{"id":7258,"date":"2021-01-15T10:48:58","date_gmt":"2021-01-15T09:48:58","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=7258"},"modified":"2021-03-04T16:34:55","modified_gmt":"2021-03-04T15:34:55","slug":"digital-strategi-b2b-fem-framgangsfaktorer-for-2021","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/artikel\/digital-strategi-b2b-fem-framgangsfaktorer-for-2021\/","title":{"rendered":"Digital strategi B2B: Fem framg\u00e5ngsfaktorer f\u00f6r din marknadsf\u00f6ring 2021"},"content":{"rendered":"\n
Under 2020 och i samband med pandemin sattes den digitala transformationen p\u00e5 sin spets f\u00f6r m\u00e5nga traditionella B2B-bolag. D\u00e4remot m\u00e4rks det av att m\u00e5nga startups eller scale ups, som f\u00f6tts in i det digitala spektrat, har haft f\u00f6rspr\u00e5ng d\u00e5 de redan har etablerat en stadig grund och f\u00f6rst\u00e5r hur man jobbar agilt i ett snabbr\u00f6rligt klimat. Det h\u00f6r \u00e4ven till vanligheten att man redan har byggt ett starkt inhouse-team med m\u00e5nga olika roller inom b\u00e5de IT och marknadsf\u00f6ring, vilket till\u00e4mpar kortare ledtider f\u00f6r utveckling.\u00a0\u00a0<\/p>\n\n\n\n
Det vi b\u00e4r med oss fr\u00e5n 2020 \u00e4r ett uppvaknande<\/em> – f\u00f6r att \u00f6verleva som bolag beh\u00f6ver man vara digitalt snabbr\u00f6rlig och innovativ i sin aff\u00e4r. Att jobba remote har blivit en del av v\u00e5r vardag. Trevliga lunchm\u00f6ten eller workshops har varit fysiskt om\u00f6jligt, vilket gjort det utmanande att bygga intima kundrelationer. Traditionella marknadsaktiviteter s\u00e5som m\u00e4ssor och event har fasats ut under 2020 och man beh\u00f6ver hitta nya digitala aktiviteter f\u00f6r att verksamheten inte ska stanna av. Ja, det finns mycket som beh\u00f6vts ta till nya kreativa h\u00f6jder och n\u00e5gra givna aktiviteter som har trendat under \u00e5ret \u00e4r f\u00f6rst\u00e5s webinars och livestream-event.\u00a0<\/p>\n\n\n\n Men vad beh\u00f6ver man d\u00e5 t\u00e4nka p\u00e5 n\u00e4r det kommer till sin digitala marknadsf\u00f6ring f\u00f6r att framtidss\u00e4kra sin tillv\u00e4xttakt och fortsatta l\u00f6nsamhet som B2B-bolag? Jo, det ska vi djupdyka i nu.\u00a0<\/p>\n\n\n\n Digitalisera s\u00e4ljet<\/strong><\/p>\n\n\n\n N\u00e4r du inte l\u00e4ngre kan bygga relationer med dina kunder fysiskt beh\u00f6vs ett nyt\u00e4nkande kring hur du p\u00e5 ett digitalt s\u00e4tt kan n\u00e5 ut till dina potentiella och hur du kan generera mer leads.<\/p>\n\n\n\n Analysera din kundresa f\u00f6r \u00f6kad tillv\u00e4xt<\/strong><\/p>\n\n\n\n Granska dina resurser f\u00f6r att identifiera hur du kan attrahera nya kunder och hur du kan bibeh\u00e5lla befintliga kunder. Vilka plattformar befinner sig dina m\u00e5lgrupper p\u00e5 och vilka system beh\u00f6vs exempelvis f\u00f6r en friktionsfri kundresa n\u00e4r anv\u00e4ndaren v\u00e4l har konverterats till ett lead? Ditt urval av mediemix och hur du v\u00e4ljer att arbeta taktiskt med dessa \u00e4r vitalt f\u00f6r att \u00f6ka chanserna till att s\u00e5v\u00e4l n\u00e5 som \u00f6vertyga nya beslutsfattare. Att driva webbplatstrafik genom