{"id":10067,"date":"2021-05-10T14:47:40","date_gmt":"2021-05-10T12:47:40","guid":{"rendered":"https:\/\/digiview.se\/?p=10067"},"modified":"2021-05-10T15:23:46","modified_gmt":"2021-05-10T13:23:46","slug":"en-nyborjarguide-teknisk-uppsattning-for-att-mata-din-annonsering-i-sociala-medier","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/digiview.se\/sv\/artikel\/en-nyborjarguide-teknisk-uppsattning-for-att-mata-din-annonsering-i-sociala-medier\/","title":{"rendered":"En nyb\u00f6rjarguide: Teknisk upps\u00e4ttning f\u00f6r att m\u00e4ta din annonsering i sociala medier"},"content":{"rendered":"\n
Innan du p\u00e5b\u00f6rjar din tekniska upps\u00e4ttning av dina sociala medier beh\u00f6ver du kartl\u00e4gga hur ditt utg\u00e5ngsl\u00e4ge ser ut. Skanna din hemsida f\u00f6r att s\u00e4kerst\u00e4lla vad som \u00e4r m\u00f6jligt att g\u00f6ra utefter hur din hemsida ser ut idag. Du beh\u00f6ver ocks\u00e5 s\u00e4tta upp tydliga m\u00e5l med din kampanj f\u00f6r att se vad som faktiskt \u00e4r v\u00e4rdefull data att m\u00e4ta. \u00c4r m\u00e5ls\u00e4ttningen att \u00f6ka varum\u00e4rkesk\u00e4nnedomen eller att driva konverteringar?<\/p>\n\n\n\n
Nedan finner du tips p\u00e5 vad du beh\u00f6ver inkludera i din tekniska implementation f\u00f6r att kunna m\u00e4ta dina resultat i sociala medier.\u00a0<\/p>\n\n\n\n
F\u00f6r att komma ig\u00e5ng beh\u00f6ver du installera en pixel i de kanaler som du v\u00e4ljer att anv\u00e4nda f\u00f6r din kampanj. En pixel anv\u00e4nds f\u00f6r att analysera hur effektiva dina annonser genom att m\u00e4ta varje h\u00e4ndelse som anv\u00e4ndaren g\u00f6r p\u00e5 din webbplats. Nedan finner du ett par resurser f\u00f6r olika pixel-upps\u00e4ttningar: <\/p>\n\n\n\n
Install Snap Pixel<\/a> Via din pixel kan du s\u00e4kerst\u00e4lla f\u00f6ljande:<\/p>\n\n\n\n Att dina annonser visas f\u00f6r r\u00e4tt personer \u00d6kad f\u00f6rs\u00e4ljning<\/strong> M\u00e4ta annonsernas resultat Dina pixlar installeras som taggar i Google Tag Manager. GTM \u00e4r ett tredjepartsverktyg och \u00e4r gratis att anv\u00e4nda f\u00f6r att hantera dina taggar<\/a> som du kopplar p\u00e5 din hemsidan och i andra mobilappar. Du anv\u00e4nder verktyget f\u00f6r att samla data fr\u00e5n anv\u00e4ndare och att f\u00f6lja hur anv\u00e4ndaren r\u00f6r sig p\u00e5 din webbplats eller vad anv\u00e4ndaren i sin tur v\u00e4ljer att interagera med. Dessa resultat g\u00f6r att du kan optimera din sida f\u00f6r att uppn\u00e5 b\u00e4ttre resultat n\u00e4r det kommer till exempelvis konverteringar. Det g\u00e5r att implementera samma tekniska upps\u00e4ttning i alla de sociala kanalerna och det viktiga \u00e4r att upps\u00e4ttningen \u00e4r densamma, f\u00f6r att sedan kunna j\u00e4mf\u00f6ra datan.\u00a0<\/p>\n\n\n\n
Create and install a Facebook pixel<\/a>
Install the Pinterest tag<\/a>
Install TikTok Pixel<\/a>
Create a Twitter Website Tag<\/a><\/p>\n\n\n\n
<\/strong>Du kan s\u00e4kerst\u00e4lla att du n\u00e5r r\u00e4tt m\u00e5lgrupp och att de utf\u00f6r den handling som du har som m\u00e5ls\u00e4ttning. Men du kan \u00e4ven prospektera nya kunder som bes\u00f6kt din hemsida genom den data som du f\u00e5r ut av denna h\u00e4ndelse.<\/p>\n\n\n\n
Du kan konfigurera automatiska bud f\u00f6r att rikta dig mot personer som tenderar i att konvertera p\u00e5 din hemsida.<\/p>\n\n\n\n
<\/strong>Du kan f\u00e5 en \u00f6kad f\u00f6rst\u00e5else av dina annonser genom att m\u00e4ta vad som h\u00e4nder n\u00e4r din m\u00e5lgrupp ser din annons och interagerar med den.<\/p>\n\n\n\nGoogle Tag Manager<\/strong><\/h2>\n\n\n\n