{"id":10067,"date":"2021-05-10T14:47:40","date_gmt":"2021-05-10T12:47:40","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=10067"},"modified":"2021-05-10T15:23:46","modified_gmt":"2021-05-10T13:23:46","slug":"en-nyborjarguide-teknisk-uppsattning-for-att-mata-din-annonsering-i-sociala-medier","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/artikel\/en-nyborjarguide-teknisk-uppsattning-for-att-mata-din-annonsering-i-sociala-medier\/","title":{"rendered":"En nyb\u00f6rjarguide: Teknisk upps\u00e4ttning f\u00f6r att m\u00e4ta din annonsering i sociala medier"},"content":{"rendered":"\n

Innan du p\u00e5b\u00f6rjar din tekniska upps\u00e4ttning av dina sociala medier beh\u00f6ver du kartl\u00e4gga hur ditt utg\u00e5ngsl\u00e4ge ser ut. Skanna din hemsida f\u00f6r att s\u00e4kerst\u00e4lla vad som \u00e4r m\u00f6jligt att g\u00f6ra utefter hur din hemsida ser ut idag. Du beh\u00f6ver ocks\u00e5 s\u00e4tta upp tydliga m\u00e5l med din kampanj f\u00f6r att se vad som faktiskt \u00e4r v\u00e4rdefull data att m\u00e4ta. \u00c4r m\u00e5ls\u00e4ttningen att \u00f6ka varum\u00e4rkesk\u00e4nnedomen eller att driva konverteringar?<\/p>\n\n\n\n

Nedan finner du tips p\u00e5 vad du beh\u00f6ver inkludera i din tekniska implementation f\u00f6r att kunna m\u00e4ta dina resultat i sociala medier.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Installera Pixel<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att komma ig\u00e5ng beh\u00f6ver du installera en pixel i de kanaler som du v\u00e4ljer att anv\u00e4nda f\u00f6r din kampanj. En pixel anv\u00e4nds f\u00f6r att analysera hur effektiva dina annonser genom att m\u00e4ta varje h\u00e4ndelse som anv\u00e4ndaren g\u00f6r p\u00e5 din webbplats. Nedan finner du ett par resurser f\u00f6r olika pixel-upps\u00e4ttningar: <\/p>\n\n\n\n

Install Snap Pixel<\/a>
Create and install a Facebook pixel<\/a>
Install the Pinterest tag<\/a>
Install TikTok Pixel<\/a>
Create a Twitter Website Tag<\/a><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Via din pixel kan du s\u00e4kerst\u00e4lla f\u00f6ljande:<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Att dina annonser visas f\u00f6r r\u00e4tt personer
<\/strong>Du kan s\u00e4kerst\u00e4lla att du n\u00e5r r\u00e4tt m\u00e5lgrupp och att de utf\u00f6r den handling som du har som m\u00e5ls\u00e4ttning. Men du kan \u00e4ven prospektera nya kunder som bes\u00f6kt din hemsida genom den data som du f\u00e5r ut av denna h\u00e4ndelse.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

\u00d6kad f\u00f6rs\u00e4ljning<\/strong>
Du kan konfigurera automatiska bud f\u00f6r att rikta dig mot personer som tenderar i att konvertera p\u00e5 din hemsida.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

M\u00e4ta annonsernas resultat
<\/strong>Du kan f\u00e5 en \u00f6kad f\u00f6rst\u00e5else av dina annonser genom att m\u00e4ta vad som h\u00e4nder n\u00e4r din m\u00e5lgrupp ser din annons och interagerar med den.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Google Tag Manager<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

Dina pixlar installeras som taggar i Google Tag Manager. GTM \u00e4r ett tredjepartsverktyg och \u00e4r gratis att anv\u00e4nda f\u00f6r att hantera dina taggar<\/a> som du kopplar p\u00e5 din hemsidan och i andra mobilappar. Du anv\u00e4nder verktyget f\u00f6r att samla data fr\u00e5n anv\u00e4ndare och att f\u00f6lja hur anv\u00e4ndaren r\u00f6r sig p\u00e5 din webbplats eller vad anv\u00e4ndaren i sin tur v\u00e4ljer att interagera med. Dessa resultat g\u00f6r att du kan optimera din sida f\u00f6r att uppn\u00e5 b\u00e4ttre resultat n\u00e4r det kommer till exempelvis konverteringar. Det g\u00e5r att implementera samma tekniska upps\u00e4ttning i alla de sociala kanalerna och det viktiga \u00e4r att upps\u00e4ttningen \u00e4r densamma, f\u00f6r att sedan kunna j\u00e4mf\u00f6ra datan.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

