{"id":7629,"date":"2021-02-10T17:56:57","date_gmt":"2021-02-10T16:56:57","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=7629"},"modified":"2021-03-04T16:33:41","modified_gmt":"2021-03-04T15:33:41","slug":"annonsering-pa-snapchat-steg-for-steg","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/artikel\/annonsering-pa-snapchat-steg-for-steg\/","title":{"rendered":"Annonsering p\u00e5 Snapchat – Steg f\u00f6r steg"},"content":{"rendered":"\n
Sociala medier anv\u00e4nds av mer \u00e4n 53% av v\u00e4rldens befolkning enligt senaste unders\u00f6kningen av Hootsuite<\/a>. Snapchat anv\u00e4nds fr\u00e4mst av en yngre m\u00e5lgrupp och det finns stora m\u00f6jligheter att annonsera mot en k\u00f6pben\u00e4gen m\u00e5lgrupp d\u00e5 60%<\/a> g\u00f6r spontana k\u00f6p i appen. I detta inl\u00e4gg kommer vi att g\u00e5 in p\u00e5 hur du kommer ig\u00e5ng med din annonsering p\u00e5 Snapchat.\u00a0<\/p>\n\n\n\n Snapchat \u00e4r en social plattform d\u00e4r du som anv\u00e4ndare kan dela bilder och videoklipp med olika stickers och filter till eller ringa ett videosamtal och chatta med andra anv\u00e4ndare. Appen lanserades under 2011<\/a> i USA. Idag anv\u00e4nds appen dagligen av 238 miljoner<\/a> miljoner internetanv\u00e4ndare runt om i v\u00e4rlden, enligt statistik fr\u00e5n <\/em>Hootsuite<\/em><\/a>.<\/em> Appen har aktiva anv\u00e4ndare som i snitt \u00f6ppnar appen mer \u00e4n 30 g\u00e5nger<\/a> per dag. Snapchat har en ung m\u00e5lgrupp i j\u00e4mf\u00f6relse med andra sociala kanaler, hela 82%<\/em><\/a> av alla snapchattare \u00e4r under 34 \u00e5r. Enligt en unders\u00f6kning av Hootsuite<\/a> s\u00e5 g\u00f6r 60% av snapchats anv\u00e4ndare spontana k\u00f6p. <\/p>\n\n\n\n L\u00e5t oss djupdyka i hur du kommer ig\u00e5ng med din annonsering p\u00e5 Snapchat.<\/p>\n\n\n\n Snapchat anv\u00e4nds fr\u00e4mst av en yngre m\u00e5lgrupp som \u00e4ven har en h\u00f6g aktivitet, vilket g\u00f6r att du som annons\u00f6r har stora m\u00f6jligheter att engagera din m\u00e5lgrupp samt st\u00e4rka ditt varum\u00e4rke. Du v\u00e4ljer sj\u00e4lv vilken budget du vill spendera p\u00e5 din m\u00e5lgrupp och genom att du kan specificera din m\u00e5lgrupp via demografi, \u00e5lder, k\u00f6n, geografiskt omr\u00e5de, intressen och beteende s\u00e5 kan du n\u00e5 de m\u00e5lgrupper som ger en faktiskt effekt p\u00e5 dina aff\u00e4rsm\u00e5l. Att arbeta med betald marknadsf\u00f6ring \u00f6ppnar upp m\u00f6jligheter, gentemot organiskt inneh\u00e5ll. Men framf\u00f6rallt s\u00e5 du kan ut\u00f6ka r\u00e4ckvidden och prospektera nya potentiella kunder. Du kan sedan genom din annonsering samla data fr\u00e5n din m\u00e5lgrupp och \u00e5terannonsera mot befintliga kunder.<\/p>\n\n\n\n F\u00f6r att komma ig\u00e5ng med din annonsering p\u00e5 Snapchat beh\u00f6ver du s\u00e4tta upp ett f\u00f6retagskonto, f\u00f6r att sedan komma in i Snapchats annonseringsverktyg: Snap Ads Manager. N\u00e4r du sedan har kommit till steget att skapa din annons s\u00e5 beh\u00f6ver du s\u00e4tta upp en m\u00e5linriktning beroende p\u00e5 vem du vill n\u00e5. D\u00e4refter v\u00e4ljer du m\u00e5ls\u00e4ttning med kampanjen; trafik till hemsidan, installering av appar, varum\u00e4rkesk\u00e4nnedom etc. F\u00f6r att till sist, sedan v\u00e4lja budget och till sist placering av annonsen. <\/p>\n\n\n\n Installera pixel<\/strong> M\u00e5ls\u00e4ttning<\/strong> M\u00e5lgrupper<\/strong> Inneh\u00e5ll<\/strong> Budget<\/strong>Varf\u00f6r annonsera p\u00e5 Snapchat?<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
Kom ig\u00e5ng med din annonsering p\u00e5 Snapchat<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
F\u00f6r att kunna m\u00e4ta din annonsering och sedan kunna \u00e5terannonsera mot dina befintliga m\u00e5lgrupper s\u00e5 beh\u00f6ver du samla in data fr\u00e5n dina m\u00e5lgrupper. Detta kan du g\u00f6ra genom en pixel som du installerar via Snapchat Ads Manager<\/a>.\u00a0<\/p>\n\n\n\nStrategi – Annonsering p\u00e5 Snapchat<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
Du beh\u00f6ver ett syfte med din annonsering f\u00f6r att kunna veta vilka m\u00e5ls\u00e4ttning du skall utg\u00e5 fr\u00e5n f\u00f6r din kampanj. Vanligtvis baseras dessa p\u00e5 var i k\u00f6presan som du vill n\u00e5 din m\u00e5lgrupp. Det \u00e4r vanligt att man utg\u00e5r fr\u00e5n dessa tre steg som ing\u00e5r i en klassisk marknadsf\u00f6rings funnel n\u00e4r v\u00e4ljer m\u00e5ls\u00e4ttning:\u00a0<\/p>\n\n\n\n
I valet av m\u00e5lgrupp p\u00e5 Snapchats annonsplattform s\u00e5 kan du likt andra kanaler rikta dig mot din m\u00e5lgrupp genom demografi, intressen, beteenden. Ett tips \u00e4r att ett skapa en personas efter den m\u00e5lgrupp som du har idag f\u00f6r att sedan se vilka som du vill n\u00e5 med din annonsering. Detta steg \u00e4r det viktigaste <\/em>f\u00f6r att du skall lyckas med din annonsering – f\u00f6r n\u00e5r du inte r\u00e4tt personer med dina kampanjer s\u00e5 \u00e4r din annonsering inte l\u00f6nsam.\u00a0<\/p>\n\n\n\n
Via Snapchat kan du anv\u00e4nda dig av ett kreativt inneh\u00e5ll och det som trendar fr\u00e4mst \u00e4r r\u00f6rligt material och att ha i \u00e5tanke \u00e4r att inneh\u00e5llet beh\u00f6ver vara mobilanpassat f\u00f6r att fungera i appen.\u00a0<\/p>\n\n\n\n
Att ha i \u00e5tanke n\u00e4r du v\u00e4ljer budget \u00e4r att din kostnad<\/a> p\u00e5 Snapchat varierar utifr\u00e5n olika faktorer som ditt val av m\u00e5ls\u00e4ttning, konkurrens bland andra annons\u00f6rer m.m. Kostnaden styrs av m\u00e5lbaserad budgivning. Detta kommer vi g\u00e5 in mer p\u00e5 nedan.\u00a0<\/em><\/p>\n\n\n\n