{"id":7203,"date":"2021-02-04T15:46:50","date_gmt":"2021-02-04T14:46:50","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=7203"},"modified":"2021-03-04T16:33:49","modified_gmt":"2021-03-04T15:33:49","slug":"kreativa-tips-for-att-lyckas-med-din-annonsering-i-sociala-medier","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/artikel\/kreativa-tips-for-att-lyckas-med-din-annonsering-i-sociala-medier\/","title":{"rendered":"Kreativa tips f\u00f6r att lyckas med din annonsering i sociala medier"},"content":{"rendered":"\n

Vi lever i en konstant f\u00f6r\u00e4nderlig v\u00e4rld d\u00e4r v\u00e5rt kreativa skapande och det inneh\u00e5ll vi tar fram har en st\u00f6rre roll och p\u00e5verkan \u00e4n n\u00e5gonsin. V\u00e5r v\u00e4rld digitaliseras fortare \u00e4n n\u00e5gonsin i effekterna av Covid-19 och vi spenderar alltmer tid framf\u00f6r v\u00e5ra sk\u00e4rmar och enheter. <\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r kr\u00e4vs det att vi skapar inneh\u00e5ll som engagerar och \u00e4r v\u00e4rdeskapande f\u00f6r anv\u00e4ndaren, f\u00f6r att faktiskt g\u00f6ra avtryck i det digitala bruset och samtidigt g\u00f6ra v\u00e4rlden till en lite mer v\u00e4rdefull plats. F\u00f6r att sticka ut bland den stora m\u00e4ngden reklam och annonsering vi m\u00f6ts av dagligen \u2014 beh\u00f6ver huvudsyftet vara att bli ih\u00e5gkommen lite l\u00e4ngre, ist\u00e4llet f\u00f6r att gl\u00f6mmas bort dagen eller sekunden efter n\u00e4r vi har scrollat vidare. Allt fler anses tr\u00f6ttna p\u00e5 annonsering vilket \u00e4r en utmaning f\u00f6r mediebranschen. Detta v\u00e4cker fr\u00e5gan; Vad ska vi t\u00e4nka p\u00e5 n\u00e4r vi skapar inneh\u00e5ll, vars syfte \u00e4r att bli ih\u00e5gkommet lite l\u00e4ngre?<\/p>\n\n\n\n

Nedan har jag samlat ett par enkla och tekniska tips som tar dig en bit p\u00e5 v\u00e4gen, men kom ih\u00e5g att det alltid \u00e4r huvudbudskapet och dess naturliga kraft som spelar roll och faktiskt har en betydelse.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Tidig branding<\/strong>
Presentera varum\u00e4rket tidigt och visa logotypen i b\u00f6rjan av en film, speciellt i awareness-fasen f\u00f6r att de personer och kalla m\u00e5lgrupper som inte k\u00e4nner till ditt varum\u00e4rke sedan tidigare skall l\u00e4gga det p\u00e5 minnet.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Break the rules
<\/strong>V\u00e5ga vara kreativ och klamra inte fast vid tidigare etablerade grafiska riktlinjer p\u00e5 detaljniv\u00e5n. Experimentera med sm\u00e5 effekter, detaljer och hur du p\u00e5 ett smartaren s\u00e4tt kan presentera ett budskap. Begr\u00e4nsa inte ide\u00e9r och inneh\u00e5ll utifr\u00e5n hur tidigare kampanjer och inneh\u00e5ll har sett ut, ha f\u00f6r vana att alltid g\u00f6ra n\u00e5got annorlunda. Oavsett hur stort eller litet det \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

