{"id":7461,"date":"2020-06-01T11:46:00","date_gmt":"2020-06-01T09:46:00","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=7461"},"modified":"2021-03-04T16:37:08","modified_gmt":"2021-03-04T15:37:08","slug":"socialviews-nyhetssvep-vecka-23","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/insikt\/socialviews-nyhetssvep-vecka-23\/","title":{"rendered":"Senaste nyheterna i sociala medier: Juni 2020"},"content":{"rendered":"\n

L\u00e5t oss kickstarta veckan med ett par rykande f\u00e4rska nyheter fr\u00e5n sociala medier-landskapet!<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Facebook lanserar \u201cShops\u201d for b\u00e5de Facebook & Instagram f\u00f6r att hj\u00e4lpa mindre f\u00f6retag att s\u00e4lja online<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4ntligen g\u00f6r Facebook det m\u00f6jligt att ta mer mark n\u00e4r det kommer till e-handelsl\u00f6sningar.Syftet med Facebook Shops \u00e4r att g\u00f6ra det enkelt f\u00f6r f\u00f6retag att s\u00e4tta upp en egen onlinebutik f\u00f6r kunder att f\u00e5 tillg\u00e5ng till p\u00e5 b\u00e5de facebook och instagram.<\/p>\n\n\n\n

Facebook beskriver:<\/p>\n\n\n\n

\u201dAtt skapa en Facebook-Shop \u00e4r gratis och enkelt. F\u00f6retag kan v\u00e4lja de produkter de vill ha fr\u00e5n sin katalog och sedan anpassa utseendet och k\u00e4nslan i sin butik med en omslagsbild och f\u00e4rger som visar upp sitt varum\u00e4rke. Det betyder att alla s\u00e4ljare, oavsett storlek och budget, kan g\u00f6ra sina aff\u00e4rer online och f\u00e5 kontakt med sina kunder var och n\u00e4r det \u00e4r bekv\u00e4mt f\u00f6r dem.\u201d<\/em><\/h3>\n\n\n\n

\u201cShop Builder\u201d -plattformen \u00e4r ett till\u00e4gg bland befintliga Facebook Page-verktyg. Fr\u00e5n Shop Builder kan f\u00f6retag ladda upp sina produktlistor en efter en, alternativt ansluta till sin befintliga eCommerce-leverant\u00f6r f\u00f6r att streama sin nuvarande katalog.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att lyckas med denna process arbetar Facebook med Shopify, BigCommerce, WooCommerce, ChannelAdvisor, CedCommerce, Cafe24 , Tienda Nube och Feedonomics.<\/p>\n\n\n\n

Facebook p\u00e5b\u00f6rjar nu en stegvis utrullning av Shops till alla f\u00f6retag globalt p\u00e5 Facebook och Instagram Shopping. De kommer b\u00f6rja med f\u00f6retag som redan anv\u00e4nder Instagram Shopping profiler och kommer att ut\u00f6ka tillg\u00e5ngen under de n\u00e4rmaste m\u00e5naderna.<\/p>\n\n\n\n

Se hur Facebook presenterar Shops h\u00e4r<\/strong><\/a>.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Pinterest introducerar Shopping Spotlights tillsammans med utvalda influencers och publicister<\/h3>\n\n\n\n

Konsumenter kommer nu har m\u00f6jlighet att shoppa rekommenderade produkter och id\u00e9er fr\u00e5n influencers och publicister.<\/p>\n\n\n\n

Shopping Spotlights kommer att synas i s\u00f6kf\u00e4ltet i form av artiklar som lyfter fram s\u00e4rskilda produkt-Pins, som l\u00e4nkar till produkter som Pinterest anv\u00e4ndare kan k\u00f6pa. Pinterest ser \u00e4ven \u00f6ver att erbjuda Spotlight Shopping till brand partners.<\/p>\n\n\n\n

\u201cMed k\u00e4nslan av en personlig stylist och utseendet p\u00e5 en redakt\u00f6rsmagasin har det aldrig varit l\u00e4ttare att shoppa de senaste trenderna och produkterna fr\u00e5n dina favorit influencers och tidskrifter.\u201d<\/em><\/p><\/blockquote>\n\n\n\n

Pinterest kommer att b\u00f6rja lansera Shopping Spotlights med g\u00e4stredakt\u00f6rer som journalisten och f\u00f6rfattaren Elaine Welteroth, modebloggaren Blair Eadie och interi\u00f6rarkitekt Sarah Sherman Samuel. <\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Facebook testar 3D produktbilder och andra AI verktyg i Marketplace f\u00f6r att f\u00f6rb\u00e4ttra shoppingupplevelsen<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Facebook testar just nu produktbilder i 3D som kommer att m\u00f6jligg\u00f6ra f\u00f6r en b\u00e4ttre och mer fullst\u00e4ndig vy av objekten p\u00e5 Marketplace.<\/p>\n\n\n\n

Facebook anv\u00e4nder ocks\u00e5 ett nytt, maskininl\u00e4rningsbaserat system f\u00f6r att hj\u00e4lpa s\u00e4ljare att b\u00e4ttre m\u00e4rka sina objekt, som automatiskt f\u00f6resl\u00e5r attribut som f\u00e4rger och material n\u00e4r s\u00e4ljare laddar upp bilder p\u00e5 sina objekt, vilket g\u00f6r listningar p\u00e5 Marketplace mycket enklare. Detta system kommer ocks\u00e5 att g\u00f6ra det enklare f\u00f6r k\u00f6pare genom att tillhandah\u00e5lla f\u00f6rutsp\u00e5dda detaljerade beskrivningar i s\u00f6kandet efter produkter.<\/p>\n\n\n\n

Facebook testar \u00e4ven nya AI-baserade verktyg som kan l\u00e4ra sig vilken kl\u00e4dstil du f\u00f6redrar utifr\u00e5n din befintliga garderob, och g\u00f6r sedan produktrekommendationer baserade p\u00e5 detta.<\/p>\n\n\n\n

Se Facebooks demo f\u00f6r AI-styrd shopping h\u00e4r<\/strong><\/a>.<\/p>\n\n\n\n

\u201cVi testar nu en intelligent digital garderob, som l\u00e5ter dig ta foton av dina kl\u00e4der och digitalisera varje objekt inom n\u00e5gra sekunder. Den digitala garderoben kan inte bara ge f\u00f6rslag p\u00e5 outfits baserade p\u00e5 planerade aktiviteter eller v\u00e4der, utan ocks\u00e5 modeinspiration baserad p\u00e5 produkter och stilar som du gillar\u201d<\/em><\/p><\/blockquote>\n\n\n\n

Facebook s\u00e4ger ocks\u00e5 att de arbetar med att utveckla nya AR \u201ctry-on\u201d verktyg f\u00f6r produkter, som g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r anv\u00e4ndare att se hur de ser ut, till exempel med brandade solglas\u00f6gon, utifr\u00e5n tidigare interaktion med annons eller page. Detta liknar Instagrams AR-annonstester med utvalda partners under f\u00f6rra \u00e5ret.<\/p>\n\n\n\n

Se Facebooks \u201cTry On Demo\u201d f\u00f6r intelligent shopping h\u00e4r<\/strong><\/a>. <\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n