{"id":7364,"date":"2021-01-12T15:04:51","date_gmt":"2021-01-12T14:04:51","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=7364"},"modified":"2021-03-02T14:36:41","modified_gmt":"2021-03-02T13:36:41","slug":"case-lensway","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/kundcase\/case-lensway\/","title":{"rendered":"Case – Lensway"},"content":{"rendered":"\t\t
Case av DigiView Agency<\/p>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t Sommaren st\u00e5r runt h\u00f6rnet och enligt tradition inleds Lensways \u00e5rliga kampanj; NORR, som innefattar erbjudandet om valfria solglas\u00f6gon fr\u00e5n NORR vid k\u00f6p av linser online. V\u00e5rt uppdrag var att paketera och distribuera NORR-kampanjen i Sverige och Norge genom att effektivt driva m\u00e5lgruppen genom en konverteringsfokuserad tunnel. Kampanjen skulle samtidigt kompletteras med en nollm\u00e4tning i varum\u00e4rkesk\u00e4nnedom, d\u00e4r v\u00e5rt uppdrag \u00e4ven omfattande ett brand lift parallellt med satsningen. M\u00e5ls\u00e4ttningen med satsningen var att \u00f6ka f\u00f6rs\u00e4ljningen av linser, bidra till 25 000 stycken utgivna solglas\u00f6gon samt \u00f6ka k\u00e4nnedomen g\u00e4llande kampanjerbjudandet NORR under kampanjperiodens tre m\u00e5nader.<\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t Kampanjens m\u00e5ls\u00e4ttning var att maximera f\u00f6rs\u00e4ljning hos nya s\u00e5v\u00e4l som befintliga kunder. Detta med strategin att bli top of mind, f\u00f6rl\u00e4nga r\u00e4ckvidden och optimera satsningen \u00f6ver hela kampanjperioden. Detta byggdes p\u00e5 tre steg av kundresan: K\u00e4nnedom, \u00f6verv\u00e4gande och k\u00f6p, d\u00e4r samtliga steg aktiverades parallellt med varandra f\u00f6r att p\u00e5 b\u00e4sta s\u00e4tt driva m\u00e5lgruppen genom tunneln och synkronisera med den korta k\u00f6pcykeln. K\u00e4nnedom kring erbjudandet kommuniceras redan i f\u00f6rsta kontakt f\u00f6r sedan arbeta vidare med att paketera olika infallsvinklar p\u00e5 erbjudandet f\u00f6r att f\u00e5nga m\u00e5lgruppens olika konverteringsbeteenden och insteg till k\u00f6p.<\/p><\/div><\/section> Konceptet omfattades av uppm\u00e4rksammande inneh\u00e5ll att leka med formatens befintliga element och funktioner samt kognitiv anpassning efter m\u00e5lgruppens beteende f\u00f6r respektive plattform. Kommunikativt l\u00e5g starkt fokus p\u00e5 de rationella v\u00e4rdena och konsekvent exponering av varum\u00e4rket Lensway f\u00f6r att sekund\u00e4rt bygga p\u00e5 med emotionella v\u00e4rden och skilda igenk\u00e4nningsfaktorer med fokus mellan linser och solglas\u00f6gon f\u00f6r att driva r\u00e4tt engagemang inf\u00f6r konvertering. Kampanjen innefattade ett hundratal annonsformat i sommartema f\u00f6rdelat \u00f6ver Norge och Sverige d\u00e4r tillh\u00f6rande inneh\u00e5ll anpassades f\u00f6r varje steg och m\u00e5lgrupp i kundresan samt varje format, kanal och placering.<\/p> \u00a0<\/p><\/div><\/section> Distributionen fokuserade p\u00e5 att nyttja full potential av relevanta kanaler, placeringar & funktioner \u00f6ver Facebook, Instagram, Snapchat och Youtube. Kundresan inleddes med konverteringsdriven k\u00e4nnedom mot breda m\u00e5lgrupper. Forts\u00e4ttningsvis arbetade vi vidare med engagemangsdrivna annonser f\u00f6rdelat p\u00e5 solglas\u00f6gon och linser med syftet att segmentera ut vilket fokus som skulle exponeras f\u00f6r respektive m\u00e5lgrupp i konverterings-stadiet. Vi anpassade \u00e4ven befintligt mailutskick i Messenger, riktade unika Youtube-annonser utefter tittarbeteende och s\u00f6kord samt realtids-styrda annonser utefter v\u00e4derlek eller h\u00f6gtid. Distributionen kompletterades l\u00f6pande med retargeting-annonser mot icke-k\u00f6pare, tidigare k\u00f6pare med syftet att f\u00e5 dem nyttja erbjudandet igen samt dynamiska produktannonser utefter webbplatsbeteenden.<\/p><\/div><\/section><\/div><\/div>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\tUppdraget<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Metod<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
Genomf\u00f6rande<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Strategi<\/strong><\/h2><\/div>
\u00a0<\/h2>
Konceptutveckling<\/strong><\/h2><\/div>
Annonsering<\/strong><\/h2><\/div>