A\/B-tester
<\/strong>Vi n\u00e4mner det ofta och det \u00e4r ett bra s\u00e4tt f\u00f6r att se vad som faktiskt fungerar och f\u00f6r att ta reda p\u00e5 vad personer reagerar p\u00e5 kopplat till ditt varum\u00e4rke. Testa olika f\u00e4rger, typsnitt, spr\u00e5k och ordval, bild etc. s\u00e5 kan du enklare nyansera ditt inneh\u00e5ll mot uppsatta m\u00e5l l\u00e4ngst v\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Format
<\/strong>Se till att inneh\u00e5llet \u00e4r anpassat utefter placeringen och plattformen d\u00e4r det ska visas och konsumeras. L\u00e4gg den extra lilla k\u00e4rleken som kr\u00e4vs f\u00f6r att det ska se professionellt ut, och f\u00f6r att dra nytta av de format som du har till ditt f\u00f6rfogande.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Inneh\u00e5llsstrategi<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

I ett konkurrenskraftigt klimat g\u00e4ller det att ha tydliga riktlinjer f\u00f6r att lyckas med sin inneh\u00e5llsstrategi i sociala medier. Video och det r\u00f6rliga formatet \u00e4r, h\u00f6r och h\u00e4pna, fortfarande det som presterar och engagerar b\u00e4st. <\/strong>S\u00e5 detta \u00e4r att f\u00f6redra framf\u00f6r bild n\u00e4r det kommer till din annonsering. Detta \u00e4r en trend som kommer forts\u00e4tta v\u00e4xa, och som de allra st\u00f6rsta f\u00f6retagen idag t\u00e4vlar om; hur l\u00e4nge de kan engagera dig med video.<\/p>\n\n\n\n

Vi har idag ett genomsnitt p\u00e5 1,7 sekunder p\u00e5 oss att f\u00e5nga en persons uppm\u00e4rksamhet. Hur skall man d\u00e5 b\u00f6rja n\u00e4r det kommer till inneh\u00e5llsstrategier? <\/p>\n\n\n\n

B\u00f6rja att utforma ditt inneh\u00e5ll utefter den \u00f6vre och varum\u00e4rkesbyggande<\/strong> fasen och kommunicera mot de personer som har ett intresse f\u00f6r vad du vill s\u00e4ga. Inneh\u00e5llet m\u00e5ste i denna \u00f6vre fas d\u00e4rf\u00f6r vara intressant och engagerande f\u00f6r att personer i fr\u00e5ga skall kunna b\u00f6rja \u00f6verv\u00e4ga att ta till sig det du vill kommunicera. Det enda som du b\u00f6r fokusera p\u00e5 h\u00e4r \u00e4r ren och sk\u00e4r k\u00e4nsla.<\/p>\n\n\n\n

Vidare i den \u00f6verv\u00e4gande considerationfasen<\/strong> \u00e4r det f\u00f6rst h\u00e4r som du kan presentera mer konkret information. <\/p>\n\n\n\n

I den s\u00e4ljande conversionfasen<\/strong> \u00e4r det viktigt att s\u00e4tta din produkt\/tj\u00e4nst i ett sammanhang och visa upp produkten i en m\u00e4nsklig milj\u00f6 f\u00f6r att visa p\u00e5 anv\u00e4ndningen om det handlar om ett st\u00f6rre k\u00f6pbesult. S\u00e5 se \u00f6ver varje steg i processen och planera, samt ta fram inneh\u00e5ll f\u00f6r olika scenarion och beteenden.<\/p>\n\n\n\n

\u201cOm det inte handlar om en produkt, utan en tj\u00e4nst \u2014 s\u00e5 beh\u00f6vs en m\u00e4nsklig k\u00e4nsla f\u00f6r att vilja konvertera:\u201d<\/em><\/p><\/blockquote>\n\n\n\n

Det som m\u00e5nga fortfarande g\u00f6r fel \u00e4r att t\u00e4nka traditionellt i form av att de skapar en video som direkt skall driva konvertering. Vad man ist\u00e4llet b\u00f6r g\u00f6ra \u00e4r att dela upp videon i tre delar, eller att skapa tre helt olika filmer, som f\u00f6ljer efter varandra.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\n