*Nya uppdateringar av IOS har skett under 2021, som innefattar att ditt bolag skall \u00e4ga er data, annonskonto samt pixel, du kan l\u00e4sa mer om det <\/em>h\u00e4r<\/em><\/a>.<\/em><\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Google Analytics<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

GTM kan kopplas ihop med Google Analytics och d\u00e4r kan du kan samla all data och information som du f\u00e5r in. Det \u00e4r den statistik som du sedan kan analysera och p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt kan b\u00f6rja f\u00f6rst\u00e5 dina kampanjer f\u00f6r att sedan kunna optimera dem.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

Detta kan du m\u00e4ta beroende p\u00e5 vad din m\u00e5ls\u00e4ttning \u00e4r f\u00f6r kampanjen:<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Sidvisningar<\/strong>
M\u00e4ter att anv\u00e4ndaren har kommit i kontakt med varum\u00e4rket digitalt. Detta event m\u00e4ts i syfte att kunna skapa retargeting-m\u00e5lgrupper och f\u00f6r att kunna exkludera och blir viktigaste indelningen i kundresan. Men ocks\u00e5 f\u00f6r att s\u00e4kerst\u00e4lla de kalla m\u00e5lgrupperna.\u00a0\u00a0<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

Engagerat bes\u00f6k<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Detta event \u00e4r uppdelat och du kan styra f\u00f6ljande:<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n
  • Specifika sidvisningar av nyckelsidor som \u00e4r kopplade till den produkt som du har i fokus f\u00f6r dina annonser. <\/li>
  • Hur l\u00e5ngt ned som anv\u00e4ndaren scrollar p\u00e5 din hemsida. <\/li>
  • Den tid som anv\u00e4ndaren spenderar p\u00e5 din hemsida. <\/li><\/ul>\n\n\n\n
    <\/div>\n\n\n\n

    Inom B2B-segmentet s\u00e5 \u00e4r endast specifika sidvisningar n\u00f6dv\u00e4ndigt att m\u00e4ta, beroende p\u00e5 vad du f\u00e5r ut f\u00f6r data, s\u00e5 kan du segmentera ut m\u00e5lgruppen beroende p\u00e5 hur den har interagerat p\u00e5 landningssidan.<\/p>\n\n\n\n

    <\/div>\n\n\n\n

    Konverteringar<\/strong><\/p>\n\n\n\n

    • Business-to-consumer<\/strong>
      Detta event \u00e4r inom B2C, v\u00e4rdefullt att m\u00e4ta f\u00f6r att se k\u00f6p\/transaktioner som gjorts under kampanjens g\u00e5ng. F\u00f6r att dina kunder inom B2C-segmentet skall komma till slutfasen och n\u00e5 huvudm\u00e5let, \u00e4r det viktigt att ha tydliga call-to-actions f\u00f6r anv\u00e4ndaren f\u00f6r att kunna ta sig vidare fr\u00e5n din annons till landningssidan och navigera sig d\u00e4r.\u00a0Se till att v\u00e4rdes\u00e4tta din konverteringspixel och om du har en multi-marknad \u00e4r valuta att ha i \u00e5tanke med. Du v\u00e4ljer d\u00e4r om du vill anv\u00e4nda v\u00e4rdet av dina pixlar manuellt eller dynamiskt hela v\u00e4gen.\u00a0<\/em><\/li><\/ul>\n\n\n\n
      • Business-to-business<\/strong>
        Inom B2B ligger inte huvudfokuset p\u00e5 att m\u00e4ta konverteringar i form av k\u00f6p\/transaktioner utan leadsgenerering. Du kan f\u00e5 in ett lead genom att anv\u00e4ndaren laddar ned en rapport och d\u00e5 fyller i sina uppgifter i form av namn, mejladress eller telefonnummer som sedan din s\u00e4ljavdelning kan agera p\u00e5. Via Linkedin kan du f\u00e5 st\u00f6ttning genom deras leadgen-formul\u00e4r.\u00a0<\/li><\/ul>\n\n\n\n
        <\/div>\n\n\n\n

