Facebook hjälper till att minska gapet kring genus-data

Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på email
Dela på print
Mycket av den data som finns tillgänglig idag är könsblind och representerar inte skillnaderna som funnits/finns i män och kvinnors liv. Nu tar Facebook ett kliv i riktningen mot att börja bidra till FN's hållbara utvecklingsmål inför 2030 - med målbilden om att minska gapet kring just genus-data.

För några veckor sedan släppte Facebook information om hur de kommer börja bidra till FN´s hållbara utvecklingsmål inför 2030. Mål #17 kretsar kring att öppna upp för samarbeten mellan företag inom olika kategorier för att tillsammans utbyta kunskap som genererar framgång på längre sikt, vilket Facebook själva anammar under initiativet och namnet “Project17”.

Deras första fokusområden berör mål #5 som handlar om att uppnå jämställdhet mellan könen och stärka kvinnors position i samhället. Genom Facebooks nya satsning är förhoppningen nu att detta ska bli en tillgång för utvecklingen av åtkomst och reglering av könsbaserad data som tidigare har varit svår att spåra.

Problemen med könsblind data 

Mycket av den data som finns tillgänglig idag är könsblind och representerar inte skillnaderna som funnits/finns i män och kvinnors liv. Detta resulterar i att den inte visar upp en rättvis och korrekt bild av hur kvinnors upplevelser genom tiderna har varit och därför även blir till en ofullständig bild av historien. Resultatet av detta blir oförmågan att mäta framsteg i den takt vi kliver framåt eftersom att datan bakåt i tiden är inkorrekt och därför inte går att mäta mot dagens. 

Facebooks åtaganden 

Som en del i detta arbete har Facebook inlett samarbeten och partnerskap med utvecklingsorganisationer, forskare, experter och andra partners inom området jämställdhet för att i sin tur kunna utnyttja det dataflöde som plattformen besitter och kunna svara på forskningsfrågor för att hjälpa utvecklingen samt spåra framstegen på vägen.

Facebook har bland annat inlett ett samarbete med en oberoende forskningsorganisation vid namn Ladysmith för att få hjälp med att utföra intervjuer och granska akademisk forskning som i sin tur bildade en rapport som sammanfattar hur olika teknikföretag kan hjälpa utvecklingen framåt och stärka åtkomsten för könsdata. Rapporten visar på en bristande kommunikation mellan olika techbolag och jämställdhetsorganisationer. Den uppmanar därför till ökat samarbete mellan dessa för att successivt kunna minska okunskapen som finns på området.

De har även valt att komplettera deras existerande initiativ ”Data for good work” med ytterligare information om könsdata. Efter att ha frågat några av deras samarbetspartners inom projektet vilken av deras datatjänster som skulle bringa mest värde att dela upp efter kön, kom de fram till att Facebooks ”displacement maps” som redan delar data i realtid om befolkningsrörelsen runt om i världen för att fastställa samhällsspecifika behov i krissituationer var en ypperlig tjänst att komplettera könsdatan med.

Utöver detta har Facebook även gått ihop med ”The world bank group” och ”EqualMeasures2030” och skapat en enkätundersökning med fokus på jämställdhet mellan kön. De har också gått ihop med andra teknik och forskningsorganisationer för att skapa nya verktyg som i utbildningssyfte delger information om hur okonventionella datauppsättningar kan användas i genusutveklingsprojekt.

Facebook avslutar med att berätta om att de är medvetna om att det kommer krävas mer än genusdata för att uppnå mål #5 i FN´s hållbara utvecklingsmål inför 2030, men att detta är ett bra steg på vägen och förhoppningsvis trampar väg för andra organisationer inom techbranschen att gå i rätt riktning.

Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Sign up and subscribe for more interesting articles like this. 

RELATED ARTICLES

Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Matilda Widgren
Kundtjänst via sociala medier: Vikten av att bygga starka kundrelationer

Har du en strategi för dina sociala medier? Toppen. Det behöver du även för att kunna leverera en bra kundservice i dina sociala kanaler. I snitt spenderar internetanvändaren närmare 2,5h i sociala medier och detta öppnar upp möjligheter för ditt företag att bygga relationer med dina kunder. I detta blogginlägg kommer vi ta en närmre titt på våra sociala kanalers funktioner när det kommer till kundservice.

READ MORE
Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm

We've changed, so our website had to change too.

We are happy to announce the SocialView re-launch: DigiView Agency, a part of Recoordinate Group!