{"id":7537,"date":"2020-03-17T23:13:00","date_gmt":"2020-03-17T22:13:00","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=7537"},"modified":"2021-03-04T16:37:44","modified_gmt":"2021-03-04T15:37:44","slug":"sa-ser-facebook-google-till-att-halla-manniskor-trygga-med-ratt-information-kring-covid-19","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/insikt\/sa-ser-facebook-google-till-att-halla-manniskor-trygga-med-ratt-information-kring-covid-19\/","title":{"rendered":"S\u00e5 ser Facebook & Google till att h\u00e5lla m\u00e4nniskor trygga med r\u00e4tt information kring Covid-19"},"content":{"rendered":"\n

Runt om i v\u00e4rlden ser vi nu f\u00f6retag vidta olika \u00e5tg\u00e4rder till f\u00f6ljd av Covid-19. M\u00e5nga menar att en stor riskfaktor f\u00f6r pandemins kvantitet grundar sig i informationsspridningen p\u00e5 de sociala plattformarna. Aldrig har det varit viktigare f\u00f6r f\u00f6retagen bakom dessa plattformar att ta sitt ansvar f\u00f6r vad som f\u00e5r kommuniceras och vilken information som b\u00f6r prioriteras och exponeras.\u00a0Google gick i s\u00f6ndags ut med en artikel<\/a>\u00a0om hur de som f\u00f6retag valt att g\u00e5 tillv\u00e4ga i fr\u00e5gan, snabbt f\u00f6ljt av\u00a0Facebook som under g\u00e5rdagen gick ut med liknande information.<\/a>\u00a0Gemensamt f\u00f6r de b\u00e5da j\u00e4ttarna blir hur de valt att vidta \u00e5tg\u00e4rder kring spridning av felaktigt och skr\u00e4mmande inneh\u00e5ll, genv\u00e4gar och l\u00e4ttare \u00e5tkomst till v\u00e4rdeskapande information samt st\u00f6rre donationer till WHO (World Health Organization).<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Facebook<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\u00c4nda sedan WHO<\/a> gick ut med att coronaviruset kan stateras som en akut folkh\u00e4lsosituation har Facebook st\u00e4ndigt uppdaterat sina funktioner och riktlinjer f\u00f6r anv\u00e4ndningen av plattformen samt tillf\u00f6rt f\u00f6rsiktighets\u00e5tg\u00e4rder f\u00f6r sina anst\u00e4llda.<\/p>\n\n\n\n

Den andra uppdateringen gick ut den 26 februari och agerade som ett komplement till den f\u00f6rstn\u00e4mnda. Precis som i den f\u00f6rsta uppdateringen kretsar denna till att ansluta folk till korrekt information och anv\u00e4ndbara resurser. Alla som nu s\u00f6kte p\u00e5 coronaviruset skulle bli n\u00e5dda av den senaste informationen fr\u00e5n h\u00e4lsoexperts-organisationer s\u00e5som WHO. P\u00e5 s\u00e5 vis \u00f6nskade man minska spridning av skr\u00e4mmande och missvisande inneh\u00e5ll f\u00f6r dem som var mest mottagliga f\u00f6r denna spridning. De inf\u00f6rdes \u00e4ven ett f\u00f6rbud mot annonsering av produkter som drog finansiell nytta av pandemin och som spelade p\u00e5 m\u00e4nniskors r\u00e4dsla f\u00f6r den. Alla annonser som indikerade p\u00e5 att deras produkter\/tj\u00e4nster kunde bota m\u00e4nniskor fr\u00e5n viruset eller som p\u00e5 andra s\u00e4tt uppmanade till hysteri bannades och f\u00f6rbj\u00f6ds med omedelbar verkan.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Den tredje uppdateringen gick ut den 6 mars som ett f\u00f6rtydligande av tidigare uppdateringar. Nu f\u00f6rbj\u00f6ds \u00e4ven annonser som s\u00e5lde munskydd till f\u00f6ljd av de tidigare riktlinjerna kring f\u00f6rbud av annonsering som drar finansiell nytta av skr\u00e4mmande och vilseledande inneh\u00e5ll. Instagram gick \u00e4ven ut med vilka \u00e5tg\u00e4rder de vidtagit p\u00e5 sin plattform vilket tangerar Facebooks tidigare riktlinjer.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Den fj\u00e4rde uppdateringen gick ut den 12 mars och handlade om hur Facebook nu tillhandah\u00e5ller ytterligare resurser f\u00f6r sina anv\u00e4ndare. P\u00e5 deras \u201dCommunity Hub\u201d publicerade dem ett blogginl\u00e4gg med p\u00e5litlig information om hur man kan minska virusspridningen samt ge samh\u00e4llsledare tillg\u00e5ng till r\u00e4tt verktyg f\u00f6r att hantera situationen. De underl\u00e4ttade \u00e4ven f\u00f6r lokala regemente och beredskapsorganisationer att n\u00e5 ut till sina communities via deras verktyg \u201dlocal alerts\u201d.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Den 13 mars gick plattformen ut med en\u00a0donationsfond<\/a>\u00a0f\u00f6r anv\u00e4ndare att sj\u00e4lva donera valfritt belopp till hj\u00e4lpinsatser f\u00f6r Covid-19. Av de pengar som samlats in fr\u00e5n donationsfonden lovade Facebook \u00e4ven att matcha 20 miljoner dollar f\u00f6r samma \u00e4ndam\u00e5l.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Och idag, den 17 mars, informerade Facebook om att de investerar 100 miljoner dollar i ett bidragsprogram f\u00f6r att hj\u00e4lpa 30.000 sm\u00e5f\u00f6retagare i \u00f6ver 30 l\u00e4nder som har p\u00e5verkats av coronaviruset.<\/p>\n\n\n\n

