{"id":7471,"date":"2020-05-25T13:28:00","date_gmt":"2020-05-25T11:28:00","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=7471"},"modified":"2021-03-04T16:37:16","modified_gmt":"2021-03-04T15:37:16","slug":"budgetoptimering-och-okad-lonsamhet-i-sociala-medier","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/artikel\/budgetoptimering-och-okad-lonsamhet-i-sociala-medier\/","title":{"rendered":"Budgetoptimering och \u00f6kad l\u00f6nsamhet i sociala medier"},"content":{"rendered":"\n

S\u00e5 hur kan annonseringen via sociala medier bidra till att uppn\u00e5 era verksamhetsm\u00e5l? Och hur ska du t\u00e4nka f\u00f6r att optimera din investering mot h\u00f6gsta m\u00f6jliga avkastning? Det g\u00e5r vi till botten med i detta blogginl\u00e4gg.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

DEL 1 \u2013 VANLIGA MISSTAG<\/strong><\/h1>\n\n\n\n

Att jobba dagligen med aff\u00e4rsdrift via sociala medier inneb\u00e4r att man st\u00f6ter p\u00e5 en hel del gemensamma misstag som hindrar bolag att v\u00e4xa och driva f\u00f6rs\u00e4ljning via de sociala plattformarna. Till att b\u00f6rja med har vi specificerat n\u00e5gra av de vanligaste misstagen n\u00e4r det kommer till annonsering och optimering i sociala medier \u2013 oberoende av bransch, industri, B2B eller B2C.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Man \u00e4r fast i konverteringstr\u00e4sket<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att man helt enkelt ber om f\u00f6r mycket p\u00e5 en g\u00e5ng, och i de allra flesta fall mot helt kalla m\u00e5lgrupper som kanske aldrig har varit i kontakt med ert varum\u00e4rke sedan tidigare.
Man har helt enkelt struntat i de stegen innan som inneb\u00e4r att presentera varum\u00e4rket f\u00f6r m\u00e5lgruppen, skapa k\u00e4nnedom, engagemang och intresse f\u00f6r att d\u00e4refter kunna erbjuda en produkt\/tj\u00e4nst n\u00e4r det \u00e4r r\u00e4tt l\u00e4ge.<\/p>\n\n\n\n

Detta kan ha att g\u00f6ra med att det \u00e4r v\u00e4ldigt enkelt f\u00f6r i princip \u201cvem som helst\u201d att i praktiken skapa ett annonskonto p\u00e5 Facebook, g\u00f6ra en konverteringsdrivande annons med ett \u201cK\u00f6p Nu\u201d-erbjudande f\u00f6r att d\u00e4refter ifr\u00e5gas\u00e4tta varf\u00f6r det inte s\u00e4ljer. Det vet ju vem som helst att marknadsf\u00f6ring och f\u00f6rs\u00e4ljning inte g\u00e5r till p\u00e5 det s\u00e4ttet, inte l\u00e5ngsiktigt iallafall.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ungef\u00e4r som att kasta pil i m\u00f6rkret. Du kastar och kastar och hoppas p\u00e5 att du eventuellt tr\u00e4ffar tavlan (r\u00e4tt konsument som vill k\u00f6pa din produkt\/tj\u00e4nst i det h\u00e4r fallet), ist\u00e4llet f\u00f6r att t\u00e4nda lampan, se exakt var tavlan \u00e4r och d\u00e5 n\u00e4r du v\u00e4l kastar ha betydligt st\u00f6rre chans att tr\u00e4ffa bulls eye (stegvis arbeta fram relevanta m\u00e5lgrupper genom en prospekteringsprocess i det h\u00e4r fallet \u2013 l\u00e4s mer om detta nedan).<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Man m\u00e4ter irrelevant data<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r sp\u00e4nnande att titta p\u00e5 sista raden, dvs p\u00e5 f\u00f6rs\u00e4ljning och return of investment.<\/p>\n\n\n\n

