{"id":11424,"date":"2021-10-13T12:04:01","date_gmt":"2021-10-13T10:04:01","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/artikel\/laget-for-kreativt-innehall-i-en-foranderlig-digital-varld\/"},"modified":"2021-10-14T11:14:22","modified_gmt":"2021-10-14T09:14:22","slug":"laget-for-kreativt-innehall-i-en-foranderlig-digital-varld","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/artikel\/laget-for-kreativt-innehall-i-en-foranderlig-digital-varld\/","title":{"rendered":"L\u00e4get f\u00f6r kreativt inneh\u00e5ll i en f\u00f6r\u00e4nderlig digital v\u00e4rld"},"content":{"rendered":"\n

Nu mer \u00e4n tidigare ser vi en tydlig f\u00f6r\u00e4ndring och ett skifte i det f\u00f6rv\u00e4ntade resultatet av b\u00e5de betald annonsering och organiskt inneh\u00e5ll i v\u00e5ra digitala kanaler. Facebook medger att stramare sp\u00e5rningsskydd kopplat till dataintegritet g\u00f6r att det blir dyrare att n\u00e5 ut till r\u00e4tt person. Flertalet stora kreat\u00f6rer p\u00e5 YouTube st\u00e4ller sig fr\u00e5gandes till ned\u00e5tg\u00e5ende siffror d\u00e5 TikTok plockar allt st\u00f6rre andelar sett till videokonsumtion. Det som fungerade f\u00f6r ett \u00e5r sedan, fungerar m\u00f6jligtvis inte l\u00e4ngre idag. I denna artikel lyfter vi fram det viktigaste att t\u00e4nka p\u00e5 n\u00e4r du i framtiden ska skapa och ta fram nytt kreativt inneh\u00e5ll.<\/p>\n\n

<\/div>\n\n

Nul\u00e4get bland plattformar<\/strong><\/h2>\n\n

F\u00f6r att ge en b\u00e4ttre \u00f6verblick och bidra med att lyfta fram uppdaterad information har vi nedan presenterat n\u00e5gra av de viktigaste och st\u00f6rsta f\u00f6r\u00e4ndringar nedbrutet per plattform fr\u00e5n det senaste \u00e5ret. Detta \u00e4r viktig nyckelinformation f\u00f6r att du ska veta hur du b\u00f6r t\u00e4nka kring kreativt inneh\u00e5ll, och de fallgropar som \u00e4r viktiga att undvika.<\/p>\n\n

<\/div>\n\n

Facebook och Instagram<\/strong><\/p>\n\n

Med iOS 14.5 tog Apple ett h\u00e5rdare grepp kring annonssp\u00e5rning mellan applikationer och webbsidor f\u00f6r Safari och iOS-anv\u00e4ndare, n\u00e5got som nu ocks\u00e5 p\u00e5verkar marknadsf\u00f6ring via e-mail och nyhetsbrev med nysl\u00e4ppta iOS 15. Vilka effekter det har f\u00e5tt f\u00f6r dig som marknadsf\u00f6rare och privatperson har du s\u00e4kert bra koll p\u00e5 vid det h\u00e4r laget. F\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen har nu Facebook g\u00e5tt ut med ett pressmeddelande<\/a> som ber\u00f6r hur du som arbetar specifikt med betald annonsering skall navigera i situationen n\u00e4r 2021 nu g\u00e5r mot sitt slut. Det som \u00e4r mest intressant att notera \u00e4r; Facebook uppskattar att de underrapporterar webbkonverteringar f\u00f6r iOS med hela 15% i sina annonsverktyg.Utifr\u00e5n ett inneh\u00e5llsperspektiv s\u00e4ger de att marknadsf\u00f6rare endast skall analysera kampanjen och inte inneh\u00e5llet vid rapportering \u2014 men att som tidigare forts\u00e4tta testa olika versioner av inneh\u00e5ll.<\/p>\n\n

<\/div>\n\n

YouTube<\/strong><\/p>\n\n

TikTok-anv\u00e4ndare spenderar nu mer tid per m\u00e5nad att titta p\u00e5 videoinneh\u00e5ll j\u00e4mf\u00f6rt med YouTube i b\u00e5de USA och UK,<\/a> s\u00e5 lyder rubrikerna. Google har under \u00e5ret lanserat YouTube Shorts<\/a> runtom i v\u00e4rlden f\u00f6r att h\u00e4nga med trenden \u2014 \u00e4ven om YouTube fortfarande beh\u00e5ller plats nummer ett sett till generellt videotittande runtom i hela v\u00e4rlden f\u00f6r f\u00f6rsta halv\u00e5ret 2021. Om Shorts kommer att fungera \u00e5terst\u00e5r att se, men det kr\u00e4vs ingen h\u00f6g IQ f\u00f6r att f\u00f6rst\u00e5 att kortare och vertikala YouTube Shorts kommer rankas h\u00f6gre av YouTube, och premieras av algoritmen resten av \u00e5ret. F\u00f6r kreat\u00f6rer som i dagsl\u00e4get endast laddar upp klassiska och vanliga filmer p\u00e5 plattformen blir formatet ytterst viktigt att b\u00f6rja anv\u00e4nda f\u00f6r att forts\u00e4tta v\u00e4xa och skaffa fler prenumeranter och forts\u00e4tta bygga community.<\/p>\n\n

