{"id":10251,"date":"2021-06-15T16:54:40","date_gmt":"2021-06-15T14:54:40","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=10251"},"modified":"2021-06-16T09:59:28","modified_gmt":"2021-06-16T07:59:28","slug":"annonsering-pa-facebook-instagram","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/artikel\/annonsering-pa-facebook-instagram\/","title":{"rendered":"Annonsering p\u00e5 Facebook & Instagram"},"content":{"rendered":"\n

Bakgrund<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Facebook har \u00f6ver 2,7 miljarder anv\u00e4ndare varje m\u00e5nad i v\u00e4rlden, sedan f\u00f6rsta versionen lanserades i b\u00f6rjan av 2004. Den enda sociala plattform som har \u00f6ver h\u00e4lften av alla sociala medieanv\u00e4ndare. Facebooks hemsida \u00e4r v\u00e4rldens tredje mest bes\u00f6kta hemsida, efter Google och Youtube och \u00e4r den n\u00e4st mest nedladdade appen efter TikTok under 2020 enligt Hootsuite<\/a>. Dagens Facebookanv\u00e4ndare spenderar i snitt n\u00e4rmare 34 minuter p\u00e5 plattformen. <\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r drygt tio \u00e5r sedan lanserades Instagram och idag har appen \u00f6ver en miljard aktiva anv\u00e4ndare varje m\u00e5nad i v\u00e4rlden. Appen anv\u00e4nds av 51% kvinnor och 49% m\u00e4n och de spenderar i snitt 30 minuter i appen varje dag. Av dessa anv\u00e4nder 81% av anv\u00e4ndarna appen f\u00f6r att s\u00f6ka p\u00e5 produkter eller tj\u00e4nster. N\u00e4rmare 130 miljoner av de som anv\u00e4nder appen klickar p\u00e5 inl\u00e4gg relaterade till shopping varje m\u00e5nad.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Utveckling av betald marknadsf\u00f6ring<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

I knappt tio \u00e5r har vi kunnat anv\u00e4nda oss av betald marknadsf\u00f6ring i sociala kanaler. Att annonsera \u00e4r ett kostnadseffektivt s\u00e4tt f\u00f6r att n\u00e5 ut till fler \u00e4n din f\u00f6ljarskara, och interagera med nya potentiella kunder. Annonsering i sociala kanaler har \u00f6ppnat f\u00f6r nya aff\u00e4rsm\u00f6jligheter och bidragit till e-handelns tillv\u00e4xt.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

M\u00f6jligheter med annonsering p\u00e5 Facebook och Instagram<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Att annonsera genom Facebook Family of Apps \u00f6ppnar upp m\u00f6jligheterna att n\u00e5 ut till r\u00e4tt m\u00e5lgrupp genom att det finns en stor databas fr\u00e5n facebooks anv\u00e4ndare och bygga dina m\u00e5lgrupper. Du kan skapa m\u00e5lgrupper utefter vad din m\u00e5lgrupp har f\u00f6r intressen, demografi, \u00e5lder och sedan skapa lookalike m\u00e5lgrupper efter dem, det vill s\u00e4ga m\u00e5lgrupper som har liknande intressen och beteenden med dina redan kvalificerade m\u00e5lgrupper. N\u00e4r du samlat p\u00e5 dig data om m\u00e5lgruppen s\u00e5 kan du dessutom arbeta smart med \u00e5termarknadsf\u00f6ring tack vare pixeln p\u00e5 din hemsida. Din annonsering kan hj\u00e4lpa dig med att bland annat: driva konverteringar, \u00f6ka trafik till din hemsida, st\u00e4rka din varum\u00e4rkesk\u00e4nnedomen och bygga en lojalitet bland b\u00e5de potentiella kunder och befintliga kunder eller rekrytera personal.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Detta beh\u00f6ver du f\u00f6r att komma ig\u00e5ng med din annonsering p\u00e5 Facebook\/Instagram<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Det f\u00f6rsta som du beh\u00f6ver f\u00f6r att komma ig\u00e5ng med din annonsering \u00e4r att s\u00e4tta upp ett f\u00f6retagskonto i Facebook Ads manager och d\u00e4refter g\u00f6ra en f\u00f6retagssida<\/a>. <\/strong>Sedan <\/strong>g\u00e5r till Facebook Business Manager f\u00f6r att skapa ett Ads konto och anv\u00e4nder samma uppgifter som du skapade din f\u00f6retagssida med. <\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att kunna m\u00e4ta din annonsering och se vart din m\u00e5lgrupp tar v\u00e4gen n\u00e4r de har interagerat med din annons s\u00e5 rekommenderar vi att ha teknisk implementation p\u00e5 plats. P\u00e5 Facebook kan du installera en pixel<\/a>, d\u00e4r du v\u00e4ljer vad du vill m\u00e4ta – s\u00e5 kallade events. Men pixeln \u00e4r ocks\u00e5 f\u00f6r att sedan kunna skapa retargeting-kampanjer.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Strategi f\u00f6r din annonsering<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Detta \u00e4r en grundl\u00e4ggande strategi f\u00f6r din annonsering p\u00e5 plattformen. L\u00e4ngre ner kommer vi att g\u00e5 igenom steg f\u00f6r steg vad du b\u00f6r t\u00e4nka p\u00e5 n\u00e4r du kommer ig\u00e5ng med din annonsering. <\/em><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

