{"id":7458,"date":"2020-06-02T15:47:00","date_gmt":"2020-06-02T13:47:00","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=7458"},"modified":"2021-02-24T13:47:44","modified_gmt":"2021-02-24T12:47:44","slug":"det-har-ar-social-selling-sa-arbetar-ni-med-det","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/artikel\/det-har-ar-social-selling-sa-arbetar-ni-med-det\/","title":{"rendered":"Det h\u00e4r \u00e4r social selling – och s\u00e5 arbetar du med det"},"content":{"rendered":"\n

Vad \u00e4r Social Selling och varf\u00f6r ska man satsa p\u00e5 det?<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Att Marknad och S\u00e4lj-avdelningar l\u00e4nge arbetat i silos och att detta till en f\u00f6ljd har satt sammankopplingen mellan dessa tv\u00e5 avdelningar h\u00f6gt p\u00e5 organisationers agendor, \u00e4r allm\u00e4nt k\u00e4nt. F\u00f6r s\u00e4lj och marknad arbetar ju faktiskt mot samma m\u00e5l, vilket \u00e4r tillv\u00e4xt f\u00f6r organisationen.

Man kan beskriva Social Selling som den optimala och efterl\u00e4ngtade bryggan mellan s\u00e4lj och marknad f\u00f6r att f\u00e5 dem att prata med varandra, samarbeta och driva mot samma m\u00e5l. Det \u00e4r samlingspunkten d\u00e4r b\u00e4gge avdelningar beh\u00f6ver varandra f\u00f6r att bli framg\u00e5ngsrika i sin tillv\u00e4xt. <\/p>\n\n\n\n

Social Selling \u00e4r fortfarande ett relativt nytt begrepp och betyder enkelt beskrivet att s\u00e4ljare anv\u00e4nder sociala medier f\u00f6r att interagera direkt med sina prospekt. Social Selling handlar om att bygga meningsfulla, personliga relationer mellan m\u00e4nniskor och att bygga ett kontaktn\u00e4t baserat p\u00e5 v\u00e4rde. Ju mer v\u00e4rde desto b\u00e4ttre resultat. <\/p>\n\n\n\n

Social Selling grundar sig i att m\u00e4nniskor vill prata med m\u00e4nniskor, inte varum\u00e4rken. Ju m\u00e4nskligare vi kan vara desto h\u00f6gre f\u00f6rtroende kommer vi kunna skapa i v\u00e5ra aff\u00e4rsrelationer. Detta gl\u00f6ms ofta bort i havet av alla push-budskap p\u00e5 olika sociala plattformar och i andra marknadsf\u00f6ringssammanhang. <\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e4ljare \u00e4r ditt m\u00e5l att n\u00e5 dina prospekt i research-fasen f\u00f6r att p\u00e5verka k\u00f6pbeslutet tidigt, och i begreppet Social Selling inneb\u00e4r det helt enkelt att s\u00e4ljaren tar personlig kontakt med sitt prospekt under den h\u00e4r tiden f\u00f6r att kunna p\u00e5verka s\u00e5 tidigt som m\u00f6jligt i k\u00f6presan. <\/p>\n\n\n\n

Social Selling \u00e4r framf\u00f6r allt f\u00f6r B2B-bolag ett otroligt kraftfullt komplement till betald marknadsf\u00f6ring i sociala plattformar, d\u00e4r s\u00e4lj och marknad kan arbeta p\u00e5 tv\u00e5 fronter, bearbeta m\u00e5lgruppen fr\u00e5n tv\u00e5 h\u00e5ll och \u00f6ka chanserna till resultat betydligt.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Kom ig\u00e5ng med social selling<\/h3>\n\n\n\n

L\u00e4s p\u00e5 om din m\u00e5lgrupp, ordentligt.Grunden i Social Selling handlar om att vara v\u00e4l p\u00e5l\u00e4st kring din k\u00f6pare\/m\u00e5lgrupps persona, hur den h\u00e4r personen tar beslut och vad som h\u00e4nder i deras bransch\/organisation just nu. Detta skiljer ju sig inte fr\u00e5n klassisk marknadsf\u00f6ring, men behovet av en grundlig research vid en s\u00e5dan spetsig targeting av s\u00e4rskilda personer som utg\u00f6r Social Selling blir ytterst p\u00e5tagligt n\u00e4r det handlar om 1-to-1 m\u00f6ten.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

Mediabevaka f\u00f6r att vara p\u00e5l\u00e4st om det senaste inom olika branscher och om olika f\u00f6retag\/prospektMediebevakning \u00e4r ett viktigt moment f\u00f6r att kunna vara uppdaterad med den senaste informationen kring din m\u00e5lgrupp\/prospekt, deras f\u00f6retag och bransch f\u00f6r att kunna m\u00f6ta och f\u00f6rst\u00e5 personen samt vara s\u00e5 relevant som m\u00f6jligt. H\u00e4r finns det ett antal plattformar som \u00e4r v\u00e4rdefulla f\u00f6r bevakning, exempelvis Meltwater, Cision, Notified, Twitter eller \u00f6ppet p\u00e5 webben via Google News. Det finns ocks\u00e5 verktyg som man kan koppla direkt till sitt CRM f\u00f6r att f\u00e5 ett live nyhetsfl\u00f6de och notiser kring sin prospektlista.<\/p>\n\n\n\n

Connecta med r\u00e4tt personer och var noga med vilka personer som ska vara i ditt n\u00e4tverkH\u00e4r \u00e4r det viktigt att vara \u00e5terh\u00e5llsam och v\u00e4lja med noggrannhet vilka man v\u00e4ljer att connecta med, d\u00e5 man vill se till att det jag postar \u00e4r h\u00f6gst relevant f\u00f6r mitt n\u00e4tverk f\u00f6r att f\u00e5 s\u00e5 kraftfull organisk spridning som m\u00f6jligt. Grundl\u00e4ggande kontaktn\u00e4t brukar ofta vara:\u00a0<\/p>\n\n\n\n