{"id":10583,"date":"2021-08-23T09:56:26","date_gmt":"2021-08-23T07:56:26","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/artikel\/10-e-handelstrender-du-behover-kanna-till-under-2021\/"},"modified":"2021-10-12T13:25:35","modified_gmt":"2021-10-12T11:25:35","slug":"10-e-handelstrender-du-behover-kanna-till-under-2021","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/insikt\/10-e-handelstrender-du-behover-kanna-till-under-2021\/","title":{"rendered":"10 e-handelstrender du beh\u00f6ver k\u00e4nna till under 2021"},"content":{"rendered":"\n

Efter en utveckling i rekordfart under f\u00f6rra \u00e5ret, f\u00f6rv\u00e4ntas klimatet f\u00f6r e-handlare att f\u00f6r\u00e4ndras ytterligare under 2021. Det har nog inte undg\u00e5tt n\u00e5gon att e-handelsv\u00e4rlden blir allt mer konkurrenskraftig och f\u00f6r att du som e-handlare skall s\u00e4kerst\u00e4lla din framtid beh\u00f6ver du ligga i framkant och g\u00f6ra en frekvent omv\u00e4rldsbevakning f\u00f6r att h\u00e5lla koll p\u00e5 de trender som kommer och g\u00e5r och inte minst dina konkurrenter. <\/p>\n\n

I denna artikel, har vi samlat 10 e-handelstrender inkluderande statistik fr\u00e5n en infografik av <\/strong>Oberlo.<\/strong><\/a><\/p>\n\n

<\/div>\n\n
\"\"\/<\/a><\/figure>\n\n
<\/div>\n\n

1. Tillv\u00e4xten inom e-handel \u00f6kar st\u00e4ndigt<\/strong><\/h2>\n\n

F\u00f6rs\u00e4ljningen inom e-handeln forts\u00e4tter att \u00f6ka. Den globala f\u00f6rs\u00e4ljningen ber\u00e4knas \u00f6ka med 26.7% <\/a>under 2021 j\u00e4mf\u00f6rt med 2020 <\/a>enligt Emarketer.<\/a> Online shopping har blivit en av de mest popul\u00e4ra aktiviteterna p\u00e5 n\u00e4tet och tillv\u00e4xten f\u00f6r e-handlare grundar sig i n\u00e5gra olika faktorer s\u00e5som ett \u00f6kat f\u00f6rtroende hos kunder och bekv\u00e4mlighet, samt en f\u00f6rb\u00e4ttrad webbplats upplevelse. \n<\/p>\n\n

<\/div>\n\n
\"\"\/<\/figure>\n\n
<\/div>\n\n

2. Framtiden f\u00f6r e-handlare efter pandemin<\/strong><\/h2>\n\n

Covid-19 har minst sagt varit en av de st\u00f6rsta faktorerna till att tillv\u00e4xten inom e-handeln har \u00f6kat ordentligt i och med att m\u00e5nga fysiska butiker v\u00e4rlden \u00f6ver tvingats st\u00e4nga ned i m\u00e5nader i str\u00e4ck. Experter s\u00e4ger att effekterna av Covid-19 inte enbart kommer vara en kortsiktig boost f\u00f6r e-handeln utan att detta \u00e4r det nya normala. <\/p>\n\n

<\/div>\n\n
\"\"\/<\/figure>\n\n
<\/div>\n\n

3. Fler konsumenter handlar via mobila enheter<\/strong><\/h2>\n\n

E-handelns tillv\u00e4xt via mobila enheter drivs dels av att vi anv\u00e4nder sociala medier till att s\u00f6ka p\u00e5 nya varum\u00e4rken och produkter, men ocks\u00e5 f\u00f6r att konsumenterna k\u00e4nner sig mer bekv\u00e4ma att handla via mobila enheter \u00e4n n\u00e5gonsin tidigare. Det g\u00e4ller fr\u00e4mst \u00e5ldersgruppen 18-40 \u00e5r. \n<\/p>\n\n

<\/div>\n\n
\"\"\/<\/figure>\n\n
<\/div>\n\n

4. Unga konsumenter driver e-handeln fram\u00e5t<\/strong><\/h2>\n\n

En unders\u00f6kning av Shopify <\/a>visar att 67% i \u00e5ldern 18-34 \u00e5r spenderar mer p\u00e5 att handla online nu \u00e4n innan pandemin vilket du som e-handlare b\u00f6r ha i \u00e5tanke vid dina marknadsinsatser. <\/p>\n\n

