{"id":7190,"date":"2021-02-14T14:05:59","date_gmt":"2021-02-14T13:05:59","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=7190"},"modified":"2021-04-21T14:46:30","modified_gmt":"2021-04-21T12:46:30","slug":"outforskad-mark-pinterest-twitter","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/artikel\/outforskad-mark-pinterest-twitter\/","title":{"rendered":"Outforskad mark: Pinterest & Twitter"},"content":{"rendered":"\n

Twitter var en g\u00e5ng i tiden ett socialt forum som ungdomar anv\u00e4nde f\u00f6r att kommentera, diskutera och debattera. Under de senaste \u00e5ren har plattformen dock alltmer utvecklats till ett medium f\u00f6r innovationsf\u00f6retag inom teknik, h\u00e5llbarhet och l\u00e4kemedel. \u00c4ven politiska r\u00f6relser och nyhetsbyr\u00e5er \u00e4r aktiva anv\u00e4ndare av plattformen. Globala trender och det mesta som \u00e4r i tiden cirkulerar p\u00e5 Twitter vilket g\u00f6r att det kan vara f\u00f6rdelaktigt f\u00f6r f\u00f6retag att befinna sig p\u00e5 Twitter. Det finns d\u00e4rf\u00f6r stora m\u00f6jligheter att som B2B-bolag skapa k\u00e4nnedom och st\u00e4rka ditt varum\u00e4rke h\u00e4r. <\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Varf\u00f6r annonsera p\u00e5 Twitter?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Twitter som annonsplattform tog ny mark under 2020. De har f\u00f6renklat och f\u00f6rb\u00e4ttrat interfacet, utvecklat m\u00f6jligheterna (som pixeln och m\u00e5lgruppsalternativen) samt gjort det till en mer anv\u00e4ndarv\u00e4nlig plattform f\u00f6r annons\u00f6rer. Utvecklandet av de olika formaten p\u00e5 plattformen \u00e4r i g\u00e5ng och nyligen har Twitters egna \u201cstories\u201d kallade \u201cFleets\u201d precis kommit, d\u00e4r annonsering b\u00f6r komma ig\u00e5ng under 2021. Plattformen har under en tid varit l\u00f6nsam p\u00e5 grund av l\u00e5g konkurrens och d\u00e4rmed l\u00e5ga kostnader f\u00f6r annonsering, men har varit lite bakdaterad genom dess funktioner. Detta har gjort att det funnits utmaningar med annonsformaten genom bland annat en begr\u00e4nsad copy. Men annonsverktyget har utvecklats, det har ocks\u00e5 gjort att annonseringen p\u00e5 plattformen f\u00f6renklats.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

Likt Facebooks annonsverktyg s\u00e5 finns det m\u00f6jligheter att skapa intressebaserade m\u00e5lgrupper, genom pixeln bygga m\u00e5lgrupper, ladda upp kundlistor och bygga engagemangsm\u00e5lgrupper. <\/em>D\u00e4rmed \u00e4r Twitter en klockren B2B-kanal d\u00e5 bland annat kopplingen via Salesforce ger en m\u00f6jligheten att bygga varma m\u00e5lgrupper och sedan bearbeta dem p\u00e5 Twitter. Det finns \u00e4ven m\u00f6jligheter att bygga m\u00e5lgrupper baserade p\u00e5 lookalike-f\u00f6ljare till andras twitterkonton. <\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Varf\u00f6r annonsera p\u00e5 Pinterest?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Under pandemin b\u00f6rjade kanalen ta allt mer mark. Enligt svenskarna och internets <\/a>senaste rapport \u00f6kande anv\u00e4ndandet i samtliga m\u00e5lgrupper under 2020, men fr\u00e4mst i \u00e5ldern 16 – 25 \u00e5r d\u00e5 en \u00f6kning p\u00e5 7% mellan Q1 och Q3. Allt fler personer spenderar mer och mer tid hemma p\u00e5 grund utav av COVID-19 pandemin och s\u00f6ker sig till inspiration f\u00f6r att g\u00f6ra f\u00f6r\u00e4ndring p\u00e5 hemmaplan. Till skillnad mot Twitter har kanalen kunnat g\u00e5 mer mot retail och e-handel d\u00e5 m\u00e5lgruppen redan \u00e4r mer k\u00f6pben\u00e4gen. <\/p>\n\n\n\n