De annonserade \u00e4ven att de inleder ett samarbete med \u201cThe International Fact-Checking Network\u201d (IFCN) f\u00f6r att st\u00f6tta fakta-kontrollanter v\u00e4rlden \u00f6ver och deras arbete kring Covid-19. Tillsammans ska de lansera ett insamlingsprogram v\u00e4rde 1 miljon dollar<\/a> f\u00f6r att st\u00e4rka kapaciteten.<\/p>\n\n\n\n

Facebook v\u00e4ljer \u00e4ven att st\u00f6dja de lokala nyhetsorganisationerna i deras ov\u00e4ntade kostnader som tillkommer kring nyhetsarbetet bakom Covid-19 med ett bidrag p\u00e5\u00a01 miljon dollar i samarbete med \u201cLenfest Institute for Journalism\u201d och \u201cLocal Media Association\u201d.<\/a><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Google<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Precis som Facebook har \u00e4ven Google vidtagit en rad olika \u00e5tg\u00e4rder f\u00f6r att minimalisera hysteri och o\u00f6nskad spridning av vilseledande och skr\u00e4mmande inneh\u00e5ll. Som en av jordens samlingsplatser f\u00f6r all v\u00e4rldens information med universell \u00e5tkomst blir omst\u00e4ndigheterna kring en v\u00e4rlds-pandemi extra allvarliga att vidta \u00e5tg\u00e4rder kring f\u00f6r en organisation av denna omfattning. Som ett resultat av detta har Google nu ing\u00e5tt ett partnerskap med USA\u2019s regering f\u00f6r att utveckla en hemsida som utbildar kring hur man kan f\u00f6rebygga viruset och kring lokala resurser runt om i landet, som gick live under g\u00e5rdagen. De har \u00e4ven hittills donerat upp till 50 miljoner dollar till olika globala Covid-19 insamlingar. F\u00f6r sina anst\u00e4llda har de nu \u00e4ven inf\u00f6rt betald sjukskrivning f\u00f6r de som tvingas vara hemma i karant\u00e4n eller yttrat symtom som st\u00e4mmer \u00f6verens med WHO\u2019s direktiv f\u00f6r viruset.<\/p>\n\n\n\n

Ut\u00f6ver detta forts\u00e4tter de sitt arbete med att exponera m\u00e4nniskor f\u00f6r l\u00e4mplig och v\u00e4rdefull information genom deras olika funktioner Search, Maps och YouTube. De har nu \u00e4ven b\u00f6rjat ta bort farligt och missvisande inneh\u00e5ll p\u00e5 YouTube, Google Maps och Play f\u00f6r att minska spridningen av hysteri och falsk information. Detta innefattar \u00e4ven nya riktlinjer f\u00f6r annonsering p\u00e5 plattformen.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 deras startsida fr\u00e4mjar dem nu \u00e4ven \u201dDo to five\u201d kampanjen vilken ger handfasta tips p\u00e5 hur man kan minska smittspridningen av Covid-19 enligt WHO\u2019s senaste rekommendationer. Gemensamt med detta har de \u00e4ven adderat mer v\u00e4rdefull information till deras SOS Alerts som bland annat inneh\u00e5ller l\u00e4nkar till nationella h\u00e4lsov\u00e5rdsmyndigheter och kartor av de drabbade omr\u00e5dena fr\u00e5n WHO. Det kommer nu \u00e4ven g\u00e5 att se om skolor eller lokala aff\u00e4rer \u00e4r st\u00e4ngda via Google Maps och Search n\u00e4r Google f\u00f6renklar f\u00f6r organisationer att g\u00e5 in och markera dem sj\u00e4lva som \u201dtillf\u00e4lligt st\u00e4ngt\u201d via \u201dGoogle My Business\u201d f\u00f6r att undvika on\u00f6dig trafik ute p\u00e5 gatorna. Information om flygbolags olika policys g\u00e4llande flexibla avbokningar kommer nu \u00e4ven att via \u201dGoogle Flights\u201d g\u00f6ras tillg\u00e4ngliga via en speciellt konstruerad hemsida f\u00f6r \u00e4ndam\u00e5let.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