<\/div>\n\n
\"\"\/<\/figure>\n\n
<\/div>\n\n

5. Utveckla rollen f\u00f6r sociala medier inom e-handel<\/strong><\/h2>\n\n

Sociala medier spelar en viktig roll inom e-handeln. Antalet m\u00e4nniskor som handlar via sociala medier \u00f6kar genom att de kan g\u00f6ra k\u00f6p direkt via Facebook Shops och Instagram Shops. Shopify g\u00f6r det enkelt f\u00f6r dig som e-handlare att koppla ihop din webbshop med din Facebooksida eller Instagramkonto. De sociala kanalerna uppdateras frekvent f\u00f6r att tillgodose dig som e-handlare nya funktioner som skall underl\u00e4tta k\u00f6pprocessen. Konsumenter anv\u00e4nder \u00e4ven de sociala plattformarna f\u00f6r att hitta inspiration, s\u00f6ka efter nya varum\u00e4rken, j\u00e4mf\u00f6ra produkter osv – sociala medier har blivit en del av v\u00e5rt vardagliga liv. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det s\u00e5 viktigt f\u00f6r dig som e-handlare att ha en strategi f\u00f6r sociala medier. \n<\/p>\n\n

<\/div>\n\n
\"\"\/<\/figure>\n\n
<\/div>\n\n

6. Milj\u00f6aspekten p\u00e5verkar konsumenternas k\u00f6pbeslut<\/strong><\/h2>\n\n

Idag beh\u00f6ver e-handelsbolag str\u00e4va efter att arbeta med h\u00e5llbara metoder. Konsumenterna \u00e4r mer medvetna \u00e4n n\u00e5gonsin och st\u00e4ller s\u00e5ledes h\u00f6gre krav p\u00e5 varum\u00e4rken. Detta g\u00e4ller oavsett om det handlar om hudv\u00e5rd eller livsmedel – efterfr\u00e5gan efter milj\u00f6v\u00e4nliga varum\u00e4rken \u00f6kar konstant. N\u00e4rmare 4 av 10 konsumenter s\u00e4ger att varum\u00e4rken med st\u00f6rre milj\u00f6p\u00e5verkan p\u00e5verkar deras k\u00f6pbeslut (<\/strong>GlobalWebIndex<\/strong><\/a>, 2020)<\/strong><\/p>\n\n

<\/div>\n\n
\"\"\/<\/figure>\n\n
<\/div>\n\n

7. Konsumenterna handlar g\u00e4rna fr\u00e5n nya varum\u00e4rken<\/strong><\/h2>\n\n

Detta grundar sig inte enbart i att allt fler m\u00e4nniskor handlar online utan deras k\u00f6pbeteendet har ocks\u00e5 f\u00f6r\u00e4ndrats. Enligt en unders\u00f6kning av Shopify<\/a> \u00e4r 57% \u00f6ppna f\u00f6r att handla av ett nytt varum\u00e4rke. En bidragande faktor \u00e4r givetvis pandemin och att m\u00e5nga sm\u00e5f\u00f6retag har haft det tufft och uppmuntrat m\u00e5nga att st\u00f6dja dem f\u00f6r dess \u00f6verlevnad. <\/p>\n\n

<\/div>\n\n
\"\"\/<\/figure>\n\n
<\/div>\n\n

8. AR kommer att ge en b\u00e4ttre k\u00f6pupplevelse f\u00f6r konsumenter<\/strong><\/h2>\n\n

Under \u00e5r 2022 ber\u00e4knas det att \u00f6ver 120.000 butiker kommer att anv\u00e4nda sig av AR (Augmented Reality) som skall ge konsumenterna en b\u00e4ttre k\u00f6pupplevelse, (Prnewswire, 2018)<\/a>. En av de st\u00f6rsta problemen med att handla online \u00e4r att m\u00e4nniskor inte kan se hur produkter som exempelvis glas\u00f6gon kommer att se ut p\u00e5. Redan idag har n\u00e5gra e-handelsbolag b\u00f6rjat experimentera med AR och anv\u00e4nds inte enbart i syfte att f\u00f6rb\u00e4ttra kundupplevelsen utan f\u00f6r att ge kunder m\u00f6jlighet att utforska produkter p\u00e5 ett s\u00e4tt som de skulle g\u00f6ra i butik. <\/p>\n\n