        ViewContent<\/strong>
        Du kan m\u00e4ta vilket inneh\u00e5ll som anv\u00e4ndaren har interagerat med och sett, och sedan anv\u00e4nda den datan till att \u00e5terannonsera mot denna m\u00e5lgrupp. Vilket g\u00f6r att du s\u00e4tter ett v\u00e4rde p\u00e5 r\u00e4ckvidden p\u00e5 din landningssida.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

        <\/div>\n\n\n\n

        StoreVisit<\/strong>
        Har du en fysisk butik? D\u00e5 kan du anv\u00e4nda data fr\u00e5n dina fysiska butiken, om du exempelvis visar en annons f\u00f6r en m\u00e5lgrupp som du sedan kan via kundklubb se k\u00f6pt den vara som du annonserade.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

        <\/div>\n\n\n\n

        UTM-taggar<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

        Genom dessa kan man koppla ihop de l\u00e4nkar som man har till sina annonser med m\u00e5ls\u00e4ttningen f\u00f6r kampanjer f\u00f6r att kunna analysera den trafik som din kampanj driver och se din annonsering j\u00e4mf\u00f6rt med andra kanaler och aktiviteter.  <\/p>\n\n\n\n

        <\/div>\n\n\n\n

        S\u00e4kerst\u00e4ll din tekniska upps\u00e4ttning<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

        N\u00e4r du \u00e4r i slutstadiet av din tekniska upps\u00e4ttning kan du nyttja preview-l\u00e4get i GTM och testa din upps\u00e4ttning innan du har skickar iv\u00e4g det. Du kan ocks\u00e5 nyttja pixel-extension f\u00f6r google chrome och se vilka events som du har implementerat.\u00a0<\/p>\n\n\n\n

        <\/div>\n\n\n\n

        Sammanfattning<\/strong><\/h2>\n\n\n\n

        GTM f\u00f6renklar din process f\u00f6r att f\u00e5 in data och kan samla dina pixlar fr\u00e5n olika kanaler. Det \u00e4r mycket som den v\u00e4rdefulla datan kan anv\u00e4ndas till, som du f\u00e5r ut av din tekniska upps\u00e4ttning. Men det viktiga \u00e4r att man alltid g\u00e5r tillbaka till – vad m\u00e5let <\/strong>\u00e4r f\u00f6r kampanjen och f\u00f6rs\u00f6ka h\u00e5lla det enkelt f\u00f6r att det finns otroligt mycket som man kan g\u00f6ra – h\u00e5ll dig n\u00e4ra aff\u00e4ren.  <\/em><\/p>\n\n\n\n

        Lycka till och som vi brukar s\u00e4ga: Testa, l\u00e4r och framf\u00f6r allt utveckla f\u00f6r att n\u00e5 b\u00e4sta resultat. Gl\u00f6m inte att h\u00e5lla dig uppdaterad genom att prenumerera p\u00e5 v\u00e5rt nyhetsbrev! <\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

        F\u00f6r att kunna m\u00e4ta och se hur din kampanj presterar i sociala medier beh\u00f6vs en teknisk upps\u00e4ttning f\u00f6r att f\u00e5 ut v\u00e4rdefull data som du sedan kan anv\u00e4nda f\u00f6r att optimera din kampanj och n\u00e5 framg\u00e5ngsrika resultat. I detta blogginl\u00e4gg kommer vi att g\u00e5 in p\u00e5 ett par viktiga fundament som du inte f\u00e5 gl\u00f6mma i din tekniska implementation. <\/p>\n","protected":false},"author":9,"featured_media":10056,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/10067"}],"collection":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/users\/9"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=10067"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/10067\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":10070,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/10067\/revisions\/10070"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media\/10056"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=10067"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=10067"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/digiview.se\/sv\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=10067"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}