N\u00e4r det kommer till YouTube s\u00e5 har de inf\u00f6rt \u00e5tg\u00e4rder i form av att rikta anv\u00e4ndare mot inneh\u00e5ll fr\u00e5n lokala och relevanta folkh\u00e4lsoorgan som levererar p\u00e5litlig och riktig information. De har \u00e4ven anv\u00e4nt inneh\u00e5ll fr\u00e5n auktorit\u00e4ra k\u00e4llor som mark\u00f6rer n\u00e4r m\u00e4nniskor s\u00f6ker p\u00e5 viruset och adderat informationspaneler som komplement till h\u00f6gkvalitativa k\u00e4llor.<\/p>\n\n\n\n

Som resultat av att fler arbetsgivare v\u00e4rlden \u00f6ver ber sina anst\u00e4llda att jobba hemifr\u00e5n har \u00e4ven anv\u00e4ndandet av premium verktygen Googles Meet och Video conferencing app \u00f6kat, vilket Google nu frig\u00f6r som gratis verktyg fram till 1 juli 2020. F\u00f6r l\u00e4rare runt om i v\u00e4rlden har organisationen nu \u00e4ven utvecklat ett distansverktyg som ska underl\u00e4tta utbildningen p\u00e5 distans och g\u00f6ra det m\u00f6jligt f\u00f6r kunskap att delas snabbt och smidigt.<\/p>\n\n\n\n

Ig\u00e5r gick Google tillsammans med Facebook, LinkedIn, Microsoft, Reddit, Twitter och Youtube ut med ett gemensamt uttalande d\u00e4r de yttrar sig om sitt gemensamma samarbete f\u00f6r en b\u00e4ttre framtid.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

\u201cWe are working closely together on COVID-19 response efforts. We\u2019re helping millions of people stay connected while also jointly combating fraud and misinformation about the virus, elevating authoritative content on our platforms, and sharing critical updates in coordination with government healthcare agencies around the world. We invite other companies to join us as we work to keep our communities healthy and safe.\u201d<\/p><\/blockquote>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Vi hoppas att du uppskattade artikeln och att den gav dig v\u00e4rdefull information om hur Facebook & Google arbetar f\u00f6r att h\u00e5lla m\u00e4nniskor trygga och informerade. Om du k\u00e4nner oro i hur du ska tackla saker i tider som dessa \u00e4r vi bara ett samtal iv\u00e4g. <\/p>\n\n\n\n

F\u00f6lj dessa k\u00e4llor f\u00f6r att h\u00e5lla dig uppdaterad:
Facebook \u2013\u00a0Keeping People Safe and Informed About the Coronavirus
Google \u2013\u00a0COVID-19: How we\u2019re continuing to help<\/a><\/em><\/p>\n\n\n\n

Gl\u00f6m inte att prenumerera p\u00e5 v\u00e5rt nyhetsbrev f\u00f6r att h\u00e5lla dig uppdaterad!<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Google gick i s\u00f6ndags ut med en artikel om hur de som f\u00f6retag valt att g\u00e5 tillv\u00e4ga i fr\u00e5gan, snabbt f\u00f6ljt av Facebook som under g\u00e5rdagen gick ut med liknande information. Gemensamt f\u00f6r de b\u00e5da j\u00e4ttarna blir hur de valt att vidta \u00e5tg\u00e4rder kring spridning av felaktigt och skr\u00e4mmande inneh\u00e5ll, genv\u00e4gar och l\u00e4ttare \u00e5tkomst till v\u00e4rdeskapande information samt st\u00f6rre donationer till WHO (World Health Organization). Mer om detta i dagens blogginl\u00e4gg. <\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":1517,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[36],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7537"}],"collection":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7537"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7537\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1517"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7537"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7537"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7537"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}