{"id":7240,"date":"2020-11-29T14:21:26","date_gmt":"2020-11-29T13:21:26","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=7240"},"modified":"2021-03-04T16:36:17","modified_gmt":"2021-03-04T15:36:17","slug":"allt-om-amazon-advertising-facebook-shops","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/insikt\/allt-om-amazon-advertising-facebook-shops\/","title":{"rendered":"Allt om Amazon Advertising & Facebook Shops"},"content":{"rendered":"\n
Landskapet f\u00f6r handelsmarknaden \u00e4r mer f\u00f6r\u00e4nderligt \u00e4n n\u00e5gonsin i och med samh\u00e4llets digitalisering som p\u00e5skyndades under pandemin. Under de senaste \u00e5ren s\u00e5 har e-handeln \u00f6kat kraftigt och tittar vi fram\u00e5t kommer vi se \u00e4nnu mer h\u00e4nda. Fram\u00f6ver \u00f6ver s\u00e5 kommer det digitala landskapet att forts\u00e4tta formas genom att Amazons plattform har lanserats i Sverige och Facebook har lanserat \u201cFacebook Shops\u201d s\u00e5 forts\u00e4tter e-handeln att etablera sig blir d\u00e4rmed allt mer konkurrenskraftig.\u00a0<\/p>\n\n\n\n
Lanseringen av Amazon i Sverige<\/a> blev f\u00f6rst ut i Norden. Spekulationerna om Amazon innan lansering var att andra krav kommer att st\u00e4llas p\u00e5 den svenska marknaden och de som inte klarar av att m\u00e4ta sig kommer ha sv\u00e5rt att h\u00e5lla sig flytande. Men \u00e4ven att det skulle bli en tuffare konkurrens f\u00f6r \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare, d\u00e5 Amazons kommer ha ett stort omf\u00e5ng p\u00e5 varum\u00e4rken inom m\u00e5nga olika kategorier. Men det som vi kan se efter n\u00e5gra m\u00e5nader \u00e4r att lanseringen har inte gjort stord\u00e5d \u00e4nnu.\u00a0<\/p>\n\n\n\n Den svenska handeln \u00e4r redan v\u00e4ldigt digital mogen kan det vara sv\u00e5rt att veta exakt p\u00e5 f\u00f6rhand hur stora andelar Amazon kommer att erh\u00e5lla p\u00e5 sikt. Men om man ser p\u00e5 svenskarnas beteende n\u00e4r det kommer till exempelvis Apple s\u00e5 har varum\u00e4rket varit v\u00e4letablerat i USA under en mycket l\u00e4ngre tid \u00e4n i Sverige. Men har sakta men s\u00e4kert \u00e4ven blivit marknadsledande i Sverige av smartphones. Svenskarna visade intresse av Amazon sedan en j\u00e4mf\u00f6relse i Google Trends<\/a> precis under lanseringen. Men har sedan \u00e5terg\u00e5tt tillbaka.<\/p>\n\n\n\n I Amazons sortiment finns dessa produktkategorier:<\/strong><\/p>\n\n\n\n Amerikanska marknaden i j\u00e4mf\u00f6relse<\/strong><\/p>\n\n\n\n Tittar vi p\u00e5 Amerikanska marknaden kan vi se Amazons dominans<\/a>, d\u00e4r h\u00e4lften av alla pengar som spenderas online g\u00e5r via bolaget.Tysklands E-handel som man n\u00e4rmare kan j\u00e4mf\u00f6ra med den svenska E-handeln s\u00e5 g\u00e5r 40%<\/a> av all handeln online via Amazon. Innan lanseringen s\u00e5 f\u00f6respr\u00e5kades det att Svenska konsumenter \u00e4r k\u00f6pben\u00e4gna och kommer att spendera \u00f6ver 800 Miljoner kronor p\u00e5 plattformen<\/a>. Men tiden f\u00e5r avg\u00f6ra hur villiga svenskarna \u00e4r att \u00e4ndra sitt k\u00f6pbeteende. <\/p>\n<\/div><\/div>\n\n\n\n Hur fungerar Amazon f\u00f6r f\u00f6retag?<\/strong><\/p>\n\n\n\n F\u00f6r E-handlaren finns det olika alternativ att sl\u00e5 sig in p\u00e5 plattformen, beroende p\u00e5 hur ens aff\u00e4r ser ut idag. Vill man \u00f6verl\u00e5ta lagerh\u00e5llning och distribution till slutkund \u00e5t Amazon, s\u00e5 finns den m\u00f6jligheten, dock till ett pris. Har man inte extremt stort varufl\u00f6de kan det vara relevant att enbart s\u00e4lja sina b\u00e4sts\u00e4ljande produkter, f\u00f6r att vinna kunder som senare kommer tillbaka till din egna webbplats och k\u00f6per mer.\u00a0<\/p>\n\n\n\n Annonsering p\u00e5 Amazon<\/strong><\/p>\n\n\n\n Annonsering erbjuder tre olika annonsformat som alla tillf\u00f6r sin del i annonseringen. Att \u00e4ven n\u00e4mna s\u00e5 \u00e4r annonseringen likt Google Ads d\u00e5 man betalar per klick. F\u00f6r att lyckas med dina annonsering s\u00e5 kr\u00e4vs f\u00f6rutom ett annonskonto \u00e4ven en bra strategi.\u00a0<\/p>\n\n\n\n Annonsformat<\/strong><\/p>\n\n\n\n Sponsored products<\/strong> – Mest effektiv av alla format d\u00e5 det enda som skiljer dem fr\u00e5n organisk listning \u00e4r att de \u00e4r m\u00e4rkta med \u201csponsored\u201d. Utforska Sponsored Products h\u00e4r. <\/a><\/p>\n\n\n\n