<\/div>\n\n
\"\"\/<\/figure>\n\n
<\/div>\n\n

9. Personalisering \u00e4r framtiden f\u00f6r e-handlare<\/strong><\/h2>\n\n

Mer \u00e4n 50% av alla konsumenter s\u00e4ger <\/a>att det \u00e4r viktigt med en personlig k\u00f6pupplevelse och 74% <\/a>av alla marknadsf\u00f6rare tror att personalisering har en stor inverkan p\u00e5 utvecklingen av kundrelationer. Framtidens e-handel handlar om att personalisera varje kundupplevelse f\u00f6r att g\u00f6ra kunderna n\u00f6jda. Detta inkluderar s\u00e5v\u00e4l kommunikation som rabatter och erbjudanden – genom att bibeh\u00e5lla engagemang fr\u00e5n s\u00e5v\u00e4l nya kunder till befintliga ser du till att f\u00e5 ett stark och l\u00e5ngsiktigt band till dem.<\/p>\n\n

<\/div>\n\n
\"\"\/<\/figure>\n\n
<\/div>\n\n

10. Visuell e-handel v\u00e4xer<\/strong><\/h2>\n\n

En av utmaningarna som e-handlare st\u00e5r inf\u00f6r \u00e4r att s\u00e4lja produkter till konsumenterna utan att de f\u00e5r en fysisk interaktion med produkten ifr\u00e5ga. D\u00e4r kan visuell e-handel komma att bli en hj\u00e4lpande hand. Det s\u00e4gs att detta \u00e4r n\u00e4sta generation av statiska produktbilder och kommer i sin tur att ta annonsering till en ny niv\u00e5. \n<\/p>\n\n

<\/div>\n\n

Sammanfattning<\/strong><\/p>\n\n

Med en f\u00f6rb\u00e4ttrad teknik och ett f\u00f6r\u00e4ndrat k\u00f6pbeteende hos konsumenterna kommer du som e-handlare beh\u00f6va ha koll p\u00e5 de trender som kommer och g\u00e5r. Dock \u00e4r den viktigaste grundpelaren f\u00f6r dig som e-handlare att t\u00e4nka l\u00e5ngsiktigt n\u00e4r det kommer till kundrelationer och arbeta f\u00f6r en s\u00f6ml\u00f6s kundresa. \n<\/p>\n\n

<\/div>\n\n

Vill du ta del av mer inspiration och v\u00e4rdefulla insikter om hur du s\u00e4krar din effekt i bruset och skapar r\u00e4tt f\u00f6ruts\u00e4ttningar till maximalt resultat av din investering i sociala medier? D\u00e5 \u00e4r du varmt v\u00e4lkommen att titta p\u00e5 inspelningen av v\u00e5rt webinar \u201dS\u00e5 maximerar du s\u00e4ljet via sociala medier i h\u00f6st: Black Friday & Christmas Edition\u201d h\u00e4r<\/strong><\/a>.\u00a0<\/p>\n\n

<\/div>\n\n
\"\"<\/a><\/figure><\/div>\n\n
<\/div>\n\n

Hoppas att du uppskattade denna artikel. Gl\u00f6m inte att prenumerera p\u00e5 v\u00e5rt nyhetsbrev h\u00e4r nedanf\u00f6r!<\/strong> \n<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mycket har h\u00e4nt inom e-handelsbranschen i och med samh\u00e4llets digitalisering. Under de senaste 20 \u00e5ren har e-handelsbranschen genererat \u00f6ver 2 biljoner dollar i f\u00f6rs\u00e4ljning v\u00e4rlden \u00f6ver. Detta medf\u00f6r givet ett konkurrenskraftigt klimat. S\u00e5 hur skall du som e-handlare f\u00f6rh\u00e5lla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare beh\u00f6ver ha koll p\u00e5 f\u00f6r att ta mark under 2021. <\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":10581,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[36],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/10583"}],"collection":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=10583"}],"version-history":[{"count":4,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/10583\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":11353,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/10583\/revisions\/11353"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media\/10581"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=10583"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=10583"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=10583"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}