digital marknadsf\u00f6ring \u00e4r en relativt enkel match, men slutdestinationen m\u00e5ste f\u00f6rst\u00e5s ocks\u00e5 ha r\u00e4tt f\u00f6ruts\u00e4ttningar p\u00e5 plats, s\u00e5som formul\u00e4r, f\u00f6r att g\u00f6ra kundresan komplett och f\u00f6r att kunna p\u00e5visa faktiska aff\u00e4rsresultat. D\u00e4refter tr\u00e4der bearbetningen av dessa leads i kraft. Finns det ett fungerande CRM-system och \u00e4r dina integrationer med marknadsaktiviteterna p\u00e5 plats?<\/p>\n\n\n\n Se \u00f6ver din mediemix och maximera din digitala n\u00e4rvaro<\/strong><\/p>\n\n\n\n Vi beh\u00f6ver finnas i vardagen hos v\u00e5r m\u00e5lgrupp. Idag konsumerar din m\u00e5lgrupp fler plattformar \u00e4n en – d\u00e4r anv\u00e4ndandet alltid \u00e4r beroende p\u00e5 livssituation, tajming och sinnesst\u00e4mning. F\u00f6r att tr\u00e4ffs\u00e4kert n\u00e5 din m\u00e5lgrupp beh\u00f6ver du se din mediemix och sociala kanaler som en spelplan. Ett fotbollslag d\u00e4r alla spelare har sitt enskilda uppdrag och bidrar till att g\u00f6ra m\u00e5l. <\/p>\n\n\n\n P\u00e5 Twitter kan man exempelvis nyttja demografiska parametrar inom B2B – forum s\u00e5som inom finans, IT, sport etc. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt kan man n\u00e5 m\u00e5nga beslutsfattare och yrkespersoner som s\u00f6ker sig till nischade \u00e4mnen. Twitter \u00e4r \u00e4ven en kanon-kanal n\u00e4r det kommer till retargeting och \u00e5termarknadsf\u00f6ring mot de m\u00e5lgrupper som redan visat intresse f\u00f6r ditt f\u00f6retag. <\/p>\n\n\n\n P\u00e5 Linkedin kan du vara extremt pricks\u00e4ker mot specifika roller och n\u00e5 b\u00e5de beslutsfattare och specifika roller runt dem, med andra ord en extremt stark kanal f\u00f6r kvalitativ prospektering och webbplatstrafik. F\u00f6rst n\u00e4r du har prospekterat m\u00e5lgrupperna r\u00e4tt och samlat v\u00e4rdefull data kan du b\u00f6rja skala dina m\u00e5lgrupper, genom att skapa m\u00e5lgrupper som liknar de som engagerat sig f\u00f6r ditt varum\u00e4rke – s\u00e5 kallade Lookalike-m\u00e5lgrupper. <\/p>\n\n\n\n Men f\u00f6rst\u00e5s \u00e4ven arbeta desto mer kostnadseffektivt p\u00e5, mindre pricks\u00e4kra plattformar inom B2B, s\u00e5som Facebook och Instagram via retargeting mot dina numera kvalificerade m\u00e5lgrupper. <\/em><\/strong><\/p>\n\n\n\n Det du slutligen inte f\u00e5r gl\u00f6mma \u00e4r en genomt\u00e4nkt strategi f\u00f6r SEO och SEM som speglar det behov m\u00e5lgruppen efterfr\u00e5gar organiskt. Se Google som \u201cm\u00e5lg\u00f6raren\u201d och spelaren som plockar upp de l\u00e4gst h\u00e4ngande frukterna.\u00a0<\/p>\n\n\n\n V\u00e4rdeskapande inneh\u00e5ll<\/strong><\/p>\n\n\n\n Inom B2B handlar mycket om att ge v\u00e4rde \u00e5t sin m\u00e5lgrupp. I pandemi-tider g\u00e4ller det att hitta nya s\u00e4tt som ers\u00e4tter exempelvis event och inspirationsdagar. Ta p\u00e5 dig kundens skor: Vad hade jag som CMO\/CTO\/CFO\/COO haft f\u00f6r utmaningar och behov? Vilken information s\u00f6ker jag efter? Se h\u00e4refter \u00f6ver vilket material din marknadsavdelning kan producera som m\u00f6ter dessa behov eller fr\u00e5gest\u00e4llningar och som positionerar den expertis ditt bolag har. Det kan handla om nyhetsbrev, webinars, blogginl\u00e4gg eller rapporter. En framg\u00e5ngsfaktor \u00e4r att inte enbart oms\u00e4tta s\u00e4ljmaterial till platta bilder utan fokusera p\u00e5 att skapa interaktivt, informativt och engagerande material till dina sociala kanaler. Och gl\u00f6m inte mobile first och video, video, video.