M\u00e5ls\u00e4ttning<\/strong>
Du beh\u00f6ver ett m\u00e5l med din annonsering f\u00f6r att kunna veta vad du vill \u00e5stadkomma. det kan vara att du vill driva fler konverteringar, \u00f6ka din varum\u00e4rkesk\u00e4nnedom, f\u00e5 m\u00e5lgruppen att ladda ned din app etc.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

M\u00e5lgrupp<\/strong>
Utg\u00e5 fr\u00e5n det som du redan vet om din m\u00e5lgrupp exempelvis: \u00e5lder, geografisk plats eller beteende.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Inneh\u00e5ll<\/strong>
F\u00f6r att n\u00e5 ut till din m\u00e5lgrupp beh\u00f6ver du ett visuellt tilltalande inneh\u00e5ll med ett budskap som f\u00e5ngar upp ett intresse.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Period<\/strong>
Att ta h\u00e4nsyn till n\u00e4r du v\u00e4ljer kampanjperiod f\u00f6r din annonsering \u00e4r exempelvis h\u00f6gtider. D\u00e5 det \u00e4r ofta stor konkurrens bland annons\u00f6rer och d\u00e4rmed dyrare.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Budget<\/strong>
Att s\u00e4tta en budget g\u00f6r att du aldrig beh\u00f6ver betala mer \u00e4n vad du har t\u00e4nkt, du kan v\u00e4lja att s\u00e4tta en daglig budget eller en livstidsbudget under den period som dina annonser skall k\u00f6ras.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Format<\/strong>
Det finns sex flexibla annonsformat som du kan v\u00e4lja mellan och de \u00e4r anpassade f\u00f6r att fungera p\u00e5 alla enheter. Du v\u00e4ljer sj\u00e4lv om du vill visa en bild eller video. Du kan l\u00e4sa mer om format l\u00e4ngre ner i detta inl\u00e4gg.\u00a0<\/em><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Steg f\u00f6r steg – Annonsering p\u00e5 Facebook och Instagram<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

