{"id":10170,"date":"2021-06-07T11:07:17","date_gmt":"2021-06-07T09:07:17","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=10170"},"modified":"2021-06-07T11:28:42","modified_gmt":"2021-06-07T09:28:42","slug":"7-framgangsfaktorer-for-resultatdrivet-innehall-i-sociala-medier","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/artikel\/7-framgangsfaktorer-for-resultatdrivet-innehall-i-sociala-medier\/","title":{"rendered":"7 framg\u00e5ngsfaktorer f\u00f6r resultatdrivet inneh\u00e5ll i sociala medier"},"content":{"rendered":"\n

Som f\u00f6r allt, innan du b\u00f6rjar g\u00f6ra n\u00e5got, beh\u00f6ver du ha en tydlig plan f\u00f6r ditt inneh\u00e5ll. L\u00e5t oss lyssna till DigiViews Art Director, Totte Annerbrink’s b\u00e4sta praxis f\u00f6r framg\u00e5ng. <\/strong><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

1. Relevans, tid och tajming \u00e4r en viktig faktor<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att uppn\u00e5 ett h\u00f6gt engagemang hos m\u00e5lgruppen handlar det om att vara relevant i s\u00e5v\u00e4l inneh\u00e5ll som kommunikation i sociala medier och vara \u201cup-to-date\u201d med det budskap f\u00f6rmedlas – ha trender, globala h\u00e4ndelser, \u00e5rstider och h\u00f6gtider i \u00e5tanke i ditt kreativa skapande. Ett tydligt exempel \u00e4r Dbjourney <\/a>som till f\u00f6ljd av v\u00e4rldsnyheten om containerfartyget som fastnade i Suez Kanalen<\/a>, <\/strong>publicerade ett inl\u00e4gg p\u00e5 Instagram och skapade engagemang bland f\u00f6ljarna genom att de skrev \u201c<\/em><\/strong>Dreadfulblockage\u2026This is the last time we let our intern drive the Deliveryboat. D_b_ name a new boatname below\ud83d\udc47\ud83c\udffd <\/em>#dbjourney<\/em><\/strong><\/a>\u201d<\/em>. <\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

2. V\u00e5ga testa ditt inneh\u00e5ll \u00f6ver en l\u00e4ngre tid<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Mycket av det inneh\u00e5ll som du skapar beh\u00f6ver testas \u00f6ver tid f\u00f6r att du skall kunna se vad som fungerar bra respektive mindre bra. Ett exempel \u00e4r musik som i tv\u00e5 olika tempo kan ge olika resultat. Du kan testa ett musiksp\u00e5r som t.ex. har 110 bpm (beats per minute) eller 80 bpm i tv\u00e5 annonser f\u00f6r att sedan utv\u00e4rdera det tempo som flest interagerade med, och forts\u00e4tta p\u00e5 det sp\u00e5ret\/tempot. V\u00e5ga prova nya kreativa metoder efter de resurser och den budget som du har f\u00f6r att du skall kunna utveckla ditt inneh\u00e5ll, vilket \u00e4r nyckeln till resultat i ett f\u00f6r\u00e4nderligt medielandskap som vi har idag.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

3. Markera budskap i inneh\u00e5llscopy<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Dina kunder exponeras f\u00f6r mellan 6.000-10.000 budskap per dag. Dina annonser har ofta fler \u00e4n ett budskap. Du b\u00f6r d\u00e4rf\u00f6r dela upp det och m\u00f6jligtvis markera dina viktigaste ord med en stark f\u00e4rg, eller sm\u00e5 r\u00f6relser f\u00f6r att f\u00e5 en annan effekt som g\u00f6r att det sticker ut. Det g\u00f6r ocks\u00e5 att ditt inneh\u00e5ll blir mer l\u00e4tt konsumerat och dina budskap f\u00e5ngas upp av m\u00e5lgruppen. Vi kommer ih\u00e5g enbart 10% av vad vi l\u00e4ser och 30% av vad vi ser. Om du sedan vill att m\u00e5lgruppen skall klicka sig vidare till din webbsida skall du markera och f\u00f6rtydliga din call-to-action. Se nedan exempel: <\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
\n