<\/div>\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n
<\/div>\n\n

TikTok<\/strong><\/p>\n\n

Plattformen har vuxit explosionsartat och flyttat upp p\u00e5 topplistorna som en av de st\u00f6rsta kanalerna p\u00e5 bara ett f\u00e5tal \u00e5r, sett till tid spenderat i appen. Miljontals m\u00e4nniskor har nu migrerat och flyttat sitt beteende till en helt ny plattform. S\u00e5 om du inte har b\u00f6rjat anv\u00e4nda TikTok i n\u00e5gon form f\u00f6r att skapa inneh\u00e5ll \u00e4r det h\u00f6g tid att starta ett konto och utforska videofunktionerna som finns. F\u00f6r att hj\u00e4lpa dig f\u00f6rst\u00e5 plattformen b\u00e4ttre har TikTok utvecklat en content guide<\/a>, creator portal<\/a> och TikTok Video Editor<\/a> som b\u00f6r vara det n\u00e4sta du l\u00e4ser efter den h\u00e4r artikeln.F\u00f6rdelen med TikTok som inneh\u00e5llsplattform \u00e4r att du inte beh\u00f6ver l\u00e4gga mycket tid eller resurser p\u00e5 skapandet och framtagandet av nya filmer. Det inneh\u00e5ll som fungerar b\u00e4st skapas enkelt med telefonen. Allt som du beh\u00f6ver \u00e4r en id\u00e9 och med sm\u00e5 medel kan du n\u00e5 ut till v\u00e4ldigt m\u00e5nga personer p\u00e5 ett personligt och mer avslappnat s\u00e4tt. Kom ih\u00e5g att \u201cimperfekt\u201d inneh\u00e5ll fortfarande kan vara professionellt och att framf\u00f6rallt den m\u00e4nskliga faktorn \u00e4r viktigare \u00e4n det du f\u00f6rs\u00f6ker kommunicera n\u00e4r du vill n\u00e5 ut! \n<\/p>\n\n

S\u00e5som TikTok sj\u00e4lva s\u00e4ger: Don\u2019t Make Ads. Make TikToks.\u00a0<\/a><\/p>\n\n

<\/div>\n\n

LinkedIn<\/strong><\/p>\n\n

F\u00f6retag som marknadsf\u00f6r p\u00e5 LinkedIn har en extremt stor och tuff utmaning; 95% av alla B2B-k\u00f6pare \u00e4r inte p\u00e5 marknaden f\u00f6r produkterna som erbjuds<\/a>. F\u00f6retag byter ut sina leverant\u00f6rer var femte \u00e5r, det betyder att 20% \u00e4r i marknaden f\u00f6r en ny l\u00f6sning varje \u00e5r, och endast 5% per kvartal. Resterande 95% \u00e4r inte i marknaden alls. LinkedIn menar att de flesta B2B-varum\u00e4rken inte spelar och t\u00e4nker p\u00e5 det det l\u00e5ngsiktiga spelet, vilket de borde. F\u00f6r att hitta en balans mellan det l\u00e5ngsiktiga och kortsiktiga rekommenderar LinkedIn att f\u00f6lja 60\/40 metoden vilket inneb\u00e4r att 60% av allt inneh\u00e5ll du skapar f\u00f6r LinkedIn endast skall fokusera p\u00e5 Varum\u00e4rke och inget erbjudande eller behov. Slutsatsen \u00e4r att skapa mer Awareness-inneh\u00e5ll p\u00e5 LinkedIn, och om du k\u00e4nner oss p\u00e5 DigiView v\u00e4l vet du att Awareness alltid inneb\u00e4r video\/r\u00f6rligt material!F\u00f6r mer inspiration och B2B-inneh\u00e5ll kan du l\u00e4sa v\u00e5rt case och hur vi gjorde detta f\u00f6r Epicenter h\u00e4r<\/a>. \n \n<\/p>\n\n

