{"id":7577,"date":"2019-09-30T17:47:00","date_gmt":"2019-09-30T15:47:00","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=7577"},"modified":"2021-03-04T16:38:30","modified_gmt":"2021-03-04T15:38:30","slug":"adcolony-intelligence-summit-darfor-behover-mediebranschen-tanka-om","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/artikel\/adcolony-intelligence-summit-darfor-behover-mediebranschen-tanka-om\/","title":{"rendered":"AdColony Intelligence Summit: D\u00e4rf\u00f6r beh\u00f6ver mediebranschen t\u00e4nka om"},"content":{"rendered":"\n
<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Anv\u00e4nd teknologi f\u00f6r att p\u00e5verka liv<\/strong><\/h4>\n\n\n\n

Idag anv\u00e4nder \u00f6ver 50% av v\u00e4rldsbefolkningen sociala medier och m\u00e5nga annons\u00f6rer har utmaningar i att n\u00e5 dessa personer. Sociala medier baseras p\u00e5 k\u00e4nslor och m\u00e4nskliga beteenden, vilket m\u00e5nga f\u00f6retag gl\u00f6mmer bort och v\u00e4ljer ist\u00e4llet att l\u00e4gga fokus p\u00e5 h\u00e5rddata.<\/p>\n\n\n\n

Genom att anv\u00e4nda teknik r\u00e4tt finns m\u00f6jligheten att p\u00e5verka riktiga problem, id\u00e9er och liv. M\u00e5nga studier visar p\u00e5 att det finns ett st\u00f6rre behov hos anv\u00e4ndarna i att uppleva k\u00e4nslom\u00e4ssiga budskap i den nya data-drivna v\u00e4rlden. Ett inspirerande exempel \u00e4r Vodafones uppm\u00e4rksammade kampanj \u2013 \u201cRed Light\u201d appen.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4stan 50% av turkiska kvinnor uts\u00e4tts f\u00f6r v\u00e5ld i hemmet och den h\u00e4r appen g\u00f6r att ett n\u00f6drop skickas ut genom att skaka telefonen. Ett fantastiskt exempel hur marknadsf\u00f6ring och tekniken kan ena m\u00e4nniskor och l\u00f6sa riktiga problem.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e4s mer om Vodafone\u2019s kampanj\u00a0h\u00e4r<\/strong><\/a>.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Om du inte annonserar i mobilspel \u2013 t\u00e4nk om! <\/strong><\/h4>\n\n\n\n

Mobilspel har blivit ett av de st\u00f6rsta tidsf\u00f6rdriven i hela v\u00e4rlden och f\u00f6rv\u00e4ntas bli en 50-miljardindustri \u00e5r 2020.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett om din m\u00e5lgrupp \u00e4r p\u00e5 bussen, t\u00e5get, h\u00e4nger tillsammans efter skolan, dag eller natt \u2013 s\u00e5 erbjuder mobilspel underh\u00e5llning och avslappning och \u00e4r en del av dagliga rutiner f\u00f6r miljontals m\u00e4nniskor varje dag. Med andra ord s\u00e5 har mobilspelare g\u00e5tt fr\u00e5n att vara klassiska \u201cgamers\u201d till att vara n\u00e5got f\u00f6r alla och \u2153 av alla som spelar \u00e4r kvinnor.<\/p>\n\n\n\n

Vi som annons\u00f6rer vill ju n\u00e5 v\u00e5ra m\u00e5lgrupper n\u00e4r vi har deras fulla uppm\u00e4rksamhet, eller hur? D\u00e5 \u00e4r det ju ocks\u00e5 h\u00f6gst givet att mobilspel den perfekta platsen f\u00f6r det. Studier visar dessutom att m\u00e4nniskor anv\u00e4nder spel f\u00f6r egentid och att de \u00e4r mer mottagliga f\u00f6r ny information och budskap n\u00e4r de spelar.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 hur n\u00e5r vi dem? Generellt s\u00e5 \u00e4r m\u00e4nniskor illojala mot appar och vill helst inte binda upp sig, om de inte m\u00e5ste. Detta betyder att du inte riktar dig mot m\u00e5lgrupper p\u00e5 samma s\u00e4tt utan hitta passande spel och producera inneh\u00e5ll som kan attraheras av alla \u2013 g\u00e5 brett. Anv\u00e4nd olika KPIer f\u00f6r stegen i kundtratten.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

