{"id":7321,"date":"2021-01-14T16:33:10","date_gmt":"2021-01-14T15:33:10","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=7321"},"modified":"2021-03-02T14:37:39","modified_gmt":"2021-03-02T13:37:39","slug":"case-bravo-juice","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/kundcase\/case-bravo-juice\/","title":{"rendered":"Case – BRAVO Juice"},"content":{"rendered":"\t\t
Case av DigiView Agency<\/p>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t Bravo \u00e4r ett av Sveriges mest v\u00e4lk\u00e4nda juicevarum\u00e4rken och finns p\u00e5 m\u00e5nga frukostbord runtom i landet. Med \u00e5ren har Bravo utvidgat sitt sortiment och den h\u00e4r g\u00e5ngen var det dags att lansera produkten Bravo Smoothie. V\u00e5rt uppdrag innebar att \u00f6ka s\u00e5v\u00e4l varum\u00e4rkesk\u00e4nnedom som k\u00f6pintention f\u00f6r den nya produkten. Detta genom att skapa ett slagkraftigt kreativt koncept anpassningsbart f\u00f6r distribution p\u00e5 flertalet digitala plattformar. Slutligen skulle en varum\u00e4rkesstudie genomf\u00f6ras f\u00f6r att m\u00e4ta kampanjens nedslag i k\u00e4nnedom kring varum\u00e4rket Bravo och deras nya produkt smoothie.<\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t Den fr\u00e4msta m\u00e5lgruppen f\u00f6r Bravo \u00e4r familjer med 2+ barn som bor hemma med ett svenskt frukostbeteende under vardagar. Juice konsumeras fr\u00e4mst vid frukost (75% av den totala volymen under frukost) och detsamma g\u00e4ller f\u00f6r Bravo-konsumenter. Dessutom ses Bravo mer som en t\u00f6rstsl\u00e4ckare j\u00e4mf\u00f6rt med andra juicem\u00e4rken, fr\u00e4mst under eftermiddag och kv\u00e4ll. D\u00e4rf\u00f6r anpassade vi v\u00e5rt kreativa koncept utefter tre m\u00e5lgrupper: Ink\u00f6pare (Beslutsfattare i butik: F\u00f6r\u00e4ldrar med familj d\u00e4r barnen bor hemma och \u00e4r mellan 3-25 \u00e5r), anv\u00e4ndare (Barn mellan 7-20 \u00e5r) och slutligen livsnjutare (Vuxna som ansvarar f\u00f6r handlingen i \u00e5ldrarna 25-50).\u00a0<\/p> Med v\u00e5ra m\u00e5lgrupper i \u00e5tanke fokuserade vi p\u00e5 att kommunicera produkten i milj\u00f6er som \u00e5terspeglade v\u00e5ra m\u00e5lgruppers vardagsliv s\u00e5som frukost, picknick eller p\u00e5 spr\u00e5ng. Detta f\u00f6r att skapa relevanta associationer och placera Bravo Smoothie top of mind under n\u00e4mnda sammanhang och inte minst n\u00e4r beslut ska fattas vid juicehyllan i butik. Vi var \u00e4ven noggranna med tidig exponering av varum\u00e4rke och central produktplacering samt konsekvent utseende i de olika annonserna f\u00f6r att s\u00e4kerst\u00e4lla bra k\u00e4nnedom.<\/p><\/div><\/section><\/div> Bravo smoothie-kampanjen inneh\u00f6ll en videoannons p\u00e5 Facebook uppdelad i tre olika versioner (blandad frukt, r\u00f6da b\u00e4r och tropiska frukter). Kampanj optimerades mot m\u00e5ls\u00e4ttningen varum\u00e4rkesk\u00e4nnedom och r\u00e4ckvidd. V\u00e5r ambition var ocks\u00e5 att vara extra n\u00e4rvarande under de mest k\u00f6pintensiva perioderna: l\u00f6nedagar och helger. Kampanjen levererade n\u00e4stan 5 miljoner intryck, hade en r\u00e4ckvidd p\u00e5 1,4 miljoner m\u00e4nniskor och en genomsnittlig frekvens p\u00e5 3,5. Vi n\u00e5dde ocks\u00e5 52% av den potentiella m\u00e5lgruppen (2 760 000 personer) d\u00e4r 50% av m\u00e5lgruppen s\u00e5g minst 3 sekunder av de sju sekunder l\u00e5nga annonserna.<\/p> Efter kampanjperioden genomf\u00f6rdes slutligen en Brand Lift-studie d\u00e4r Bravo kunde m\u00e4ta kampanjens inflytande. Med denna studie kunde vi se om vi hade \u00f6kat varum\u00e4rkesk\u00e4nnedomen och om v\u00e5ra m\u00e5lgrupper hade incitament att k\u00f6pa produkten i den fysiska butiken.<\/p><\/div><\/section><\/div><\/section><\/div>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\tUppdraget<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Metod<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
Genomf\u00f6rande<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Kreativt koncept<\/strong><\/h2><\/div>
\u00a0<\/h2>
Annonsering<\/strong><\/h2><\/div>
\u00a0<\/h2>
Varum\u00e4rkesunders\u00f6kning<\/strong><\/h2><\/div>