Men det \u00e4r inte s\u00e4llan som man g\u00f6r det alldeles f\u00f6r tidigt och i samband med att man inte tittar p\u00e5 andra m\u00e4tetal. Det h\u00e4r handlar om att man m\u00e5ste zooma ut och se mer l\u00e5ngsiktigt \u2013 vad \u00e4r det vi faktiskt kan beg\u00e4ra av v\u00e5r m\u00e5lgrupp just nu och vad inneb\u00e4r det att vi kan m\u00e4ta i just det h\u00e4r stadiet?<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det varum\u00e4rke vi ska bygga? D\u00e5 kommer f\u00f6rs\u00e4ljningen vara sekund\u00e4r och i skuggan av andra m\u00e4tetal som kommer att vara prim\u00e4ra, s\u00e5som r\u00e4ckvidd och varum\u00e4rkesk\u00e4nnedom.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att inte tala om att m\u00e4ta likes eller f\u00f6ljare. Det kan vara sp\u00e4nnande att se f\u00f6ljarantalet ticka upp, men om detta inte \u00e4r en del av er strategi eller ett vitalt steg f\u00f6r att n\u00e5 era \u00f6vergripande aff\u00e4rsm\u00e5ls\u00e4ttningar, d\u00e5 kan ni sluta m\u00e4ta likes och f\u00f6ljare p\u00e5 en g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Alla \u00e4gg ligger i samma korg<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Det h\u00e4r handlar helt enkelt om att man satsar f\u00f6r mycket p\u00e5 en enskild sak. Det kan vara att man endast har en aktiv annons, endast en kreativ id\u00e9 eller endast en m\u00e5lgrupp. Det blir inte bara v\u00e4ldigt trist om det inte ger resultat, men det skapar \u00e4ven v\u00e4ldigt f\u00e5 chanser f\u00f6r din m\u00e5lgrupp att uppt\u00e4cka ditt varum\u00e4rke och dina annonser, \u00e4n om ni hade haft flera olika kreativa id\u00e9er, fler annonser och flera m\u00e5lgrupper som ni arbetar mot som kan bli potentiella kunder. F\u00f6r att hela tiden utvecklas och bli b\u00e4ttre s\u00e5 m\u00e5ste vi testa flera v\u00e4gar och skapa fler chanser f\u00f6r att lyckas s\u00e5 att vi undviker att fastna i gamla hjulsp\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Man fuskar med sp\u00e5rningen<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Det h\u00e4r kan l\u00e5ta som en v\u00e4rldslig sak, men faktum \u00e4r att sp\u00e5rningen \u00e4r grunden i om ni ska kunna utv\u00e4rdera era insatser i sociala medier p\u00e5 ett r\u00e4ttvist s\u00e4tt och kunna ta r\u00e4tt beslut fram\u00e5t f\u00f6r ytterligare tillv\u00e4xt. Det kan bli f\u00f6r\u00f6dande b\u00e5de analyser och utfall om sp\u00e5rningen inte \u00e4r 100% uppsatt, exempelvis att man inte har alla pixlar p\u00e5 plats fr\u00e5n alla plattformar (inte bara Facebook utan \u00e4ven Linkedin, Snapchat osv).<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Friktion mellan social och webb<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Oftast handlar det om att:<\/p>\n\n\n\n

  1. Webbsidan som man l\u00e4nkar till fr\u00e5n en annons i sociala medier inte \u00e4r tillr\u00e4ckligt optimerad och det tar alldeles f\u00f6r l\u00e5ng tid p\u00e5 sig att ladda<\/li>
  2. Man skickar dem till helt fel st\u00e4lle gentemot vad man faktiskt vill ha ut av annonsen, exempelvis till en landningssida med f\u00f6r mycket information n\u00e4r syftet \u00e4r att m\u00e5lgruppen ska konvertera <\/li>
  3. Informationen\/k\u00e4nslan som man m\u00f6ts av p\u00e5 sajt \u00e4r inte alls den som kommunicerats i annonsen eller i stringens med varum\u00e4rket<\/li><\/ol>\n\n\n\n

    \u00c4ven detta kan l\u00e5ta som en petitess, men detta kan p\u00e5verka resultatet p\u00e5 annonser negativt.<\/p>\n\n\n\n

