Senaste nyheterna i sociala medier: Maj 2020

Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på email
Dela på print
Pinterest släpper Q1 rapport, LinkedIn rullar ut Stories i Brasilien, Snapchat lanserar ny måleri-Lins & Youtube lanserar Virtuellt Studentevenemang. Fler nyheter i månadens nyhetssvep!

Facebook lanserar sin nya webb-browsing app Discover som låter användare i utvecklingsländer besöka olika webbsidor gratis med stöttning från mobiloperatörer. 

  • Discover låter användarna browsa gratis med en daglig “pott” av data som fylls på varje dag av en rad mobiloperatörpartners
  • Appen testas just nu i Peru via utvalda mobiloperatörer
  • Discover stöder endast låg bandbreddstrafik, och därför stöds inte dataintensiv trafik som video, ljud etc 

Detta är ännu ett steg som Facebook tagit för att bistå med internet till regioner i världen som har låg anslutning. 

Pinterest släpper Q1 rapport och tar jättekliv – ökar användarna under Q1 med 32 miljoner!

  • Pinterest har upprepande gånger meddelat om en rekordhög användningsnivå som ett resultat Covid-19 lockdowns
  • Pinterest har nu 367 miljoner aktiva användare, vilket är en ökning med 32 miljoner från Q4-rapporten 2019. 
  • Pinterest är en av de kanaler som har starkast tillväxttakt just nu (9,55% kvartalsvis ökning jämfört med ex Snapchat 5%, LinkedIn 2,22% och Facebook 4,20%). 
  • Pinterest har nu fler användare än Twitter och Snapchat
  • Även deras annons-affär har växt betydligt via deras produkter såsom video annonsering, konverteringsoptimering och shopping ads, vilket bland annat syns på ökningen i uppladdade produktkataloger med 144% under Q1. 

Linkedin rullar ut Stories i Brasilien!

  • Efter att Linkedin meddelande om sitt test av Stories-formatet i februari, rullar de nu den nya funktionen till medlemmar och sidor i Brasilien
  • Formatet är väldigt likt det vi ser på ex Instagram Stories med cirkulära profilbilder längst upp på förstasidan i mobilappen, de försvinner efter 24 timmar, man kan inte redigera en upplagd Story och till skillnad från Instagrams 15 sekunder så kommer maxlängden på Linkedin Story att vara 20 sekunder. 

Det återstår att se vilken marknad som står näst på tur, men vi håller ögon och öron öppna! 

Linkedin ökar i popularitet – både i medlemmar och engagemang! 

  • Linkedin är nu uppe i 690 miljoner totala användare (ej synonymt med aktiva användare) vilket är en ökning från 675 miljoner användare från Januari.
  • De meddelar att de har sett “rekordhöga nivåer av engagemang” vilket både kan vara ett resultat av högre aktivitet från bolag och medlemmar men också det faktum att innehållet på plattformen har tenderat att bli mer privat i skuggorna av Coronapandemin och därmed även mer engagemangsdrivande. 
  • Linkedin ökar i intäkter med 21% under det senaste kvartalet 
  • Samtidigt ser plattformen en minskning i efterfrågan på annonser och jobbannonser som ett resultat av Covid-19. 

Snapchat lanserar ny måleri-Lins med brittiske konstnären Damian Hirst för insamling till Covid-19!

  • Den nya special-linsen gör det möjligt för användarna att skapa sin egna unika “snurrmålning” genom att interagera med linsens funktioner
  • Samarbetet mellan Snapchat och Hirst syftar till att samla in pengar till Partners in Healthen supportorganisation till folkhälsosystem i samhällen med sämre stöd, och användare som använder linsen blir uppmuntrade till att donera till PiH
  • Ursprungligen skulle samarbetet vara en del av en fysisk utställning, men pågrund av rådande omständigheter fick Snapchat skapa en ny upplevelse för att engagera användarna hemifrån. 

Ännu ett bevis på plattformens höga kreativitet. 

Youtube lanserar Virtuellt Studentevenemang, med Barack Obama & Lady Gaga 

När studentmottagningar och firanden ställs in världen över visar de sociala plattformarna var skåpet ska stå. 

  • Den 6e Juni går Youtube’s virtuella studentevenemang “Dear Class of 2020” av stapeln – ett digitalt evenemang som ska samla inspirerande ledare, kändisar och Youtubers för att fira studenter, familjer och deras communities. 
  • Bland annat kommer fd Presidenten Barack Obama, Lady Gaga och Sydkoreanska gruppen BTS att medverka 

Tuna in på Live Streamen här.

Den 15e maj håller även Facebook & Instagram sitt #Graduation2020 event som kommer att innehålla en större ceremoni för att uppmärksamma alla statliga skolor i USA med årets avgångselever tillsammans med bilder, videos och meddelanden från rektorer. Utöver det kommer studenterna själva ha möjlighet att anordna egna virtuella examensceremonier och mottagningar via Facebook, innefattande en virtuell student hub, anpassade filter och AR-effekter, möjlighet till mötesplatser via Messenger Rooms och en hel del andra verktyg och funktioner via Instagram som ska göra det digitala firandet så festligt och kreativt som möjligt. 

McDonalds imponerar med kampanj under RamadanDet är inte lätt för varumärken som McDonalds att fortsätta reklam under den islamiska månaden Ramadan. Under denna tid fastar muslimer mellan gryningen och solnedgången och bryter bara fastan efter solnedgången vid kvällsmåltiden (“Iftar”). 

I Saudiarabien är det inte tillåtet att marknadsföra mat under Ramadan. Så McDonalds hittade en annan väg att gå utan att bryta mot reglerna. 

  • Tillsammans med byrån Leo Burnett byggde de “Iftar Sand Clock”, ett levande virtuellt timglas som räknar tiden fram till Iftar (tiden på dygnet då de får bryta sin fasta) varje dag. Det är förstås inte bara ett timglas. Dessa är formade och färgade som ikoniska McDonald’s-produkter: en Big Mac, en McFlurry och den berömda McDonald’s fries.
  • Kampanjen marknadsförs på sociala medier och på digitala skärmar utanför McDonald’s drive-thrus

Hoppas att du uppskattade veckans nyhetssvep och att du lämnar med ny inspiration om hur du kan ta ny mark i sociala medier! Om du undrar något är vi bara ett samtal bort 🥳

Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev nedan!

Sign up and subscribe for more interesting articles like this. 

RELATED ARTICLES

Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Matilda Widgren
Kundtjänst via sociala medier: Vikten av att bygga starka kundrelationer

Har du en strategi för dina sociala medier? Toppen. Det behöver du även för att kunna leverera en bra kundservice i dina sociala kanaler. I snitt spenderar internetanvändaren närmare 2,5h i sociala medier och detta öppnar upp möjligheter för ditt företag att bygga relationer med dina kunder. I detta blogginlägg kommer vi ta en närmre titt på våra sociala kanalers funktioner när det kommer till kundservice.

READ MORE
Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm

We've changed, so our website had to change too.

We are happy to announce the SocialView re-launch: DigiView Agency, a part of Recoordinate Group!