Vad är Libra? Allt du behöver veta om Facebooks nya kryptovaluta

Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på email
Dela på print
År 2020 lanserar Facebook för första gången sin egen kryptovaluta kallad Libra med ambitionen att skaka om världens ekonomi. Libras mission är att forma en global valuta och infrastruktur där Facebooks miljarder användare ska ha möjligheten att göra transaktioner världen över. Låt oss djupdyka i Libra!

Redan tidigt 2014 spekulerade team SocialView om att Facebooks framtid var ämnad för något mycket större än bara en app med ett flöde för poster och annonser.  Vi pratade om Facebook som ett blivande ekosystem som inom en snar framtid skulle formas till en plattform där vi chattar, betalar, söker och delar – och hade man redan då kunskapen om detta förstod man varför det var och fortfarande är ett forum värt att investera i.

Shopping på Instagram, Facebook Payment i Messenger, Facebook Marketplace som utmanare till Blocket och Facebook Watch är alla nya funktioner som har varit starka indikationer på att ekosystemet börjar ta form. Med Libra tar Facebook nu ytterligare ett steg framåt, ett jättekliv. Inte bara för plattformen själv innebär detta stora förändringar och möjligheter, utan även för branscher och industrier som kan dra nytta av Libra och blockchain-teknologin.

Libra & Calibra
Facebook beskriver Libra som en global kryptovaluta och finansiell infrastruktur byggt på blockchain-teknologin. Med Libra kommer människor ha möjligheten att skicka, ta emot, spendera och säkra pengar världen över. Plattformen förstärker detta med bakgrunden: “Tänk om vi gjorde pengar globalt, stabilt och säkert? Tänk om alla var inbjudna till den globala ekonomin med tillgång till samma finansiella möjligheter. Nu introducerar vi Libra – en ny digital valuta, designad för den digitala världen”.

Bakom valutan står inte bara Facebook utan är en sammanslutning av 28 partners såsom Visa, Mastercard, Uber, Vodafone, Paypal och Spotify vilket ytterligare indikerar att Libra kan flyga på riktigt med jättar som dessa i ryggen.

Till Libra byggs även den digitala plånboken Calibra, som kommer integreras i Whatsapp och Messenger men även bli en fristående app som går att använda oberoende av Facebooks övriga produkter. Appen ska göra det möjligt att överföra pengar mellan privatpersoner och till butiker som tar emot Libra-valutan.

Libra Blockchain 

Libra är byggt på blockchain-teknologi som på ett säkert sätt ska underlätta globala överföringar och betalningar. Till skillnad från andra valutor och kryptovalutor som Bitcoin, kommer Libra vara ett så kallat “stable coin” som inte påverkas av drastiska kursförändringar.

Libra Association

Utvecklingen av Libra Blockchain kommer att övervakas av Libra Association, en oberoende ideell organisation med huvudkontor i Genève. Organisationen kommer att ansvara för att underlätta driften av blockchain och hantera reserven som stödjer valutan. Libra Association kommer att bestå av geografiskt distribuerade företag inom varierande branschsegment, ideella organisationer och multilaterala organisationer och akademiska institutioner. De 28 snart anslutna medlemmarna i organisationen och deras branscher inkluderar:

  • Betalningar: Mastercard, PayPal, PayU (Naspers’ fintech arm), Stripe, Visa
  • Teknik & marknad: Booking Holdings, eBay, Facebook/Calibra, Farfetch, Lyft, Mercado Pago, Spotify AB, Uber Technologies, Inc.
  • Telefoni: Iliad, Vodafone Group
  • Blockchain: Anchorage, Bison Trails, Coinbase, Inc., Xapo Holdings Limited
  • Riskkapital: Andreessen Horowitz, Breakthrough Initiatives, Ribbit Capital, Thrive Capital, Union Square Ventures
  • Ideella och multilaterala organisationer och akademiska institutioner: Creative Destruction Lab, Kiva, Mercy Corps, Women’s World Banking

Varför behövs Libra?

Libra kan även ses som ytterligare en del av Facebooks fokus på utvecklingsländer, där Facebook är en självklarhet och Internet.org by Facebook utgör hela internet. Libra ska nämligen även vara tillgängligt för de som saknar bankkonton, som vill göra enkla och snabba betalningar via mobiltelefonen med låga transaktionsavgifter.

Hur människor ställer sig till Libra och hur snabbt det kommer vara integrerat återstår att se. Men att de redan har användarna för att addera Libra i människans vardag tillsammans med de partners som kommer integrera Libra i sina lösningar är muskler som exempelvis Bitcoin har saknat, vilket gör Libras resa extra spännande att följa. 

Hoppas du uppskattade artikeln och att du burit med dig värdefulla insikter om Libra. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Sign up and subscribe for more interesting articles like this. 

RELATED ARTICLES

Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Matilda Widgren
Kundtjänst via sociala medier: Vikten av att bygga starka kundrelationer

Har du en strategi för dina sociala medier? Toppen. Det behöver du även för att kunna leverera en bra kundservice i dina sociala kanaler. I snitt spenderar internetanvändaren närmare 2,5h i sociala medier och detta öppnar upp möjligheter för ditt företag att bygga relationer med dina kunder. I detta blogginlägg kommer vi ta en närmre titt på våra sociala kanalers funktioner när det kommer till kundservice.

READ MORE
Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm

We've changed, so our website had to change too.

We are happy to announce the SocialView re-launch: DigiView Agency, a part of Recoordinate Group!