    <\/div>\n\n\n\n

    Man \u00f6ver-optimerar<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

    F\u00f6r m\u00e5nga optimeringar \u00e4r inte en optimering, det \u00e4r bara en \u00e4ndring och en \u00e4ndring ska inte ske f\u00f6r \u00e4ndrandets skull. \u00c4ndra f\u00f6r att du har riktiga insikter och slutsatser baserade p\u00e5 resultat och data. \u00c4ndra inte f\u00f6r vad du tror, \u00e4ndra f\u00f6r vad du ser framf\u00f6r dig utifr\u00e5n syfte och resultat.<\/p>\n\n\n\n

    \"\"<\/figure>\n\n\n\n
    <\/div>\n\n\n\n

    DEL 2 \u2013 SKIFTA MISSTAG TILL M\u00d6JLIGHETER<\/strong><\/h1>\n\n\n\n

    S\u00e5 hur kan vi d\u00e5 g\u00f6ra f\u00f6r att \u00e4ndra dessa misstag till m\u00f6jligheter f\u00f6r att skala upp, utveckla v\u00e5r aff\u00e4r och f\u00e5 ett l\u00f6nsamt kampanjarbete?<\/p>\n\n\n\n

    Fas 1: Innan kampanjen \u2013 f\u00f6rberedelser inf\u00f6r kampanjstart.<\/strong><\/em><\/h3>\n\n\n\n

    Ta dig tid att s\u00e4tta upp en korrekt och effektiv sp\u00e5rning<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

    Detta \u00e4r A & O f\u00f6r att kunna sp\u00e5ra alla steg, samla all data och f\u00e5 en r\u00e4ttvis bild kring resultatet. En 100% sp\u00e5rning och pixelupps\u00e4ttning kommer bland annat kunna ge er:<\/p>\n\n\n\n

    • Nya m\u00e5lgrupper<\/li>
    • Insikter kring m\u00e5lgruppens beteende<\/li>
    • M\u00f6jlighet att arbeta med dynamisk produktannonsering utifr\u00e5n m\u00e5lgruppens beteende p\u00e5 sajt<\/li>
    • M\u00f6jlighet att arbeta med retargeting (\u00e5termarknadsf\u00f6ring) utifr\u00e5n era egna uppsatta regler<\/li>
    • M\u00f6jlighet att r\u00e4kna p\u00e5 Return of Ad Spend (ROAS)<\/li>
    • och mycket mer.<\/li><\/ul>\n\n\n\n
      <\/div>\n\n\n\n

      F\u00e5 till en gedigen prospekteringsprocess<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

      Prospektering handlar om att s\u00f6ka efter potentiella kunder och skapa m\u00f6jligheter till k\u00f6p, och en av de mest fantastiska funktionerna med annonsverktygen p\u00e5 sociala plattformar \u00e4r just att man kan arbeta i alla steg i kundresan och sp\u00e5ra varje steg, fr\u00e5n det allra f\u00f6rsta uppm\u00e4rksammandet av ert varum\u00e4rke tills att det g\u00f6rs ett k\u00f6p.<\/p>\n\n\n\n

      F\u00f6r att inte hamna i konverteringstr\u00e4sket som vi n\u00e4mnde ovan, beh\u00f6vs en gedigen prospektering d\u00e4r ni arbetar med en bredare exponering och varum\u00e4rkesk\u00e4nnedom mot de m\u00e5lgrupper som skulle kunna vara intresserade av er produkt\/tj\u00e4nst men som \u00e4nnu inte \u00e4r kunder. H\u00e4r handlar det om att n\u00e5 ut, f\u00e5nga intresse och s\u00e5lla bort de m\u00e5lgrupper som inte \u00e4r relevanta att jobba vidare med. Plocka ist\u00e4llet fram de som har visat ett intresse f\u00f6r era annonser, ert brand och era tj\u00e4nster\/produkter f\u00f6r att sen n\u00e4r det \u00e4r dagt f\u00f6r konvertering \u2013 l\u00e4gga fokus och budget p\u00e5 de som faktiskt \u00e4r intresserade av er, som \u00e4r v\u00e4rdefulla och som med stor sannolikhet kommer generera aff\u00e4rsv\u00e4rde.<\/p>\n\n\n\n