<\/div>\n\n

Pinterest<\/strong><\/p>\n\n

K\u00e4nns det \u00f6verm\u00e4ktigt med video, live-streaming och mer tids- och resurskr\u00e4vande format \u00e4r Pinterest ett mycket intressant alternativ. Nya siffror<\/a> fr\u00e5n plattformen visar att l\u00e5ngsam shopping dvs. l\u00e5nga k\u00f6pcykler inom e-handeln leder till att personer k\u00f6per f\u00f6r en summa som \u00e4r 50% h\u00f6gre. H\u00e4r p\u00e5 DigiView har vi sett att de flesta f\u00f6retag redan har mycket befintligt material och specifikt mycket tilltalande produktbilder som \u00e4r redo f\u00f6r att bara laddas upp p\u00e5 Pinterest. Praxis \u00e4r att s\u00e4tta upp en en produktkatalog och koppla den till webbsidan. Och har ni endast produktbilder med vit bakgrund, eller t.o.m. en helt ny produkt som ska lanseras? Ja, d\u00e5 \u00e4r det h\u00f6g till att f\u00e5 in dem i en attraktiv milj\u00f6 och visa upp dem fr\u00e5n sin b\u00e4sta sida, med f\u00e4rg och form och fotografera nya produktbilder! I synnerhet sedan deras lansering av \u201cSnap and Shop<\/a>\u201d.\u00a0<\/p>\n\n

<\/div>\n\n
\"\"\/<\/figure>\n\n
<\/div>\n\n

Snapchat<\/strong><\/p>\n\n

Denna sommaren lanserade Snapchat en v\u00e4lkommen uppdatering f\u00f6r f\u00f6retag, n\u00e4mligen publika profilsidor<\/a>. Detta betyder att precis som p\u00e5 t.ex. Instagram samlas Linser, Highlights och Shop p\u00e5 ett st\u00e4lle, f\u00f6r att kunna \u00e5teruppt\u00e4cks vid ett senare tillf\u00e4lle. Varje profil har en dedikerad URL som du kan l\u00e4nka till. Detta betyder att du nu kan driva trafik till Snapchat fr\u00e5n andra h\u00e5ll \u00e4n plattformens egna annonseringsverktyg.<\/p>\n\n

Vidare har Snapchat arbetat ytterligare med att forts\u00e4tta integrera AR-linser b\u00e4ttre <\/a>i appen och har nu lagt till en funktion f\u00f6r att kunna skanna av omgivningen man befinner sig i. Baserat p\u00e5 vad kameran ser kan man nu allts\u00e5 f\u00e5 f\u00f6rslag p\u00e5 olika linser att anv\u00e4nda. Ut\u00f6ver f\u00f6rslag p\u00e5 linser kan man identifiera raser p\u00e5 olika hundar, plantor och v\u00e4xter samt musik (som har funnit tidigare) och produkter. Det \u00e5terst\u00e5r att se om, och huruvida detta kan komma att anv\u00e4ndas som en annonsplacering i framtiden.<\/p>\n\n

<\/div>\n\n
\"\"<\/figure>\n\n
<\/div>\n\n

Streaming v\u00e4xer explosivt<\/strong> <\/p>\n\n

En kategori som l\u00e4tt gl\u00f6ms bort inom betald marknadsf\u00f6ring \u00e4r live-streaming. D\u00e5 vi p\u00e5 DigiView anordnar och s\u00e4nder egna webinars<\/a>, ser vi sj\u00e4lva effekten tydligt hur detta medium p\u00e5verkar kundresan positivt. Doug Scott, Chief Marketing officer p\u00e5 Twitch, som \u00e4r en av de st\u00f6rsta och mest popul\u00e4ra plattformarna, s\u00e4ger sj\u00e4lv att<\/a>;<\/p>\n\n

<\/div>\n\n

The two cornerstones are Real-time interaction and A common community is what drives success \u2014 something that has been especially important for all of us during the pandemic. Since 2018, streaming has passed both Photo & Video and Chat, where the annual growth has grown by 25% versus 15%.<\/p><\/blockquote>\n\n

<\/div>\n\n

Sedan 2018 har streaming passerat b\u00e5de Foto & Video samt Chatt d\u00e4r den \u00e5rliga tillv\u00e4xten har vuxit med 25% kontra 15%. Streaming b\u00f6r och ska anv\u00e4ndas som en metod f\u00f6r att f\u00f6rbereda m\u00e5lgruppen f\u00f6r konvertering, ur ett l\u00e5ngsiktigt perspektiv \u2014 och f\u00f6r att bygga en stark varum\u00e4rkesrelation, privatpersoner och f\u00f6retag sinsemellan. \n<\/p>\n\n

<\/div>\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n
<\/div>\n\n

Vikten av video<\/strong><\/h2>\n\n

V\u00e4rlden \u00e4r full av inneh\u00e5ll med allt fr\u00e5n artiklar, infografik, webinar, podcaster och inl\u00e4gg. Inneh\u00e5ll kan betyda en miljon olika saker f\u00f6r en miljon olika personer. Allt inneh\u00e5ll har sina f\u00f6r- och nackdelar, men datan och siffrorna visar \u00e5ter och \u00e5ter igen varf\u00f6r video \u00e4r ett av de b\u00e4sta formaten. De fr\u00e4msta styrkorna med video \u00e4r: \n<\/p>\n\n