Allt om Amazon Advertising & Facebook Shops

Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på email
Dela på print
Lanseringen av Amazon i Sverige var den första i Norden och Facebook har nyligen lanserat "Facebook Shops". Så vad vet vi hittills?

Landskapet för handelsmarknaden är mer föränderligt än någonsin i och med samhällets digitalisering som påskyndades under pandemin. Under de senaste åren så har e-handeln ökat kraftigt och tittar vi framåt kommer vi se ännu mer hända. Framöver över så kommer det digitala landskapet att fortsätta formas genom att Amazons plattform har lanserats i Sverige och Facebook har lanserat “Facebook Shops” så fortsätter e-handeln att etablera sig blir därmed allt mer konkurrenskraftig. 

Amazon Sverige

Lanseringen av Amazon i Sverige blev först ut i Norden. Spekulationerna om Amazon innan lansering var att andra krav kommer att ställas på den svenska marknaden och de som inte klarar av att mäta sig kommer ha svårt att hålla sig flytande. Men även att det skulle bli en tuffare konkurrens för återförsäljare, då Amazons kommer ha ett stort omfång på varumärken inom många olika kategorier. Men det som vi kan se efter några månader är att lanseringen har inte gjort stordåd ännu. 

Den svenska handeln är redan väldigt digital mogen kan det vara svårt att veta exakt på förhand hur stora andelar Amazon kommer att erhålla på sikt. Men om man ser på svenskarnas beteende när det kommer till exempelvis Apple så har varumärket varit väletablerat i USA under en mycket längre tid än i Sverige. Men har sakta men säkert även blivit marknadsledande i Sverige av smartphones. Svenskarna visade intresse av Amazon sedan en jämförelse i Google Trends precis under lanseringen. Men har sedan återgått tillbaka.

I Amazons sortiment finns dessa produktkategorier:

  • Automotive
  • Apparel
  • Baby Products (ej kläder)
  • Beauty
  • Kitchen & Home
  • Books, Music, Video, DVD’s
  • Camera
  • Consumer Electronics
  • Grocery
  • Health & Personal Care
  • DIY & Tools
  • Jewelry
  • Musical Instruments
  • Computing
  • Personal Care Appliances
  • Garden & Outdoors
  • Pet Supplies
  • Shoes & Accessories
  • Software & PC Games
  • Sporting Good
  • Toys & Games
  • Consoles & Video Games
  • Watches
  • Lighting
  • Luggage
  • Office products

Amerikanska marknaden i jämförelse

Tittar vi på Amerikanska marknaden kan vi se Amazons dominans, där hälften av alla pengar som spenderas online går via bolaget.Tysklands E-handel som man närmare kan jämföra med den svenska E-handeln så går 40% av all handeln online via Amazon. Innan lanseringen så förespråkades det att Svenska konsumenter är köpbenägna och kommer att spendera över 800 Miljoner kronor på plattformen. Men tiden får avgöra hur villiga svenskarna är att ändra sitt köpbeteende. 

Hur fungerar Amazon för företag?

För E-handlaren finns det olika alternativ att slå sig in på plattformen, beroende på hur ens affär ser ut idag. Vill man överlåta lagerhållning och distribution till slutkund åt Amazon, så finns den möjligheten, dock till ett pris. Har man inte extremt stort varuflöde kan det vara relevant att enbart sälja sina bästsäljande produkter, för att vinna kunder som senare kommer tillbaka till din egna webbplats och köper mer. 

Annonsering på Amazon

Annonsering erbjuder tre olika annonsformat som alla tillför sin del i annonseringen. Att även nämna så är annonseringen likt Google Ads då man betalar per klick. För att lyckas med dina annonsering så krävs förutom ett annonskonto även en bra strategi. 

Annonsformat

Sponsored products – Mest effektiv av alla format då det enda som skiljer dem från organisk listning är att de är märkta med “sponsored”. Utforska Sponsored Products här.

Sponsored brands – Detta format kan beskrivas som en blandning mellan produktannons och display-annons. Annonsen innehåller företagets logga samt visar produkter som “sponsored products” gör. Utforska Sponsored Brands här.