      <\/div>\n\n\n\n

      Jobba smartare kring era m\u00e5lgrupper<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

      Oftast har man en tydlig bild \u00f6ver \u00e5lder och k\u00f6n p\u00e5 sin m\u00e5lgrupp.<\/p>\n\n\n\n

      Problemet med dessa faktorer \u00e4r att det s\u00e4ger egentligen ingenting om m\u00e5lgruppens beteende, och risken blir att m\u00e5lgruppen blir alldeles f\u00f6r stor och ospecifik f\u00f6r att ta sig an och n\u00e5 ut till med existerande budget.
      Hur kan ni ist\u00e4llet spetsa till er m\u00e5lgrupp med andra faktorer s\u00e5som djupare intressen, s\u00e4rskilt digitalt beteende, kopplingar, sidor de gillar eller liknande? P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt kan ni bilda en m\u00e5lgrupp som \u00e4r spetsigare och mer relevant.<\/p>\n\n\n\n

      Ett annat alternativ \u00e4r att arbeta med lookalike m\u00e5lgrupper (tvilling-m\u00e5lgrupper), ett fantastiskt verktyg som erbjuds om ni har existerande m\u00e5lgruppsdata eller kunddata, f\u00f6r att exempelvis hitta fler potentiella kunder som p\u00e5 olika s\u00e4tt liknar era existerande kunder. Detta s\u00e4tt att arbeta p\u00e5 skapar m\u00e5lgrupper med st\u00f6rre precision \u00e4n vad vi n\u00e5gonsin kan gissa oss till.<\/p>\n\n\n\n

      <\/div>\n\n\n\n

      Nyttja fler placeringar<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

      Det kan k\u00e4nnas l\u00e4tt och bekv\u00e4mt att v\u00e4lja nyhetsfl\u00f6de och stories som placering, men man gl\u00f6mmer l\u00e4tt att det finns en m\u00e4ngd fler annonsplaceringar v\u00e4rda att utforska f\u00f6r att n\u00e5 ut till er m\u00e5lgrupp, skapa fler touchpoints och \u00e4ga s\u00e5 mycket yta som m\u00f6jligt. Placeringar d\u00e4r konkurrensen \u00e4r l\u00e4gre och uppm\u00e4rksamheten h\u00f6gre.<\/p>\n\n\n\n

      Facebook Marketplace, Messenger Inbox, Instream Videos och Sponsored Messages \u00e4r bara n\u00e5gra av de placeringar som ni kan nyttja f\u00f6r att f\u00e5 bredare spridning och h\u00f6gre exponeringar, f\u00f6r att inte tala om Facebooks tredjepartsn\u00e4tverk Audience Network som l\u00e5ter er synas p\u00e5 andra relevanta sajter, i appar osv ut\u00f6ver plattformarna sj\u00e4lva.<\/p>\n\n\n\n

      Tankes\u00e4ttet h\u00e4r handlar om att synas d\u00e4r m\u00e5lgruppen faktiskt befinner sig utspritt \u00f6ver tid p\u00e5 dygnet, hum\u00f6r och vilken dag det \u00e4r, b\u00e5de n\u00e4r det kommer till plattformar och placeringar.<\/p>\n\n\n\n

      <\/div>\n\n\n\n

      Ni har i snitt 1,7 sekunder p\u00e5 er \u2013 vad s\u00e4ger ni?<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

      I genomsnitt har man 1,7 sekunder p\u00e5 sig att f\u00e5nga en anv\u00e4ndares uppm\u00e4rksamhet i fl\u00f6det.<\/p>\n\n\n\n

      Det h\u00e4r kr\u00e4ver att man har en gedigen strategi bakom inneh\u00e5llet baserat p\u00e5 kanal, m\u00e5lgrupp och m\u00e5ls\u00e4ttning, d\u00e5 resultatet av annonseringen \u00e4ven kommer att bero p\u00e5 vilket format man anv\u00e4nder, vad som visas sekund f\u00f6r sekund i inneh\u00e5llet, om vi lyckas f\u00e5nga m\u00e5lgruppens intresse och hur vi kan nyttja kanalernas psykologiska funktioner i inneh\u00e5llet f\u00f6r att leda m\u00e5lgrupperna mot en s\u00e4rskild \u00e5tg\u00e4rd. Ni har i snitt 1,7 sekunder \u2013 s\u00e5 vad s\u00e4ger ni?<\/p>\n\n\n\n

