{"id":7358,"date":"2021-01-12T15:14:52","date_gmt":"2021-01-12T14:14:52","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=7358"},"modified":"2021-03-02T14:36:32","modified_gmt":"2021-03-02T13:36:32","slug":"case-lrf","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/kundcase\/case-lrf\/","title":{"rendered":"Case – LRF"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t

LRF<\/h1>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

S\u00e5 \u00f6kade vi ans\u00f6kningarna till gr\u00f6na utbildningar med 10%<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Case av DigiView Agency<\/p>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t%<\/span>\n\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t
R\u00e4ckvidd bland Sveriges samtliga 13-17 \u00e5ringar<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t%<\/span>\n\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t
\u00d6kat antal ans\u00f6kningar mellan 2017 och 2018<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\/10<\/span>\n\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t
Relevansbetyg av inneh\u00e5ll<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"\"\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

The mission<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t

Det gr\u00f6na n\u00e4ringslivet \u00e4r nyckeln till minskad global uppv\u00e4rmning och v\u00e4gen till att n\u00e5 regeringens klimat- och milj\u00f6m\u00e5l. Men branschen st\u00e5r inf\u00f6r en stor utmaning: arbetskraften \u00f6kar inte i takt som efterfr\u00e5gan.<\/p>

I uppdrag av Lantbrukarnas riksf\u00f6rbund syftade v\u00e5rt 3-\u00e5riga samarbete till att modernisera kommunikationen g\u00e4llande det gr\u00f6na n\u00e4ringslivet och st\u00e4rka kunskapen samt attraktionskraften om en gr\u00f6n karri\u00e4r.<\/p>

M\u00e5ls\u00e4ttningen med satsningen var s\u00e5ledes att \u00f6ka antalet ans\u00f6kningar till de svenska naturbruksskolorna och k\u00e4nnedomen kring initiativet Jobba Gr\u00f6nt. Fokus l\u00e5g p\u00e5 att attrahera blivande gymnasie- och h\u00f6gskoleelever i \u00e5ldrarna 14-17 & 18-25, vilket gjordes genom en omnikanals distributionsstrategi byggd p\u00e5 Youtube-konceptet \u201cThe Green Challenge\u201d.<\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Metod<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
    \n\t\t\t\t\t\t\t
  • \n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t<\/i>\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\tDigital konceptutveckling<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/li>\n\t\t\t\t\t\t\t\t
  • \n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t<\/i>\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\tStrategi f\u00f6r kundresa<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/li>\n\t\t\t\t\t\t\t\t
  • \n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t<\/i>\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\tInfluencer marketing<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/li>\n\t\t\t\t\t\t\t\t
  • \n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t<\/i>\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\tRegi & produktion<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/li>\n\t\t\t\t\t\t\t\t
  • \n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t<\/i>\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\tOmnikanals-annonsering<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/li>\n\t\t\t\t\t\t\t\t
  • \n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t<\/i>\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\tAnalys & utv\u00e4rdering<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/li>\n\t\t\t\t\t\t<\/ul>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
    \n\t\t\t\t\t\t
    \n\t\t\t\t\t\t\t
    \n\t\t\t\t\t
    \n\t\t\t
    \n\t\t\t\t\t\t\t
    \n\t\t\t\t\t\t
    \n\t\t\t\t
    \n\t\t\t

    Genomf\u00f6rande<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
    \n\t\t\t\t
    \n\t\t\t\t\t\t\t\t
    \n\t\t\t\t

    Digitalt koncept<\/strong><\/h2>

    Kommunikationen syftade till att representera det gr\u00f6na n\u00e4ringslivet fr\u00e5n en ny synvinkel, att eliminera stereotypiska och f\u00f6rutfattade meningar samt exponera de m\u00f6jligheter som existerar inom branschen. Paketering av konceptet var ett t\u00e4vlingsinriktat underh\u00e5llnings-format d\u00e4r kunskap om arbetsm\u00f6jligheterna inom skog, tr\u00e4dg\u00e5rd, maskin\/teknik och djur var centralt. Serien fick arbetsnamnet \u201cThe Green Challenge\u201d, d\u00e4r n\u00e5gra av Sveriges st\u00f6rsta Youtubers fick i uppgift att t\u00e4vla om vem som lyckades l\u00e4ra sig mest om det gr\u00f6na n\u00e4ringslivet.<\/p><\/div><\/section>

    \u00a0<\/h2>

    Influencers<\/strong><\/h2><\/div>

    F\u00f6r att attrahera en yngre och mer kr\u00e4vande m\u00e5lgrupp, blev Youtube huvudsaklig kanal f\u00f6r initiativets \u00f6kade k\u00e4nnedom och kampanjens insamling av relevanta m\u00e5lgrupper. Trov\u00e4rdiga och karakt\u00e4ristika ambassad\u00f6rer med r\u00e4tt v\u00e4rderingar samt profiler som tilltalar de olika m\u00e5lgruppssegmenten, blev givet i satsningen p\u00e5 plattformen. H\u00e4r hanterades en grundlig research, noggrant urval av relevanta representanter och l\u00f6pande projektledning och regi mot samarbetspartners s\u00e5v\u00e4l innan som under och efter produktion.<\/p><\/div><\/section>

    \u00a0<\/h3>

    Produktion<\/strong><\/h2><\/div>

    Seriens fem avsnitt producerades under en tredagars produktion p\u00e5 \u00d6knaskolan utanf\u00f6r Stockholm. Produktionsledningen innefattade manus, inspelningsschema, logik, teknik och regi f\u00f6r skolans involverade, producenter, produktionsledare, logistik och statister p\u00e5 totalt 50+ medverkande. Produktionen och efterarbetet resulterade i 5 serieavsnitt med tillh\u00f6rande 30+ unika annonsformat anpassat f\u00f6r varje m\u00e5ls\u00e4ttning, kanal och placering i kundresan.<\/p><\/div><\/section>

    \u00a0<\/h2>

    Annonsering<\/strong><\/h2><\/div>

    Synkronisering av kanaler som Facebook, Instagram, Snapchat och Youtube var b\u00e4rande i distributionen f\u00f6r att t\u00e4cka m\u00e5lgruppens engagemang i varje steg. Varum\u00e4rkesbyggande annonser kompletterades med exponering via profilernas officiella konton f\u00f6r maximal r\u00e4ckvidd. T\u00e4vlingsperioden innefattade i sin tur starkt konverteringsfokus mot Youtube-avsnitten som distribuerades via profilerna och Jobba Gr\u00f6nts kanaler. Uppf\u00f6ljningsvis nyttjades engagemangsdatan strategiskt och beroende p\u00e5 visat intresse exponerades m\u00e5lgruppen med unika budskap inom skog, tr\u00e4dg\u00e5rd, maskin\/teknik och djur f\u00f6r att driva relevant trafik mot ans\u00f6kningssidan.<\/p><\/div><\/section><\/div><\/div>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

    \n\t\t\t
    \n\t\t\t\t\t\t\t
    \n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
    \n\t\t\t\t\t\t
    \n\t\t\t\t\t\t\t
    \n\t\t\t\t\t
    \n\t\t\t
    \n\t\t\t\t\t\t\t
    \n\t\t\t\t\t\t
    \n\t\t\t\t
    \n\t\t\t
    \n