{"id":7330,"date":"2021-01-14T15:36:11","date_gmt":"2021-01-14T14:36:11","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=7330"},"modified":"2021-03-02T14:36:21","modified_gmt":"2021-03-02T13:36:21","slug":"case-aimo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/kundcase\/case-aimo\/","title":{"rendered":"Case – aimo"},"content":{"rendered":"\t\t
Case av DigiView Agency<\/p>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t I oktober 2018 rullade 300 aimo ut p\u00e5 Stockholms gator, stans f\u00f6rsta eldrivna bildelningstj\u00e4nst. Lagom till att st\u00f6rsta konkurrenten DriveNow l\u00e4gger ner och nya mobilitetstj\u00e4nster som sparkcykel-tj\u00e4nsten VOI v\u00e4xer p\u00e5 marknaden initierades aimo\u2019s storsatsning i sociala medier. V\u00e5rt uppdrag innefattade att paketera en lanseringskampanj med starkt konverterings- och lojalitetsfokus d\u00e4r m\u00e5ls\u00e4ttningen var att skapa k\u00e4nnedom om varum\u00e4rket aimo, paketera erbjudandet r\u00e4tt f\u00f6r att f\u00e5nga m\u00e5lgruppens intresse och inte minst driva antalet appnedladdningar samt frekventa anv\u00e4ndare. Sagt och gjort satte vi sikte p\u00e5 att driva 20.000 app-nedladdningar.<\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t F\u00f6r att utforma en vattent\u00e4t kommunikationsstrategi var v\u00e5r initiala uppgift att djupdyka i m\u00e5lgruppsanalyser f\u00f6r b\u00e5de innerstad och kringliggande orter, konkurrenternas s\u00e5v\u00e4l framg\u00e5ngar som misslyckanden och prospektering av potentiella intressenter. Utifr\u00e5n detta paketerade vi en lanseringsplan d\u00e4r strategi, inneh\u00e5ll och distribution var synkroniserat f\u00f6r varje enskild m\u00e5lgrupp. Med m\u00e5ls\u00e4ttningen att etablera varum\u00e4rket, f\u00e5nga intresset f\u00f6r tj\u00e4nsten och maximera anv\u00e4ndningen av aimo i Stockholm stad skulle m\u00e5lgruppen utefter behov och livsstil m\u00f6ta kommunikationen av aimo p\u00e5 helt unika s\u00e4tt.<\/p> \u00a0<\/p> Utefter varum\u00e4rkeskonceptet \u201cGets you there\u201d kreerade och producerade vi annonser enligt fyra fokusomr\u00e5den som syftade till att trigga intresse, bygga varum\u00e4rke samt belysa s\u00e5v\u00e4l kundupplevelse som anv\u00e4ndande. Inledningsvis tilltalade vi Stockholmarna genom att bilds\u00e4tta detaljer av aimo kombinerat med viktiga nyckelord f\u00f6r att mynta r\u00e4tt associationer inf\u00f6r lanseringen. De varum\u00e4rkesbyggande annonserna skulle s\u00e4tta budskapet \u201cStockholms first electric carshare\u201d p\u00e5 kartan i samband med starka visuella kopplingar till Stockholm och bilens unika exteri\u00f6r. Efterf\u00f6ljande annonser fokuserade p\u00e5 m\u00e5lgruppssegmenteringen, d\u00e4r relevans utefter de olika intressem\u00e5lgrupperna satte pr\u00e4geln p\u00e5 inneh\u00e5llet. Detta innebar att varje m\u00e5lgrupp fick uppleva inneh\u00e5ll som representerade deras unika kundupplevelse anpassat efter deras vardagsbehov och livsstil f\u00f6r att f\u00e5nga intresse p\u00e5 nytt samt st\u00e4rka intentionen till anv\u00e4ndning.<\/p> Distributionen omfattades av tre kampanjer: Pre launch, launch och post launch. Kampanj 1 syftade till att h\u00f6gintensivt maximera uppm\u00e4rksamheten och bygga relevanta m\u00e5lgrupper inf\u00f6r lanseringen d\u00e4r fokus l\u00e5g p\u00e5 att skapa bred k\u00e4nnedom av aimo som varum\u00e4rke och tj\u00e4nst i Stockholm. K\u00e4rnm\u00e5lgruppen segmenterades upp och omfattades av tre kategorier: konkurrenter, demografi och livsstil. Utefter de olika intressem\u00e5lgrupperna blev A\/B-tester mellan rationella och emotionella faktorer utefter unika vardagsbehov och relevans i realtid en f\u00f6rl\u00e4ngd arm i kommunikationen. Vi bearbetade d\u00e4refter vidare de som engagerat sig men \u00e4nnu inte anv\u00e4nt sig av tj\u00e4nsten genom dynamiska annonser genom en mer personlig kommunikation.<\/p><\/div><\/div>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\tUppdraget<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Metod<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
Genomf\u00f6rande<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Lanseringsstrategi<\/strong><\/h2>
Konceptutveckling av kundresa<\/strong><\/h2>
\u00a0<\/h2>
Annonsering<\/strong><\/h2>