      <\/div>\n\n\n\n

      Minska friktionen mellan social och sajt<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

      Det kan som n\u00e4mnt ge f\u00f6r\u00f6dande resultat f\u00f6r annonseringen om landningssidan fr\u00e5n en annons inte \u00e4r tillr\u00e4ckligt optimerad, mobilanpassad, f\u00f6r kr\u00e5nglig eller rent utav inte matchar annonsen i spr\u00e5k, k\u00e4nsla och kreativt f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt. M\u00e5lgruppen kommer l\u00e4mna utan vidare engagemang och ge signaler till plattformen att detta inte var relevant, vilket s\u00e4nker resultaten. S\u00e5 innan ni k\u00f6r ig\u00e5ng er annonsering, se till att er sajt \u00e4r optimerad utifr\u00e5n det syfte ni vill driva, att inneh\u00e5llet \u00e4r stringent med inneh\u00e5llet i annonsen och att det \u00e4r l\u00e4tt att ta sig dit ni vill driva m\u00e5lgruppen.<\/p>\n\n\n\n

      <\/div>\n\n\n\n

      Fas 2: Optimering under kampanjen<\/strong><\/em><\/h3>\n\n\n\n

      Arbeta parallellt med kalla och varma m\u00e5lgrupper<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

      F\u00f6r att bibeh\u00e5lla grundl\u00e4ggande f\u00f6rs\u00e4ljning och samtidigt v\u00e4xa er aff\u00e4r \u00e4r det viktigt att ha parallella processer ig\u00e5ng, d\u00e4r ni arbetar b\u00e5de mot varmare m\u00e5lgrupper, dvs personer som har engagerat sig i era annonser, bes\u00f6kt er sajt och kanske l\u00e4st om era produkter\/tj\u00e4nster, samtidigt som ni processar och tar mark med nya kallare m\u00e5lgrupper l\u00f6pande. Detta g\u00f6r att ni st\u00e4ndigt fyller p\u00e5 \u201ctratten\u201d ner mot k\u00f6p, n\u00e5r nya potentiella m\u00e5lgrupper och tar ny mark samt l\u00e4gger pengarna p\u00e5 dem som \u00e4r redo att konvertera. En win-win helt enkelt.<\/p>\n\n\n\n

      <\/div>\n\n\n\n

      S\u00e4kra leveransen av er kampanj<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

      Det \u00e4r otroligt frustrerande att se en kampanj som g\u00e5r som t\u00e5get pl\u00f6tsligt avbrytas f\u00f6r att man har satt en l\u00e4gre spend limit. S\u00e5 ett hett tips innan ni k\u00f6r ig\u00e5ng era kampanjer, kontrollera att ni har en spend limit som inte kommer att \u00f6verstigas av er kampanjbudget.<\/p>\n\n\n\n

      Har ni utmaningar med att spendera upp er budget och att kampanjen g\u00e5r tr\u00f6gt \u00e4r ett tips att att dela upp budgeten i delar och sprida ut \u00f6ver kampanjperioden. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt kan ni kontrollera att budgeten spenderas och l\u00f6pande fylla p\u00e5 l\u00e4ngs v\u00e4gen.
      G\u00e5r det \u00e4nd\u00e5 tr\u00f6gt att spendera budgeten \u00e4r ytterligare ett tips att anv\u00e4nda Accelererad Leverans, men var f\u00f6rsiktiga \u2013 det kan g\u00e5 snabbare \u00e4n vad man tror!<\/p>\n\n\n\n

      <\/div>\n\n\n\n

      Optimering kr\u00e4ver data<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

      F\u00f6r att optimering ska kunna ske p\u00e5 ett optimalt s\u00e4tt kr\u00e4vs det att systemet har tillr\u00e4ckligt mycket data i att arbeta med.<\/p>\n\n\n\n