\u00c4r programmatic problematiskt?<\/strong><\/h4>\n\n\n\n

Fler och fler annons\u00f6rer skiftar fr\u00e5n direktk\u00f6p till programmatiska annonsk\u00f6p. Kompetensen inom just detta omr\u00e5de \u00e4r generellt ganska l\u00e5g och f\u00f6retag som inte v\u00e4ljer att investera i f\u00f6r\u00e4ndring tillr\u00e4ckligt snabbt m\u00e5ste l\u00e4ra sig att st\u00e4lla r\u00e4tt fr\u00e5gor eller helt enkelt hamna efter branschen. S\u00e5 varf\u00f6r byta till programmatic?<\/p>\n\n\n\n

  1. Agilt<\/strong> \u2013 Faktumet att det \u00e4r automatiska plattformar ger annons\u00f6ren insikter som de kan agera p\u00e5 och optimera efter medans en kampanj p\u00e5g\u00e5r och g\u00f6r arbetet mer effektivt.<\/li>
  2. Transparent<\/strong> \u2013 Man f\u00e5r mer kontroll genom programmatiska annonsk\u00f6p. Du kan sp\u00e5ra exakt vilka hemsidor du n\u00e5r, se alla kostnader och personerna du n\u00e5r genom annonserna.<\/li>
  3. Data<\/strong> \u2013 Du kan se data i realtid och har m\u00f6jligheten att integrera det med CRM-system som ger en skalbar effektiv modell.<\/li><\/ol>\n\n\n\n
    <\/div>\n\n\n\n
    \"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
    <\/div>\n\n\n\n

    Mediebranschens evolution<\/strong><\/h4>\n\n\n\n

    En av de st\u00f6rsta snackisarna under konferensen handlade om de aktuella f\u00f6r\u00e4ndringar i branschen som inte har g\u00e5tt obem\u00e4rkt f\u00f6rbi. Gamla prestigefyllda uppdrag av stor omfattning och att arbeta i silos f\u00f6r att effektivisera varenda krona var ett av samtals\u00e4mnena. Ett annat hett omr\u00e5de g\u00e4llde samarbeten mellan interna avdelningar inom marknadsf\u00f6ring, dataanalys och programmerare med ett holistisk syns\u00e4tt.

    F\u00f6r\u00e4ndringarna har p\u00e5verkat att kommunikationsbranschen har beh\u00f6vt skifta fr\u00e5n ett lokalt till mer globalt perspektiv \u2013 d\u00e4r m\u00e5nga, framf\u00f6rallt traditionella, byr\u00e5er tappar fotf\u00e4stet. Stora management-konsultf\u00f6retag, s\u00e5som Accenture och McKinsey, letar nya kompetensomr\u00e5den som de kan v\u00e4xa inom och annonsering har l\u00e4nge legat p\u00e5 kartan. Byr\u00e5er som dessa med sin snabba framfart och holistiska syns\u00e4tt inom branschen kan vara ett\u00a0hot mot mediebyr\u00e5erna.

    Detta betyder att mediebyr\u00e5erna kommer beh\u00f6va utvecklas mot mer konsultativa arbetss\u00e4tt och arbeta n\u00e4ra med b\u00e5de mediek\u00f6p och kreativitet f\u00f6r att kunna leverera l\u00e5ngsiktigt v\u00e4rde f\u00f6r kunden. V\u00e4gen till framg\u00e5ng kommer att vara flexibilitet och att fokusera p\u00e5 att skapa id\u00e9er med m\u00e5lgruppen i centrum.