I Facebook Ads Manager kommer du ig\u00e5ng med din kampanj och kan skapa dina f\u00f6rsta annonser:<\/a><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Steg 1 – V\u00e4lj m\u00e5ls\u00e4ttning f\u00f6r din kampanj<\/strong><\/h3>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Varum\u00e4rkesk\u00e4nnedom<\/strong>
Du kan v\u00e4lja mellan varum\u00e4rkesmedvetenhet och r\u00e4ckvidd f\u00f6r att f\u00e5nga din m\u00e5lgrupps intresse. I detta steg riktar du dig till kalla m\u00e5lgrupper som du vill skall interagera med ditt varum\u00e4rke.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Appinstallationer, Trafik, Leadsgenerering<\/strong>
I detta steg riktar du dig mot redan prospekterade (varma) m\u00e5lgrupper som du vill skall ladda ner din app, bes\u00f6ka din hemsida, registrera sig f\u00f6r att f\u00e5 mer information om ditt f\u00f6retag, ta kontakt via meddelanden, interagera med dina inl\u00e4gg eller se din video f\u00f6r att \u00f6ka intresset.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Steg 2 – V\u00e4lj m\u00e5lgrupp<\/strong><\/h3>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Du kan v\u00e4lja mellan tre verktyg f\u00f6r att skapa m\u00e5lgrupper:<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Basm\u00e5lgrupper<\/strong> – M\u00e5lgrupper baserade p\u00e5 \u00e5lder, intressen geografi m.m<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Anpassade m\u00e5lgrupper <\/strong>– Byggs p\u00e5 anv\u00e4ndare som interagerat med ditt f\u00f6retag genom att exempelvis bes\u00f6k din hemsida.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Lookalike-m\u00e5lgrupper <\/strong>– M\u00e5lgrupper som du skapar via dina kunders intressen.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Steg 3 – V\u00e4lj placering<\/strong><\/h3>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Facebook for business rekommenderar att du inkluderar annonsering p\u00e5 Instagram om du skapar annonser f\u00f6r Facebook d\u00e4r m\u00e5ls\u00e4ttningen \u00e4ven st\u00f6djer Instagram. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt optimerar du leveransen. Att v\u00e4lja automatiska placeringar i Facebook Ads Manager \u00e4r att f\u00f6redra d\u00e5 Facebook sj\u00e4lv optimerar din budget p\u00e5 de placeringar som g\u00e5r b\u00e4st f\u00f6r maximalt resultat.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Facebooks nyhetsfl\u00f6de<\/strong>
Dina annonser visas i nyhetsfl\u00f6det p\u00e5 datorn n\u00e4r personer \u00f6ppnar Facebook-webbplatsen p\u00e5 sina datorer. Dina annonser visas i nyhetsfl\u00f6det p\u00e5 mobila enheter n\u00e4r personer anv\u00e4nder Facebook-appen p\u00e5 mobila enheter eller \u00f6ppnar Facebook-webbplatsen i en mobilwebbl\u00e4sare.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Instagram-fl\u00f6det<\/strong>
Dina annonser visas i mobilfl\u00f6det n\u00e4r personer anv\u00e4nder Instagram-appen p\u00e5 mobila enheter. Instagram-fl\u00f6desannonser visas bara f\u00f6r personer som anv\u00e4nder Instagram-appen.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Facebook Marketplace<\/strong>
Dina annonser visas p\u00e5 startsidan i Marketplace eller n\u00e4r n\u00e5gon bl\u00e4ddrar i Marketplace p\u00e5 Facebook-appen.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Facebooks videofl\u00f6den<\/strong>
Din video visas mellan organiska videor i milj\u00f6er med endast video p\u00e5 Facebook Watch<\/a> och i Facebooks nyhetsfl\u00f6de.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Facebooks h\u00f6gerkolumn<\/strong>
Dina annonser visas i h\u00f6gerkolumnen p\u00e5 Facebook. Annonser i h\u00f6gerkolumnen visas endast f\u00f6r personer som ansluter till Facebook p\u00e5 sin dator.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Instagram – utforska<\/strong>
Dina annonser visas n\u00e4r n\u00e5gon klickar p\u00e5 ett foto eller en video.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Messenger-inkorg<\/strong>
Dina annonser visas p\u00e5 startfliken p\u00e5 Messenger.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