      L\u00e5t oss ta ett exempel: F\u00f6r att kunna optimera mot k\u00f6p (dvs tala om f\u00f6r verktyget att vi vill hitta personer med h\u00f6gst tendens att k\u00f6pa och f\u00e5 s\u00e5 m\u00e5nga k\u00f6p som m\u00f6jligt) s\u00e5 beh\u00f6ver det finnas tillr\u00e4ckligt mycket data p\u00e5 tidigare k\u00f6p, s\u00e5 att verktyget vet vilken aktivitet det s\u00f6ker efter. Detta betyder att optimering mot k\u00f6p som helt ny e-handel som aldrig genererat k\u00f6p via sin sociala annonsering inte att f\u00f6redra, d\u00e5 verktyget inte vet vad detta betyder \u00e4nnu.<\/p>\n\n\n\n

      D\u00e5 \u00e4r ist\u00e4llet ett \u201cenklare\u201d steg att f\u00f6redra i sin optimering, exempelvis \u201cView Content\u201d (landa p\u00e5 en viss sida p\u00e5 er sajt).<\/p>\n\n\n\n

      Forts\u00e4ttningsvis g\u00e4ller regeln att ju mer data man har, desto med precist kan man optimera. Detta l\u00e4gger ocks\u00e5 grunden f\u00f6r hur ofta man beh\u00f6ver optimera \u2013 ju mer data, desto oftare b\u00f6r du optimera.<\/p>\n\n\n\n

      <\/div>\n\n\n\n

      Anv\u00e4nd inneh\u00e5ll som en tillg\u00e5ng<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

      F\u00f6r att maximera antalet chanser att n\u00e5 er m\u00e5lgrupp p\u00e5 olika placeringar och vid olika tillf\u00e4llen, \u00e4r rekommendationen att skapa flera varianter av er annons. Satsa inte alla kort p\u00e5 en enskild annons, producera ist\u00e4llet fler versioner av er ursprungliga id\u00e9 f\u00f6r att \u00f6ka chanserna att f\u00e5nga intresse hos er m\u00e5lgrupp och generera resultat.<\/p>\n\n\n\n

      <\/div>\n\n\n\n

      V\u00e5ga testa<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

      En av de mest f\u00f6rdelaktiga faktorerna med social annonsering \u00e4r att man med relativt enkla medel kan testa sin marknadsf\u00f6ring p\u00e5 olika s\u00e4tt. Och med mer testing f\u00e5r man ocks\u00e5 mer svar.<\/p>\n\n\n\n

      V\u00e5r rekommendation \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r att testa plattformar, placeringar, format, landningssidor, m\u00e5lgrupper etc f\u00f6r att d\u00e4refter utv\u00e4rdera. Det \u00e4r s\u00e5 ni hela tiden blir b\u00e4ttre och v\u00e4xer.<\/p>\n\n\n\n

      Men, var noga med vad ni testar och testa en sak i taget, d\u00e5 blir det l\u00e4ttare att peka ut vad det var som faktiskt var avg\u00f6rande i resultatet.<\/p>\n\n\n\n

      <\/div>\n\n\n\n

      Fas 3 \u2013 Utv\u00e4rdering f\u00f6r aff\u00e4rsresultat<\/strong><\/em><\/h3>\n\n\n\n

      Utv\u00e4rdera efter syfte, men var realistisk<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

      Utv\u00e4rdering och uppf\u00f6ljning kr\u00e4ver ett konkret m\u00e5l fr\u00e5n b\u00f6rjan.Ju tydligare m\u00e5l, desto l\u00e4ttare att avg\u00f6ra om resultatet var positivt eller inte.<\/p>\n\n\n\n

      I princip allt g\u00e5r att m\u00e4ta via er sociala annonsering \u2013 hur m\u00e5nga vi har n\u00e5tt, hur m\u00e5nga som har tittat p\u00e5 v\u00e5ra annonser, hur mycket dem har tittat, hur m\u00e5nga som klickat sig vidare, hur m\u00e5nga som visat produkt x, hur m\u00e5nga som k\u00f6pt osv. S\u00e5 det kan minst sagt vara sv\u00e5rt att navigera i vad som \u00e4r ett \u201cbra resultat\u201d.<\/p>\n\n\n\n