\u00a0<\/p>\n\n\n\n M\u00e4t, analysera, repetera <\/strong><\/p>\n\n\n\n Fler marknadsaktiviteter medf\u00f6r mer v\u00e4rdefull data. Din data \u00e4r extremt anv\u00e4ndbar och d\u00e4rmed \u00e4r det f\u00f6rst\u00e5s av yttersta vikt att du analyserar, utv\u00e4rderar och agerar p\u00e5 den f\u00f6r fortsatt tillv\u00e4xt. L\u00e5t den inte ligga i skr\u00e4pa i annonsverktygen eller ett excel-ark i en mapp ingen hittar. En rekommendation \u00e4r att dela upp din analys i varum\u00e4rke, m\u00e5lgrupper och f\u00f6rs\u00e4ljning\/leads samt att specificera vilka m\u00e4tetal du analyserar p\u00e5 s\u00e5v\u00e4l kort som l\u00e5ng sikt p\u00e5 respektive plattform. Har du r\u00e4tt resurser och verktyg p\u00e5 plats f\u00f6r att kunna utv\u00e4rdera och agera p\u00e5 din data? Eller beh\u00f6ver du ta in externt expertst\u00f6d?\u00a0<\/p>\n\n\n\n Sammanfattning.<\/strong><\/p>\n\n\n\n Granska hur din verksamhet ser ut idag och vart ni vill komma. Fastna inte i att 2020 var ett s\u00e4mre \u00e5r utan ist\u00e4llet v\u00e4nd det till en m\u00f6jlighet att komma fram\u00e5t, hitta nya tillv\u00e4xtm\u00f6jligheter och att utvecklas <\/em>med v\u00e4gen \u00e4r nyttigt. Men f\u00f6r att g\u00f6ra det s\u00e5 beh\u00f6ver vi v\u00e5ga och testa oss fram. <\/p>\n\n\n\n Gl\u00f6m inte att h\u00e5lla dig uppdaterad genom att prenumerera p\u00e5 v\u00e5rt nyhetsbrev! <\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" K\u00f6pbeslut inom B2B-f\u00f6rs\u00e4ljning \u00e4r vanligtvis l\u00e4ngre vilket har gjort det mer komplicerat och utmanande f\u00f6r beslutsfattare inom marknadsf\u00f6ring att ha ett l\u00e5ngsiktigt f\u00f6rtroende f\u00f6r sin strategi i sociala medier, s\u00e4rskilt n\u00e4r man inte upplever snabba resultat i leads. S\u00e5 vilka faktorer \u00e4r b\u00e4rande f\u00f6r att lyckas med sin marknadsf\u00f6ring i sociala medier 2021? <\/p>\n","protected":false},"author":8,"featured_media":4459,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7258"}],"collection":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/users\/8"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7258"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7258\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4459"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7258"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7258"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7258"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}5 framg\u00e5ngsfaktorer f\u00f6r att lyckas med din digitala marknadsf\u00f6ring som B2B-bolag under 2021 <\/strong><\/h2>\n\n\n\n
3 key takeaways<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
<\/li>
<\/li>