Facebook introducerar Multiple Text Optimization

Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på email
Dela på print
Hack i häl efter att Google lanserade responsiva sökannonser förra året, hakar Facebook på trenden och gör det nu möjligt att addera flera alternativa primära texter, rubriker och beskrivningar i dina annonser. Mer om detta i dagens bloggpost!

Förra året lanserade Google responsiva sökannonser, vilket låter annonsören ange flertalet rubriker och beskrivningar i skapandet av en annons. Google Ads testar därefter olika kombinationer automatiskt och lär sig vilka kombinationer som presterar bäst – för att kunna optimera resultatet.

Nu hakar Facebook alltså på detta, genom att låta annonsören addera flera alternativa primära texter, rubriker och beskrivningar. Tidigare har detta endast funnits för Facebooks dynamiska annonser, men
kommer nu alltså vara en möjlighet för alla annonstyper.

Verktyget låter en även förhandsgranska varje unik annons-variation, något som ger en möjlighet att se över hur de olika texterna passar med varandra och kan komma att se ut.

För att kunna se hur de olika text-variationerna presterar, välj följande alternativ när du skräddarsyr resultatkolumnerna:

Varför är detta något att bry sig om?

Detta ger en bra möjlighet, utan att manuellt behöva skapa oändligt många annonser, att testa hur olika typer och kombinationer av meddelanden går hem hos olika målgrupper. Att låta algoritmerna testa och optimera annonsresultatet utefter de kombinationer som användarna visar mest intresse för ger en inte bara bra insikter om vilken kommunikation användarna svarar bäst på, det sparar även annonsören massvis med tid.

Enligt Facebook är detta något som rullar ut nu och kommer finnas tillgängligt för alla annonsörer inom några veckor.

Hoppas du uppskattade artikeln och bär med dig värdefulla insikter. Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Sign up and subscribe for more interesting articles like this. 

RELATED ARTICLES

Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Matilda Widgren
Kundtjänst via sociala medier: Vikten av att bygga starka kundrelationer

Har du en strategi för dina sociala medier? Toppen. Det behöver du även för att kunna leverera en bra kundservice i dina sociala kanaler. I snitt spenderar internetanvändaren närmare 2,5h i sociala medier och detta öppnar upp möjligheter för ditt företag att bygga relationer med dina kunder. I detta blogginlägg kommer vi ta en närmre titt på våra sociala kanalers funktioner när det kommer till kundservice.

READ MORE
Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm

We've changed, so our website had to change too.

We are happy to announce the SocialView re-launch: DigiView Agency, a part of Recoordinate Group!