      Generellt handlar det om att vara realist och g\u00f6ra en check-in med sig sj\u00e4lv: Var st\u00e5r vi n\u00e5gonstans med v\u00e5rt varum\u00e4rke, hur k\u00f6per man faktiskt v\u00e5r tj\u00e4nst\/produkt och vad kan vi beg\u00e4ra av v\u00e5ra m\u00e5lgrupper i detta skede?<\/p>\n\n\n\n

      \u00c4r ni ett helt nytt varum\u00e4rke \u2013 ja d\u00e5 kommer det ta lite l\u00e4ngre tid att generera f\u00f6rs\u00e4ljning. Viktiga m\u00e4tetal f\u00f6r er just nu kan vara r\u00e4ckvidd, exponeringar och \u00f6kad k\u00e4nnedom.<\/p>\n\n\n\n

      Vill ni \u00f6ka er f\u00f6rs\u00e4ljning \u2013 d\u00e5 \u00e4r snarare antal k\u00f6p, kostnad per k\u00f6p \u00f6ver tid och v\u00e4rde per k\u00f6p i relation till hur m\u00e5nga ni har n\u00e5tt ut till relevant.<\/p>\n\n\n\n

      <\/div>\n\n\n\n

      Dela upp kortsiktiga och l\u00e5ngsiktiga KPIer<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

      F\u00f6r att arbeta l\u00f6nsamt med sin annonsering i sociala medier kr\u00e4vs det att ni s\u00e4tter upp ett ramverk f\u00f6r vad ni m\u00e4ter p\u00e5 kort sikt kontra l\u00e5ng sikt. Detta g\u00e5r i linje med punkten ovan att vara realist \u2013 vad kan ni f\u00f6rv\u00e4nta er ska h\u00e4nda p\u00e5 veckobasis respektive m\u00e5nads- eller kvartalsbasis och vilka m\u00e4tetal kan ni d\u00e5 titta p\u00e5 f\u00f6r att utv\u00e4rdera just den tidsperioden?<\/p>\n\n\n\n

      Exempel p\u00e5 kort sikt skulle kunna vara hur m\u00e5nga ni n\u00e5r ut till (r\u00e4ckvidd) och hur m\u00e5nga g\u00e5nger ni gjorde det (frekvens), medan KPIer p\u00e5 l\u00e5ng sikt snarare kan vara konverteringsgrad och kostnad per konvertering \u00f6ver tid.<\/p>\n\n\n\n

      Slutligen.. <\/p>\n\n\n\n

      <\/div>\n\n\n\n

      N\u00e5 ut nu, till en rekordl\u00e5g CPM<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

      I och med Corona-pandemins konsekvenser s\u00e5 spenderar vi mer tid \u00e4n n\u00e5gonsin i de digitala och sociala plattformarna. Samtidigt pausar och minskar flera bolag sin annonsering f\u00f6r att minska kostnader, vilket g\u00f6r att det blir mindre konkurrens i plattformarna och d\u00e4rmed l\u00e4gre kostnad att n\u00e5 ut. D\u00e4rav finns stora m\u00f6jligheter just nu att n\u00e5 ut till b\u00e5de befintliga och nya m\u00e5lgrupper p\u00e5 b\u00e5de plattformar ni k\u00e4nner till sedan tidigare men ocks\u00e5 p\u00e5 nya plattformar, till en mycket l\u00e4gre kostnad \u00e4n vanligt. Ta chansen att prospektera, engagera, n\u00e5 ut och f\u00f6rbered f\u00f6r en framtida comeback, helt enkelt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

      M\u00e5nga dr\u00f6mmer om att vara konkurrenskraftiga och top of mind hos sin mest k\u00f6pstarka m\u00e5lgrupp. Samtidigt \u00e4r det l\u00e4tt att underskatta kraften verktygen i sociala medier \u00e4r kapabla till \u2013 och att kraven d\u00e4r \u00e4r h\u00f6ga. Likas\u00e5 prislappen, om man inte nyttjar verktygen p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt!<\/p>\n","protected":false},"author":7,"featured_media":1547,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7471"}],"collection":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/users\/7"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7471"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7471\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1547"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7471"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7471"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7471"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}