger att de s\u00f6ker efter produkter via sociala medier.<\/p>\n\n\n\n

69% av anv\u00e4ndarna s\u00e4ger att de anv\u00e4nt en shopping-app p\u00e5 deras mobil varav 55% k\u00f6pt n\u00e5got via appen.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Statistik inom B2B<\/strong><\/p>\n\n\n\n

73% uppger att de anv\u00e4nde sig av sociala medier f\u00f6r att f\u00e5 att n\u00e5 nya kunder.<\/p>\n\n\n\n

64% anv\u00e4nde sig av sociala medier f\u00f6r att bygga upp sitt varum\u00e4rke <\/p>\n\n\n\n

45% anv\u00e4nde sig av sociala medier f\u00f6r att driva konverteringar. <\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Mobilanpassning av inneh\u00e5ll<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Mobilshopping har dominerat e-handelsmarknaden under 2020 och ser ut att komma att g\u00f6ra det framgent ocks\u00e5 d\u00e5 vi spenderar i snitt 3-4h p\u00e5 v\u00e5ra mobila enheter per dag. D\u00e4rf\u00f6r beh\u00f6ver du se till att din marknadsf\u00f6ring \u00e4r anpassad f\u00f6r att m\u00e5lgruppen smidigt ska kunna g\u00f6ra k\u00f6p via mobilen. Enligt en unders\u00f6kning fr\u00e5n december 2020, s\u00e4ger 24% att e-handelns inneh\u00e5ll inte fick plats i mobilsk\u00e4rmen, vilket du b\u00f6r ha i \u00e5tanke \u00e4ven i din annonsering n\u00e4r du vill driva din m\u00e5lgrupp till din hemsida. (K\u00e4lla: The 2020 Facebook Christmas Package)  <\/a><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Live-shopping – en trend som \u00e4r h\u00e4r f\u00f6r att stanna<\/strong><\/p>\n\n\n\n

En stigande trend under 2020, som allt fler hakar p\u00e5, \u00e4r live-shopping inom B2C. Den r\u00e5dande pandemin har gjort att allt f\u00e4rre bes\u00f6ker fysiska butiker, vilket i sin tur leder till att relationen mellan f\u00f6retag och kunder inte kan byggas p\u00e5 samma s\u00e4tt som tidigare. D\u00e4rf\u00f6r borde du som E-handlare testa live-shopping, f\u00f6r att forts\u00e4tta skapa engagemang hos din m\u00e5lgrupp genom att ge en personlig och genuin k\u00e4nsla av ditt varum\u00e4rke. Enligt en unders\u00f6kning av Bambuser<\/a>, visar det sig ocks\u00e5 att 20% av dem som tittar p\u00e5 live-shopping sedan l\u00e4gger produkter i varukorgen. Enligt senaste rapporten fr\u00e5n GWI<\/a> s\u00e4ger 80% skulle kunna t\u00e4nka sig att k\u00f6pa produkter via live streaming. <\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

V\u00e4rde i fokus<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Under 2020 spenderade vi mer tid online och detta gjorde att vi b\u00f6rjade bry oss mer av vad vi ville se. Vi ville interagera med inneh\u00e5ll av v\u00e4rde och detta \u00e4r n\u00e5got som beh\u00f6ver tas med till 2021. Fokusera p\u00e5 att skapa ett budskap som tilltalar i din marknadsf\u00f6ring – visa upp en personlig touch av ditt varum\u00e4rke genom exempelvis spr\u00e5k eller grafik. Detta g\u00f6r att du kan sticka ut i m\u00e4ngden och f\u00e5nga din m\u00e5lgrupps intresse s\u00e5 att de kommer ih\u00e5g ditt varum\u00e4rke.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Kundservice<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Social shopping forts\u00e4tter \u00f6ka genom att det har blivit m\u00f6jligt att s\u00f6ka och k\u00f6pa produkter direkt via Facebook och Instagram. Enligt en rapport fr\u00e5n GWI <\/a>s\u00e5 s\u00e4ger 3 av 5 att dem upplever en d\u00e5lig kundservice och att detta i sin tur p\u00e5verkar deras k\u00f6pbeslut. Kunder inom B2C vill ha en snabb, personlig kundservice via sociala medier enligt senaste rapporten fr\u00e5n Hootsuite. <\/a>Detta \u00e4r beh\u00f6ver du d\u00e4rf\u00f6r som E-handlare l\u00e4gga stor vikt vid din kundservice f\u00f6r att bibeh\u00e5lla dina befintliga kunder samt kunna forts\u00e4tta f\u00e5 nya kunder via social shopping.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Sammanfattning<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Vi handlar mer online \u00e4n n\u00e5gonsin och detta ser ut att komma h\u00e5lla i sig d\u00e5 vi l\u00e4gger stor vikt i att handla s\u00e4kert och vi vill \u00e5t en smidighet vilket forts\u00e4tter att det finns en l\u00f6sning f\u00f6r digitala enheter. Vi har ett st\u00f6rre behov av att interagera med inneh\u00e5ll som v\u00e4cker k\u00e4nslor och fokuserar p\u00e5 vad vi handlar genom att t\u00e4nka h\u00e5llbart fr\u00e5n produkt till leverans. Detta g\u00f6r att ditt f\u00f6retag beh\u00f6ver anpassa sig till samh\u00e4llets digitalisering f\u00f6r att kunna forts\u00e4tta ge konsumenterna en bra digital shoppingupplevelse – det nya normala. <\/em><\/p>\n\n\n\n

Hoppas du uppskattade artikeln och gl\u00f6m inte att prenumerera p\u00e5 v\u00e5rt nyhetsbrev!<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

E-handeln tog fart under f\u00f6reg\u00e5ende \u00e5r och med anledning av den r\u00e5dande pandemin \u00f6kade tillv\u00e4xten i fler produktkategorier. I detta blogginl\u00e4gg kommer ni f\u00e5 den senaste statistiken och v\u00e4rdefulla insikter f\u00f6r 2021, som du beh\u00f6ver ha i \u00e5tanke f\u00f6r din marknadsf\u00f6ringsstrategi. <\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":7645,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[36],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7650"}],"collection":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7650"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7650\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media\/7645"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7650"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7650"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7650"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}