{"id":11424,"date":"2021-10-13T12:04:01","date_gmt":"2021-10-13T10:04:01","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/artikel\/laget-for-kreativt-innehall-i-en-foranderlig-digital-varld\/"},"modified":"2021-10-14T11:14:22","modified_gmt":"2021-10-14T09:14:22","slug":"laget-for-kreativt-innehall-i-en-foranderlig-digital-varld","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/artikel\/laget-for-kreativt-innehall-i-en-foranderlig-digital-varld\/","title":{"rendered":"L\u00e4get f\u00f6r kreativt inneh\u00e5ll i en f\u00f6r\u00e4nderlig digital v\u00e4rld"},"content":{"rendered":"\n
Nu mer \u00e4n tidigare ser vi en tydlig f\u00f6r\u00e4ndring och ett skifte i det f\u00f6rv\u00e4ntade resultatet av b\u00e5de betald annonsering och organiskt inneh\u00e5ll i v\u00e5ra digitala kanaler. Facebook medger att stramare sp\u00e5rningsskydd kopplat till dataintegritet g\u00f6r att det blir dyrare att n\u00e5 ut till r\u00e4tt person. Flertalet stora kreat\u00f6rer p\u00e5 YouTube st\u00e4ller sig fr\u00e5gandes till ned\u00e5tg\u00e5ende siffror d\u00e5 TikTok plockar allt st\u00f6rre andelar sett till videokonsumtion. Det som fungerade f\u00f6r ett \u00e5r sedan, fungerar m\u00f6jligtvis inte l\u00e4ngre idag. I denna artikel lyfter vi fram det viktigaste att t\u00e4nka p\u00e5 n\u00e4r du i framtiden ska skapa och ta fram nytt kreativt inneh\u00e5ll.<\/p>\n\n
F\u00f6r att ge en b\u00e4ttre \u00f6verblick och bidra med att lyfta fram uppdaterad information har vi nedan presenterat n\u00e5gra av de viktigaste och st\u00f6rsta f\u00f6r\u00e4ndringar nedbrutet per plattform fr\u00e5n det senaste \u00e5ret. Detta \u00e4r viktig nyckelinformation f\u00f6r att du ska veta hur du b\u00f6r t\u00e4nka kring kreativt inneh\u00e5ll, och de fallgropar som \u00e4r viktiga att undvika.<\/p>\n\n
Facebook och Instagram<\/strong><\/p>\n\n Med iOS 14.5 tog Apple ett h\u00e5rdare grepp kring annonssp\u00e5rning mellan applikationer och webbsidor f\u00f6r Safari och iOS-anv\u00e4ndare, n\u00e5got som nu ocks\u00e5 p\u00e5verkar marknadsf\u00f6ring via e-mail och nyhetsbrev med nysl\u00e4ppta iOS 15. Vilka effekter det har f\u00e5tt f\u00f6r dig som marknadsf\u00f6rare och privatperson har du s\u00e4kert bra koll p\u00e5 vid det h\u00e4r laget. F\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen har nu Facebook g\u00e5tt ut med ett pressmeddelande<\/a> som ber\u00f6r hur du som arbetar specifikt med betald annonsering skall navigera i situationen n\u00e4r 2021 nu g\u00e5r mot sitt slut. Det som \u00e4r mest intressant att notera \u00e4r; Facebook uppskattar att de underrapporterar webbkonverteringar f\u00f6r iOS med hela 15% i sina annonsverktyg. YouTube<\/strong><\/p>\n\n TikTok-anv\u00e4ndare spenderar nu mer tid per m\u00e5nad att titta p\u00e5 videoinneh\u00e5ll j\u00e4mf\u00f6rt med YouTube i b\u00e5de USA och UK,<\/a> s\u00e5 lyder rubrikerna. Google har under \u00e5ret lanserat YouTube Shorts<\/a> runtom i v\u00e4rlden f\u00f6r att h\u00e4nga med trenden \u2014 \u00e4ven om YouTube fortfarande beh\u00e5ller plats nummer ett sett till generellt videotittande runtom i hela v\u00e4rlden f\u00f6r f\u00f6rsta halv\u00e5ret 2021. Om Shorts kommer att fungera \u00e5terst\u00e5r att se, men det kr\u00e4vs ingen h\u00f6g IQ f\u00f6r att f\u00f6rst\u00e5 att kortare och vertikala YouTube Shorts kommer rankas h\u00f6gre av YouTube, och premieras av algoritmen resten av \u00e5ret. F\u00f6r kreat\u00f6rer som i dagsl\u00e4get endast laddar upp klassiska och vanliga filmer p\u00e5 plattformen blir formatet ytterst viktigt att b\u00f6rja anv\u00e4nda f\u00f6r att forts\u00e4tta v\u00e4xa och skaffa fler prenumeranter och forts\u00e4tta bygga community.<\/p>\n\n
Utifr\u00e5n ett inneh\u00e5llsperspektiv s\u00e4ger de att marknadsf\u00f6rare endast skall analysera kampanjen och inte inneh\u00e5llet vid rapportering \u2014 men att som tidigare forts\u00e4tta testa olika versioner av inneh\u00e5ll.<\/p>\n\n