    M\u00e4nniskans behov har inte f\u00f6r\u00e4ndrats i samma takt som medielandskapet. Arbeta d\u00e4rf\u00f6r med inneh\u00e5ll och kommunikation baserat p\u00e5 m\u00e4nskliga behov och l\u00e4r k\u00e4nna m\u00e5lgrupperna p\u00e5 djupet. Det kan l\u00e5ta enkelt men det \u00e4r n\u00e5got som m\u00e5nga f\u00f6retag gl\u00f6mmer bort.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

    <\/div>\n\n\n\n
    \"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
    <\/div>\n\n\n\n

    Har du en en-sekunds strategi?<\/strong><\/h4>\n\n\n\n

    M\u00e5nga annons\u00f6rer tror p\u00e5 ett linj\u00e4rt samband mellan tid, uppm\u00e4rksamhet och p\u00e5verkan och att det \u00e4r 7 g\u00e5nger sv\u00e5rare att f\u00e5nga mottagarens uppm\u00e4rksamhet \u00e4n f\u00f6r 20 \u00e5r sedan.<\/p>\n\n\n\n

    MMA, mobile marketing association i EMEA, utf\u00f6rde en studie f\u00f6r att unders\u00f6ka vilken tid som faktiskt kr\u00e4vs f\u00f6r att en annons ska p\u00e5verka. De testade hur l\u00e4nge en annons m\u00e5ste synas p\u00e5 sk\u00e4rmen f\u00f6r att v\u00e4cka uppm\u00e4rksamhet och kognition.<\/p>\n\n\n\n

    Neurovetenskap och eye-tracking tester gjordes p\u00e5 m\u00e4n och kvinnor p\u00e5 olika plattformar och resultaten visade att det kr\u00e4vs mindre \u00e4n en halv sekund f\u00f6r hj\u00e4rnan att reagera p\u00e5 en mobilannons. Annonser p\u00e5 mobila enheter fick en snabbare reaktion och starkare igenk\u00e4nning \u00e4n p\u00e5 station\u00e4ra. Sj\u00e4lvklart fick mer v\u00e4lk\u00e4nda f\u00f6retag en starkare reaktion och igenk\u00e4nning men det var ingen skillnad n\u00e4r de tittade p\u00e5 hur annonser fick uppm\u00e4rksamhet.<\/p>\n\n\n\n

    Testet visade \u00e4ven att videoannonser genererar en starkare emotionell reaktion tidigare \u00e4n i en statisk bildannons. Studien s\u00e4kerst\u00e4ller allts\u00e5 vikten av att ha en en-sekunds strategi och l\u00e4ra sig vilka uttryck som fungerar f\u00f6r dig genom att ha ett testande syns\u00e4tt p\u00e5 arbetet. H\u00e4r f\u00f6ljer en checklista att anv\u00e4nda:<\/p>\n\n\n\n

    • F\u00e4rg och kontrast har stor betydelse. G\u00f6r medvetna val av detta.<\/li>
    • Testa uppm\u00e4rksamhet, framtr\u00e4dande och komplexitet.<\/li>
    • Anv\u00e4nd ansikten och m\u00e4nniskor (d\u00e4r det passar med budskapet).<\/li>
    • Utnyttja prim\u00e4ra behov d\u00e4r det \u00e4r m\u00f6jligt.<\/li>
    • Anv\u00e4nd r\u00f6rligt material, \u00e4ven om bilden \u00e4r l\u00e4ttkonsumerad.<\/li>
    • Se till att de f\u00f6rsta scenerna och budskap r\u00e4knas.<\/li>
    • Anpassa f\u00f6r plattformens komplexitet.<\/li>
    • Anpassa f\u00f6r varum\u00e4rkets igenk\u00e4nning.<\/li><\/ul>\n\n\n\n
      <\/div>\n\n\n\n
      \"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
      <\/div>\n\n\n\n

      Vill du lyckas med din marknadsf\u00f6ring B2B? Se till att din s\u00e4lj- och marknadsavdelning samarbetar. <\/strong><\/h4>\n\n\n\n

      Samarbetet mellan s\u00e4lj och marknadsavdelningar kommer vara vitalt f\u00f6r att lyckas med prospektering och lead-genererande marknadsf\u00f6ring inom B2B. Att marknadsavdelningen skapar leads till s\u00e4ljavdelningen \u00e4r en femma, men f\u00f6r att s\u00e4kerst\u00e4lla kvaliteten av leads kr\u00e4vs kommunikation mellan avdelningarna. S\u00e4ljare och annons\u00f6rer b\u00f6r inte ses som konkurrenter utan som ett komplement till varandra och arbeta tillsammans mot samma m\u00e5l.

