Vad är Libra? Allt du behöver veta om Facebooks nya kryptovaluta

Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på email
Dela på print
År 2020 lanserar Facebook för första gången sin egen kryptovaluta kallad Libra med ambitionen att skaka om världens ekonomi. Libras mission är att forma en global valuta och infrastruktur där Facebooks miljarder användare ska ha möjligheten att göra transaktioner världen över. Låt oss djupdyka i Libra!

Redan tidigt 2014 spekulerade team SocialView om att Facebooks framtid var ämnad för något mycket större än bara en app med ett flöde för poster och annonser.  Vi pratade om Facebook som ett blivande ekosystem som inom en snar framtid skulle formas till en plattform där vi chattar, betalar, söker och delar – och hade man redan då kunskapen om detta förstod man varför det var och fortfarande är ett forum värt att investera i.

Shopping på Instagram, Facebook Payment i Messenger, Facebook Marketplace som utmanare till Blocket och Facebook Watch är alla nya funktioner som har varit starka indikationer på att ekosystemet börjar ta form. Med Libra tar Facebook nu ytterligare ett steg framåt, ett jättekliv. Inte bara för plattformen själv innebär detta stora förändringar och möjligheter, utan även för branscher och industrier som kan dra nytta av Libra och blockchain-teknologin.

Libra & Calibra
Facebook beskriver Libra som en global kryptovaluta och finansiell infrastruktur byggt på blockchain-teknologin. Med Libra kommer människor ha möjligheten att skicka, ta emot, spendera och säkra pengar världen över. Plattformen förstärker detta med bakgrunden: “Tänk om vi gjorde pengar globalt, stabilt och säkert? Tänk om alla var inbjudna till den globala ekonomin med tillgång till samma finansiella möjligheter. Nu introducerar vi Libra – en ny digital valuta, designad för den digitala världen”.

Bakom valutan står inte bara Facebook utan är en sammanslutning av 28 partners såsom Visa, Mastercard, Uber, Vodafone, Paypal och Spotify vilket ytterligare indikerar att Libra kan flyga på riktigt med jättar som dessa i ryggen.

Till Libra byggs även den digitala plånboken Calibra, som kommer integreras i Whatsapp och Messenger men även bli en fristående app som går att använda oberoende av Facebooks övriga produkter. Appen ska göra det möjligt att överföra pengar mellan privatpersoner och till butiker som tar emot Libra-valutan.

Libra Blockchain 

Libra är byggt på blockchain-teknologi som på ett säkert sätt ska underlätta globala överföringar och betalningar. Till skillnad från andra valutor och kryptovalutor som Bitcoin, kommer Libra vara ett så kallat “stable coin” som inte påverkas av drastiska kursförändringar.

Libra Association

Utvecklingen av Libra Blockchain kommer att övervakas av Libra Association, en oberoende ideell organisation med huvudkontor i Genève. Organisationen kommer att ansvara för att underlätta driften av blockchain och hantera reserven som stödjer valutan. Libra Association kommer att bestå av geografiskt distribuerade företag inom varierande branschsegment, ideella organisationer och multilaterala organisationer och akademiska institutioner. De 28 snart anslutna medlemmarna i organisationen och deras branscher inkluderar:

  • Betalningar: Mastercard, PayPal, PayU (Naspers’ fintech arm), Stripe, Visa
  • Teknik & marknad: Booking Holdings, eBay, Facebook/Calibra, Farfetch, Lyft, Mercado Pago, Spotify AB, Uber Technologies, Inc.
  • Telefoni: Iliad, Vodafone Group
  • Blockchain: Anchorage, Bison Trails, Coinbase, Inc., Xapo Holdings Limited
  • Riskkapital: Andreessen Horowitz, Breakthrough Initiatives, Ribbit Capital, Thrive Capital, Union Square Ventures
  • Ideella och multilaterala organisationer och akademiska institutioner: Creative Destruction Lab, Kiva, Mercy Corps, Women’s World Banking

Varför behövs Libra?

Libra kan även ses som ytterligare en del av Facebooks fokus på utvecklingsländer, där Facebook är en självklarhet och Internet.org by Facebook utgör hela internet. Libra ska nämligen även vara tillgängligt för de som saknar bankkonton, som vill göra enkla och snabba betalningar via mobiltelefonen med låga transaktionsavgifter.

Hur människor ställer sig till Libra och hur snabbt det kommer vara integrerat återstår att se. Men att de redan har användarna för att addera Libra i människans vardag tillsammans med de partners som kommer integrera Libra i sina lösningar är muskler som exempelvis Bitcoin har saknat, vilket gör Libras resa extra spännande att följa. 

Hoppas du uppskattade artikeln och att du burit med dig värdefulla insikter om Libra. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Registrera dig och prenumerera på fler intressanta artiklar som denna.

RELATERADE BLOGGINLÄGG

Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Team DigiView
10 e-handelstrender du behöver känna till under 2021

Mycket har hänt inom e-handelsbranschen i och med samhällets digitalisering. Under de senaste 20 åren har e-handelsbranschen genererat över 2 biljoner dollar i försäljning världen över. Detta medför givet ett konkurrenskraftigt klimat. Så hur skall du som e-handlare förhålla dig till detta? I denna artikel har vi samlat 10 trender som du som e-handlare behöver ha koll på för att ta mark under 2021.

LÄS MER
Totte Annerbrink
Läget för kreativt innehåll i en föränderlig digital värld

Mycket har hänt den senaste tiden och när det kommer till att skapa bra kreativt innehåll gäller det att ha koll på läget. I detta inlägg har vi samlat några av de viktigaste och största förändringar nedbrutet per plattform från det senaste året. Detta är viktig nyckelinformation för att du ska veta hur du bör tänka kring kreativt innehåll och fortsätta vara effektiv i en digital värld som hela tiden förändras.

LÄS MER
Team DigiView
Hallå där framtiden: AR & VR – nya dimensioner av kommunikation

Facebook IQ analyserar trender som tar fart över deras plattformar runt om i världen och skapar en förståelse av det som driver över 3 miljarder människor och miljontals företag framåt, och det sker skiften som påverkar vår framtid. Vi har sammanfattat rapporten “Hello Future – AR & VR: New dimensions of connection” av Facebook IQ från juni 2021, där de har analyserat framtiden för AR och VR. Trevlig läsning!

LÄS MER
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm