Facebook News<\/a> kommer till en b\u00f6rjan att testas i USA och kommer att erbjuda dessa funktioner;<\/p>\n\n\n\nTODAY\u2019S STORIES<\/strong>
Generella nyheter som \u00e4ndras l\u00f6pande f\u00f6r att visa upp de st\u00f6rsta h\u00e4ndelserna i v\u00e4rlden. Dessa v\u00e4ljs ut av journalister anst\u00e4llda av Facebook och kommer att v\u00e4ljas ut utifr\u00e5n kriterier f\u00f6r att f\u00e5 ett s\u00e5 blandat inneh\u00e5ll som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\nPERSONLIGT INNEH\u00c5LL<\/strong>
Anpassar inneh\u00e5llet efter vilka nyheter som man tidigare l\u00e4st, delat eller f\u00f6ljt. Detta kommer d\u00e4remot inte att p\u00e5verka vad som syns i det vanliga Facebook fl\u00f6det.<\/p>\n\n\n\n\u00c4MNEN<\/strong>
Sorterar nyheterna som visas efter \u00e4mnesomr\u00e5den, s\u00e5som aff\u00e4r, n\u00f6jen, h\u00e4lsa, vetenskap & tech och sport.<\/p>\n\n\n\nPRENUMERATIONER<\/strong>
Koppla betalda prenumerationer fr\u00e5n tidningar till News f\u00f6r att l\u00e4sa artiklarna d\u00e4r.<\/p>\n\n\n\nKONTROLL<\/strong>
V\u00e4lj bort vilka \u00e4mnen, artiklar eller publicister som ska d\u00f6ljas fr\u00e5n fl\u00f6det.<\/p>\n\n\n\n<\/div>\n\n\n\n
Kategorier<\/h2>\n\n\n\n
N\u00e4r Facebook tog fram News ville de f\u00e5 ett s\u00e5 varierat nyhetsinneh\u00e5ll som m\u00f6jligt och kommer d\u00e4rf\u00f6r dela in nyheterna i fyra kategorier.\u00a0<\/p>\n\n\n\n
- General<\/li>
- Diverse<\/li>
- Topical<\/li>
- Local news<\/li><\/ul>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n
P\u00e5litliga artiklar fr\u00e5n verifierade nyhetssidor<\/h2>\n\n\n\n
Nyhetssidor som vill synas i News fliken kommer beh\u00f6va bli verifierade efter en rad riktlinjer f\u00f6r att Facebook ska kunna garantera p\u00e5litliga och informativa artiklar. Dessa riktlinjer omfattar att nyhetssidan har funnits i minst 90 dagar och att den l\u00e4nkar till en webbplats med verifierad dom\u00e4n. Annonser fr\u00e5n nyhetssidorna \u00e4r till\u00e5tna men nyhetsinneh\u00e5llet m\u00e5ste \u00f6verstiga m\u00e4ngden annonsinneh\u00e5ll och att det \u00e4r tydligt markerat f\u00f6r l\u00e4saren om inneh\u00e5llet . <\/p>\n\n\n\n
Genom att \u00f6ppna upp m\u00f6jligheterna f\u00f6r att utgivare sj\u00e4lva kan registrera sig kan \u00e4ven vinklarna p\u00e5 vad vi l\u00e4ser f\u00f6r nyheter \u00e4ndras. P\u00e5 m\u00e5nga av de st\u00f6rre tidskrifterna kan man se olika vinklar p\u00e5 inneh\u00e5ll, fr\u00e4mst politiskt, och att detta forum kan ge en bredare syn p\u00e5 vad som faktiskt publiceras och hur det framst\u00e4lls. <\/p>\n\n\n\n
Facebook har varit v\u00e4ldigt tydliga i sin st\u00e4llning om vikten av yttrandefriheten och att kunna uttrycka sina \u00e5sikter fritt men de \u00e4r medvetna om baksidan av detta med skadligt material som kan spridas v\u00e4ldigt fort. De har \u00f6ver 35 000 anst\u00e4llda som dagligen kontrollerar inneh\u00e5ll f\u00f6r att inte otill\u00e5tet material s\u00e5 som terrorist-propaganda eller n\u00e4that ska kunna spridas men trots detta finns alltid risken att \u201cfake news\u201d och felaktig information smiter mellan.\u00a0<\/p>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n
\u201cMedan vi arbetar h\u00e5rt f\u00f6r att ta bort inneh\u00e5ll som kan orsaka stor skada tror jag \u00e4ven att vi beh\u00f6ver vara f\u00f6rsiktiga med att skapa fler regler kring hur m\u00e4nniskor f\u00e5r prata och vad de f\u00e5r s\u00e4ga.\u201d<\/em>\u00a0<\/strong>\u2013 Mark Zuckerberg<\/p><\/blockquote>\n\n\n\n<\/div>\n\n\n\n
Facebook \u00e4r en av de sociala medier som kommer att till\u00e5ta politiska annonser under det amerikanska valet 2020 och detta kommer med stor sannolikhet \u00e4ven att synas i News fliken, antingen genom faktiska annonser eller artiklar med politiska budskap. De har f\u00e5tt stor kritik f\u00f6r detta med tanke p\u00e5 hur valet 2016 starkt p\u00e5verkades av annonser fr\u00e5n bland annat Ryssland genom Facebook och \u00e4ven Cambridge Analytica skandalen.\u00a0<\/p>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n
Annonsering i News?<\/h2>\n\n\n\n
Facebook har g\u00e5tt ut med att det till en b\u00f6rjan inte kommer g\u00e5 att annonsera i News men som tidigare n\u00e4mnt kan utgivarna anv\u00e4nda sponsrat inneh\u00e5ll, referral l\u00e4nkar och Instant Article annonser. Om News fliken blir popul\u00e4r med m\u00e5nga l\u00e4sare och h\u00f6gt engagemang kommer Facebook med st\u00f6rsta sannolikhet \u00f6ppna upp f\u00f6r alla att annonsera. <\/p>\n\n\n\n
F\u00f6r de som annonserar p\u00e5 exempelvis Aftonbladet eller andra nyhetsmedier kommer det verkligen \u00f6ppna upp m\u00f6jligheten att synas f\u00f6r relevanta och v\u00e4rdefulla personer ist\u00e4llet f\u00f6r att hoppas att m\u00e5lgruppen f\u00f6rst g\u00e5r in p\u00e5 den sidan och sedan faktiskt ser och uppm\u00e4rksammar annonsen. \u00c4nnu en m\u00f6jlighet att bli smartare i marknadsf\u00f6ringen f\u00f6r att hitta r\u00e4tt kunder och bearbeta dem. N\u00e4r man dessutom l\u00e4gger in faktorn att \u00f6ver en tredjedel av svenska folket idag anv\u00e4nder annonsblockerare i webbl\u00e4saren kan Facebook News verkligen utmana de traditionella medierna. <\/p>\n\n\n\n
Nu \u00e5terst\u00e5 bara att se hur News mottas av testpubliken och n\u00e4r den kommer att lanseras i Sverige!\u00a0<\/p>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n
Hoppas du uppskattade artikeln och b\u00e4r med dig v\u00e4rdefulla insikter.\u00a0Gl\u00f6m inte att prenumerera p\u00e5 v\u00e5rt nyhetsbrev!<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Att det cirkulerar nyhetsartiklar p\u00e5 Facebook \u00e4r ingen nyhet, dock har det alltid varit i det vanliga fl\u00f6det de dyker upp fr\u00e5n olika nyhetssidor. Nu testar Facebook sin egna flik f\u00f6r att samla nyheter fr\u00e5n hela v\u00e4rlden. News ska ge m\u00e4nniskor mer kontroll \u00f6ver vilka nyheter de ser och \u00e4ven kunna utforska bredare \u00e4mnen som intresserar dem, allt inom en och samma app. <\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":1292,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[36],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7560"}],"collection":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7560"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7560\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1292"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7560"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7560"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7560"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}