      En vanlig missuppfattning \u00e4r id\u00e9n om att marknadsaktiviteter skapar leads i en snabbare takt \u00e4n klassiskt s\u00e4ljarbete. Faktumet \u00e4r dock att kundens beteende inte \u00e4ndras oavsett om du n\u00e5r dom genom en s\u00e4ljrepresentant eller en digital annons. Kundresan kommer ta lika l\u00e5ng tid. K\u00f6pbesluten kan inom vissa f\u00f6retag ta \u00e5r att bearbetas och p\u00e5 grund av detta har f\u00f6rtroendet f\u00f6r l\u00e5ngsiktigt arbete med annonsering minskat n\u00e4r det inte genererar leads p\u00e5 direkten.

      Attribution \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r ett m\u00e5ste f\u00f6r att koppla samman alla aktiviteter. F\u00f6retag inom B2B m\u00e5ste helt enkelt bli betydligt duktigare p\u00e5 att samla data och ta beslut baserade p\u00e5 de olika m\u00e5len i mediemixen.<\/p>\n\n\n\n

      <\/div>\n\n\n\n
      \"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
      <\/div>\n\n\n\n

      KPI-overload <\/strong><\/h4>\n\n\n\n

      F\u00f6r\u00e4ndringen som n\u00e4mnts tidigare inom branschen \u00e4r att vi numera kan m\u00e4ta n\u00e4stan allt n\u00e4r det kommer till annonsering. En sak som m\u00e5nga f\u00f6retag g\u00f6r fel \u00e4r att m\u00e4ta bara f\u00f6r sakens skull. Det \u00e4r f\u00f6r m\u00e5nga KPIer och det spenderas f\u00f6r mycket tid p\u00e5 hundratals m\u00e4tetal vilket tillslut leder till att man gl\u00f6mmer bort det \u00f6vergripande perspektivet. Fokusera p\u00e5 l\u00f6nsamhet, marknadsandel, LTV och skala ner m\u00e4tningen. Byr\u00e5er beh\u00f6ver bli aff\u00e4rspartners med sina kunder och inte bara vara en mediapartner f\u00f6r att lyckas i framtiden. Det g\u00e4ller att hitta balansen mellan sm\u00e5 och stora KPIer f\u00f6r att hj\u00e4lpa kunderna fr\u00e5n meningsl\u00f6sa m\u00e4tningar.<\/p>\n\n\n\n

      <\/div>\n\n\n\n

      Hoppas du uppskattade artikeln och b\u00e4r med dig v\u00e4rdefulla insikter.\u00a0Gl\u00f6m inte att prenumerera p\u00e5 v\u00e5rt nyhetsbrev!<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

      F\u00f6r andra \u00e5ret gick AdColony Intelligence Summit i Istanbul av stapeln. Tillsammans med 200+ ledare fr\u00e5n \u00f6ver 25 l\u00e4nder samlades vi med m\u00e5ls\u00e4ttningen att f\u00f6ra samman mediebranschen. Fokusomr\u00e5det i \u00e5r var att bredda perspektiv inom digitala och mobila teknologier samt dela l\u00e4rdomar kring de senaste digitala trenderna g\u00e4llande v\u00e5r bransch som \u00e4r i st\u00e4ndig f\u00f6r\u00e4ndring. H\u00e4r kommer en sammanfattning med h\u00f6jdpunkterna fr\u00e5n dessa dagar, trevlig l\u00e4sning!<\/p>\n","protected":false},"author":8,"featured_media":1251,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7577"}],"collection":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/users\/8"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7577"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7577\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1251"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7577"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7577"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7577"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}