{"id":7476,"date":"2020-10-02T12:00:51","date_gmt":"2020-10-02T10:00:51","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=7476"},"modified":"2021-02-24T13:46:27","modified_gmt":"2021-02-24T12:46:27","slug":"digitala-trender-senaste-nytt-i-sociala-medier-2020","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/insikt\/digitala-trender-senaste-nytt-i-sociala-medier-2020\/","title":{"rendered":"Digitala trender & senaste nytt i sociala medier 2020"},"content":{"rendered":"\n
V\u00e5rt anv\u00e4ndarbeteende online har \u00f6kat rej\u00e4lt i j\u00e4mf\u00f6relse med 2019. Vi har varit tvungna att befinna oss i en mer isolerad milj\u00f6 och i m\u00e5nga fall har vi beh\u00f6vt arbeta fr\u00e5n distans hemifr\u00e5n vilket p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt lett till h\u00f6gre individuella krav p\u00e5 att anpassa oss desto mer digitalt \u00e4n tidigare. <\/p>\n\n\n\n
Enligt tv\u00e5 unders\u00f6kningar av\u00a0WeAreSocial\u00a0<\/a>och\u00a0Hootsuite<\/a>\u00a0spenderar vi i snitt 6,5h online varav 3-4h via mobilen. I studierna uppger bland annat 47% av anv\u00e4ndarna att de har \u00f6kat sin n\u00e4rvaro online och hela 70% uppgav att deras n\u00e4rvaro i sociala medier har \u00f6kat. Detta \u00e5r har vi dessutom n\u00e5tt en historisk milstolpe, d\u00e4r 51% av jordens befolkning numera \u00e4r aktiva anv\u00e4ndare av social medier och d\u00e4r genomsnittet f\u00f6r ett dagligt anv\u00e4ndande av sociala medier \u00e4r 2-2,5h. – 23.6%<\/strong><\/p>\n\n\n\n L\u00e4gre CPC i j\u00e4mf\u00f6relse med Q2 2019<\/p>\n\n\n\n 79%<\/strong><\/p>\n\n\n\n \u00d6kning i r\u00e4ckvidd bland annons\u00f6rer p\u00e5 Facebook och Instagram mellan den 1 mars \u2013 1 september<\/p>\n\n\n\n \u00d6kning i ad spend bland e-handlare, i j\u00e4mf\u00f6relse med slutet p\u00e5 Q1 2019<\/p>\n\n\n\n Ja, vi kan konstatera att m\u00e4nniskors beteende har f\u00f6r\u00e4ndrats i sviterna av pandemin. F\u00f6r \u00e4ven om corona har drabbat m\u00e5nga branscher v\u00e4ldigt h\u00e5rt \u00e4r det samtidigt flera branscher som har g\u00e5tt med framg\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n N\u00e4r m\u00e4nniskor tvingats till en mer isolerad milj\u00f6 hemma ser vi att kreativiteten \u00f6kat och s\u00e5ledes har nya intressen frodats. Bland annat ser vi en uppg\u00e5ng inom J\u00e4rn- och bygghandeln med +20%, sport- och fritid med +11% & heminredning +10%, enligt siffror som branschorganisationen Svensk handel<\/a> sammanst\u00e4llt fr\u00e5n Statistiska centralbyr\u00e5n<\/a> under andra kvartalet 2020. Dessa intressen \u00e4r ju inte bara en fluga som kommer g\u00e5 \u00f6ver \u2013 utan nyvunna intressen resulterar i ett \u00f6kat k\u00f6p-beteende inom segmenten och att folk kommer forts\u00e4tta \u00f6nska sig saker f\u00f6r detta i exempelvis julklapp.<\/p>\n\n\n\n
Faktum \u00e4r dock, att endast 13% av den globala marknadsf\u00f6ringsbudgeten placeras i sociala medier, uppger Zenith<\/a>. Vilket till synes \u00e4r fascinerande l\u00e5ga siffror med tanke p\u00e5 befolkningens anv\u00e4ndarbeteende och inte minst de nya f\u00f6ruts\u00e4ttningar pandemin har bidragit med. Bland annat kan man m\u00e4rka av en markant \u00f6kning i r\u00e4ckvidd bland annons\u00f6rer. I j\u00e4mf\u00f6relse med Q2 i fjol kan vi \u00e4ven se att CPC \u00e4r drygt 23% l\u00e4gre. Detta \u00e4r intressanta siffror som skall tas i beaktning nu n\u00e4r vi r\u00f6r oss mot det sista kvartalet, i m\u00e5nga fall det viktigaste kvartalet f\u00f6r m\u00e5nga f\u00f6retag.\u00a0<\/p>\n\n\n\n76.3%<\/h4>\n\n\n\n
F\u00f6ruts\u00e4ttningar<\/strong><\/h2>\n\n\n\n