{"id":10251,"date":"2021-06-15T16:54:40","date_gmt":"2021-06-15T14:54:40","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=10251"},"modified":"2021-06-16T09:59:28","modified_gmt":"2021-06-16T07:59:28","slug":"annonsering-pa-facebook-instagram","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/artikel\/annonsering-pa-facebook-instagram\/","title":{"rendered":"Annonsering p\u00e5 Facebook & Instagram"},"content":{"rendered":"\n
Facebook har \u00f6ver 2,7 miljarder anv\u00e4ndare varje m\u00e5nad i v\u00e4rlden, sedan f\u00f6rsta versionen lanserades i b\u00f6rjan av 2004. Den enda sociala plattform som har \u00f6ver h\u00e4lften av alla sociala medieanv\u00e4ndare. Facebooks hemsida \u00e4r v\u00e4rldens tredje mest bes\u00f6kta hemsida, efter Google och Youtube och \u00e4r den n\u00e4st mest nedladdade appen efter TikTok under 2020 enligt Hootsuite<\/a>. Dagens Facebookanv\u00e4ndare spenderar i snitt n\u00e4rmare 34 minuter p\u00e5 plattformen. <\/p>\n\n\n\n F\u00f6r drygt tio \u00e5r sedan lanserades Instagram och idag har appen \u00f6ver en miljard aktiva anv\u00e4ndare varje m\u00e5nad i v\u00e4rlden. Appen anv\u00e4nds av 51% kvinnor och 49% m\u00e4n och de spenderar i snitt 30 minuter i appen varje dag. Av dessa anv\u00e4nder 81% av anv\u00e4ndarna appen f\u00f6r att s\u00f6ka p\u00e5 produkter eller tj\u00e4nster. N\u00e4rmare 130 miljoner av de som anv\u00e4nder appen klickar p\u00e5 inl\u00e4gg relaterade till shopping varje m\u00e5nad.\u00a0<\/p>\n\n\n\n I knappt tio \u00e5r har vi kunnat anv\u00e4nda oss av betald marknadsf\u00f6ring i sociala kanaler. Att annonsera \u00e4r ett kostnadseffektivt s\u00e4tt f\u00f6r att n\u00e5 ut till fler \u00e4n din f\u00f6ljarskara, och interagera med nya potentiella kunder. Annonsering i sociala kanaler har \u00f6ppnat f\u00f6r nya aff\u00e4rsm\u00f6jligheter och bidragit till e-handelns tillv\u00e4xt.<\/p>\n\n\n\n Att annonsera genom Facebook Family of Apps \u00f6ppnar upp m\u00f6jligheterna att n\u00e5 ut till r\u00e4tt m\u00e5lgrupp genom att det finns en stor databas fr\u00e5n facebooks anv\u00e4ndare och bygga dina m\u00e5lgrupper. Du kan skapa m\u00e5lgrupper utefter vad din m\u00e5lgrupp har f\u00f6r intressen, demografi, \u00e5lder och sedan skapa lookalike m\u00e5lgrupper efter dem, det vill s\u00e4ga m\u00e5lgrupper som har liknande intressen och beteenden med dina redan kvalificerade m\u00e5lgrupper. N\u00e4r du samlat p\u00e5 dig data om m\u00e5lgruppen s\u00e5 kan du dessutom arbeta smart med \u00e5termarknadsf\u00f6ring tack vare pixeln p\u00e5 din hemsida. Din annonsering kan hj\u00e4lpa dig med att bland annat: driva konverteringar, \u00f6ka trafik till din hemsida, st\u00e4rka din varum\u00e4rkesk\u00e4nnedomen och bygga en lojalitet bland b\u00e5de potentiella kunder och befintliga kunder eller rekrytera personal.<\/p>\n\n\n\n Det f\u00f6rsta som du beh\u00f6ver f\u00f6r att komma ig\u00e5ng med din annonsering \u00e4r att s\u00e4tta upp ett f\u00f6retagskonto i Facebook Ads manager och d\u00e4refter g\u00f6ra en f\u00f6retagssida<\/a>. <\/strong>Sedan <\/strong>g\u00e5r till Facebook Business Manager f\u00f6r att skapa ett Ads konto och anv\u00e4nder samma uppgifter som du skapade din f\u00f6retagssida med. <\/p>\n\n\n\nUtveckling av betald marknadsf\u00f6ring<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
M\u00f6jligheter med annonsering p\u00e5 Facebook och Instagram<\/strong><\/h2>\n\n\n\n
Detta beh\u00f6ver du f\u00f6r att komma ig\u00e5ng med din annonsering p\u00e5 Facebook\/Instagram<\/strong><\/h2>\n\n\n\n