Precis som Twitter har \u00e4ven Pinterest utvecklat sitt system under 2020. P\u00e5 plattformen kan du bland annat bygga intressebaserade m\u00e5lgrupper, lookalike-m\u00e5lgrupper, pixel-m\u00e5lgrupper och ladda upp kundlistor. <\/strong>Pinterest gick \u00e4ven ihop med Shopify under 2020 vilket g\u00f6r att f\u00f6retag som jobbar med just Shopify enkelt kan koppla aff\u00e4ren direkt via Pinterest. <\/em>Det g\u00f6r att implementeringen av pixlar inte beh\u00f6vs, och anv\u00e4ndandet f\u00f6r annons\u00f6rer p\u00e5 plattformen f\u00f6renklas. <\/p>\n\n\n\n

Likt Twitter finns det p\u00e5 Pinterest en s\u00f6kfunktion, vilket annons\u00f6rer kan utnyttja genom att buda p\u00e5 keywords. <\/em>Om n\u00e5gon s\u00f6ker efter exempelvis br\u00f6llop, barnkalas eller hemmakontor har du som f\u00f6retag m\u00f6jlighet att synas d\u00e4r med, precis som p\u00e5 Google. F\u00f6rra \u00e5ret introducerade \u00e4ven Pinterest dynamiska produktannonser vilket ger bolag m\u00f6jligheter att \u00e5terannonsera mot personer som som s\u00f6kt p\u00e5 specifika produkter inne p\u00e5 hemsidan. Detta \u00e4r ett klockrent s\u00e4tt att anpassa kommunikationen till m\u00e5lgruppen som tidigare har interagerat med ens f\u00f6retag. <\/p>\n\n\n\n

Ut\u00f6ver det har Pinterest \u00e4ven just lanserat ett nytt s\u00e4tt att automatisera personliga annonser till m\u00e5lgrupperna – dynamic creative. Det ger en m\u00f6jlighet att skapa annonser som \u00e4r anpassade till m\u00e5lgrupperna och som sm\u00e4lter in i fl\u00f6det.  <\/em>Dessa annonser som sm\u00e4lter in i fl\u00f6det g\u00f6r fler ben\u00e4gna att klicka p\u00e5 annonsen, det i sin tur leder till att fler personer blir ben\u00e4gna att k\u00f6pa.

Sist men inte minst lanserade Pinterest en ny funktion under 2020 som \u00f6ppnar upp f\u00f6r \u00e4nnu fler konverteringsm\u00f6jligheter f\u00f6r e-handelsbolag. Genom \u201cShop tabs\u201d kan privatpersoner ta bild p\u00e5 m\u00f6bler de \u00e4r intresserade av, d\u00e4refter kommer liknande m\u00f6bler upp p\u00e5 plattformen – ett starkt motiv till varf\u00f6r du som f\u00f6retag \u00e4ven ska arbeta organiskt p\u00e5 plattformen.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Sammanfattning. <\/strong><\/p>\n\n\n\n

Systemutvecklingen av b\u00e5da plattformarna m\u00f6jligg\u00f6r enklare och smidigare annonsering. <\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det kommer till Pinterest \u00e4r mediet anpassad f\u00f6r inspiration genom framf\u00f6rallt stillbilder, n\u00e5got som g\u00f6r att inneh\u00e5ll i videoformat snabbt kan sticka ut mer som reklam \u00e4n som inspiration – vilket man helst vill undvika. D\u00e5 \u00e4r det b\u00e4ttre att nyttja andra plattformar d\u00e4r fokuset prim\u00e4rt \u00e4r r\u00f6rligt, s\u00e5som TikTok eller Instagrams Reels. Twitter \u00e4r en social plattform som framf\u00f6rallt v\u00e4xer inom B2B-segmentet. M\u00f6jligheten att dels buda p\u00e5 aktuella h\u00e4ndelser, men \u00e4ven att bygga m\u00e5lgrupper baserat p\u00e5 andra f\u00f6retags f\u00f6ljare \u00e4r unikt. <\/p>\n\n\n\n

Som vi har sagt tidigare: Testa, l\u00e4r och prova dig fram f\u00f6r b\u00e4sta resultat. Gl\u00f6m inte att h\u00e5lla dig uppdaterad genom att prenumerera p\u00e5 v\u00e5rt nyhetsbrev! <\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Aff\u00e4rsm\u00f6jligheter i v\u00e5ra mest popul\u00e4ra sociala medier; Facebook, Instagram och Snapchat har sedan l\u00e4nge varit v\u00e4l bekant. Men p\u00e5 senare \u00e5r har ytterligare m\u00f6jligheter \u00f6ppnats upp genom annonsering p\u00e5 Pinterest och Twitter. L\u00e5t oss djupdyka i varf\u00f6r du inte f\u00e5r missa dessa kanaler i din mediemix! <\/p>\n","protected":false},"author":7,"featured_media":6245,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7190"}],"collection":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/users\/7"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7190"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7190\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":9976,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7190\/revisions\/9976"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6245"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7190"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7190"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7190"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}