En rekommendation f\u00f6r \u00f6kad r\u00e4ckvidd i din annonsering \u00e4r att inkludera Audience Network som f\u00f6r att du kan n\u00e5 fler personer genom andra appar och dessutom till en l\u00e4gre kostnad.\u00a0<\/em><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Dina annonser visas i externa appar.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Audience Network Native, Banner och Interstitial<\/strong>
Dina annonser visas i appar i Audience Network. Ta reda p\u00e5 mer om bannerannonser, interstitial-annonser och native-annonser<\/a>.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Audience Network bel\u00f6nad video: <\/strong>Dina annonser visas som videoklipp som folk kan titta p\u00e5 i utbyte mot bel\u00f6ning i en app (till exempel valuta eller objekt i appen). Ta reda p\u00e5 mer om bel\u00f6nad video<\/a>.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Dynamiska annonser. <\/strong><\/p>\n\n\n\n

Dynamiska annonser \u00e4r f\u00f6r dig som E-handlare som har ett brett utbud och inte vill skapa massvis med ad sets, utan det som dina dynamiska annonser hj\u00e4lper dig med \u00e4r att automatiskt leverera tj\u00e4nster och erbjudanden till en relevant m\u00e5lgrupp. De fungerar p\u00e5 samma s\u00e4tt med som andra annonser att du kan v\u00e4lja b\u00e5de placering och m\u00e5ls\u00e4ttning. <\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r i f\u00f6rsta steget i din k\u00f6presa, d\u00e4r du vill n\u00e5 brett till kalla m\u00e5lgrupper som \u00e4nnu inte har k\u00f6pt n\u00e5got fr\u00e5n ditt bolag s\u00e5 kan du n\u00e5 dem via dynamiska annonser. Men du kan \u00e4ven n\u00e5 till den m\u00e5lgrupp som interagerat med dina produkter genom att uppmana dem att konvertera.\u00a0 \u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Steg 4 – Budget <\/strong><\/h3>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Daglig budget<\/a> \u00e4r det genomsnittliga belopp som du vill v\u00e4ljer att spendera p\u00e5 ett Ad Set eller en kampanj varje dag och det finns ingen gr\u00e4ns.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Livstidsbudget<\/a>: Det totala beloppet som du \u00e4r villig att spendera under kampanjens eller Ad Setets hela k\u00f6rningstid. Livstidsbudget har en fast gr\u00e4ns och inget genomsnitt per dag som daglig budget har.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Steg 5 – Format <\/strong><\/h3>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

Beroende p\u00e5 inneh\u00e5ll och vad du vill f\u00f6rmedla i dina annonser, kan du v\u00e4lja mellan dessa format:<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Bild<\/strong> – Visa upp engagerande bilder med en tilltalande klickv\u00e4nlig text. <\/em><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Video <\/strong>– Skapa k\u00e4nslor genom storytelling och ber\u00e4tta din historia i r\u00f6rligt format<\/em><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Stories<\/strong> – Inspirera din m\u00e5lgrupp genom ett mobilanpassat format<\/em><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Messenger –<\/strong> Ta kontakt med din m\u00e5lgrupp<\/em><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Karusell –<\/strong> Visa upp till tio bilder, d\u00e4r var och en har en egen l\u00e4nk<\/em><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Bildspel – <\/strong>Videoliknande annonser best\u00e5r av r\u00f6relse, ljud och text.<\/em><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Samling – <\/strong>Din m\u00e5lgrupp kan bl\u00e4ddra och uppt\u00e4cka bland ditt utbud <\/em><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Uppspelningsbara –<\/strong> Annonser som erbjuder en f\u00f6rhandsgranskning innan de laddar ner din app<\/em><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

D\u00e4refter \u00e4r du redo att komma ig\u00e5ng med dina annonser!<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Steg 6 – M\u00e4ta din annonsering <\/strong><\/h3>\n\n\n\n
<\/div>\n\n\n\n

F\u00f6r att sedan kunna se vad som fungerar respektive inte fungerar i din annonsering beh\u00f6ver du ha koll p\u00e5 n\u00e5gra viktiga m\u00e4tetal \u00e4ven kallade KPI:er. Dessa \u00e4r f\u00f6r att s\u00e4kerst\u00e4lla att din m\u00e5ls\u00e4ttning uppn\u00e5s.\u00a0 Dessa \u00e4r de vanligaste KPI:erna:<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n