Sponsored Display – I detta format ligger fokus på att öka kännedom för din målgrupp. Utforska Sponsored Display här.

Facebook Shops

Facebook har på senare tid börjat bredda sitt produktutbud genom att försöka kliva in på nya marknader. Genom Facebook Shops kommer man som handlare att kunna etablera en externa e-handel direkt på plattformen och detta är gratis. Man kan på ett smidigt sätt lista sina produkter rakt in till Facebook & Instagram. I korta drag kommer den innehålla:

Hantera din produktkatalog – Du kan använda en befintlig katalog eller skapa en ny som fungerar på Facebook och Instagram. Du kan importera och synkronisera dina produkter från plattformar såsom Shopify eller BigCommerce. Läs mer om kataloger här.

Skapa kollektioner – Publicera 6 till 30 produkter i en kollektion och använd omslagsbilder och samlingsnamn som inspirerar människor att utforska dina produkter närmare. Läs mer om kollektioner här.

Skräddarsy din egen shop – Använd grafik, varumärkeselement och anpassade färger för att lyfta ditt varumärke. Ordna med layouten och ordningen på dina kataloger så att användarna ser dina senaste och utvalda samlingar. Lär dig hur du skräddarsyr din butik här.

Direktkommunikation & kundtjänst – Facebook Shops låter kunder snabbt komma i kontakt med dig via Messenger, Instagram Direct och snart även WhatsApp, för att ställa frågor, få support, spåra leveranser med mera.

Inbyggd kassafunktion – Med Facebook Shops sömnlösa check-out funktion kan dina kunder köpa varor direkt från din butik på Facebook eller Instagram. Läs mer om Facebook och Instagram’s check-out här.

Produkterna kommer kunna synas på handlarens profil, story-format och i annonser. Det planeras även att etablera försäljningskanaler via chatt-verktygen och även att kunna tagga produkter under livestreams. 

Plattformen förväntas primärt användas av småföretagare, som utgör majoriteten av annonsörerna som redan finns på plattformen. Det är även där Facebook kommer att räkna in vinst, genom ökad annonsering hävdar Mark Zuckerberg till CNBC. Etableringen handlar mycket om att hjälpa bolag i alla storlekar att kunna nå ut till nya kunder, speciellt i tider som dessa då småföretagare har det tufft.

“Our business model here is ads, so rather than charge businesses for Shops, we know that if Shops are valuable for businesses they’re going to in general want to bid more for ads,” säger Mark Zuckerberg in en intervju med CNBC.

För att komma igång med Facebook Shopping behöver du göra följande.

  • Vara administratör för kontots Business Manager
  • Konfigurera butiken i Commerce Manager
  • Skapa en samling av produkter
  • Anpassa butiken
  • Publicera butiken

För mer detaljerad beskrivning kan du klicka här.

En shop på Instagram till vänster & en shop på Facebook till höger.

Sammanfattning.

Amazon och Facebook är två giganter som i slutändan vill få användare till sina plattformar och öka engagemanget. Bolag kan etablera sig på plattformen och nyttja dess kraft, här tror jag dock att även om Amazon absolut kan nyttjas av mindre bolag, kommer dessa få det svårare med tanke på kraven som ställs hos e-handlaren för att kunna etablera en närvaro.

Facebook riktar sig mer mot alla och som vi själva upplever finns det så mycket potential på plattformen, speciellt för de mindre bolagen då du kan nå ut till väldigt specifika målgrupper och vara väldigt nära kunden. 

Lycka till och som vi brukar säga: Testa, lär och framför allt utveckla för att nå bästa resultat. Glöm inte att hålla dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev! 

Sign up and subscribe for more interesting articles like this. 

RELATED ARTICLES

Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Matilda Widgren
Kundtjänst via sociala medier: Vikten av att bygga starka kundrelationer

Har du en strategi för dina sociala medier? Toppen. Det behöver du även för att kunna leverera en bra kundservice i dina sociala kanaler. I snitt spenderar internetanvändaren närmare 2,5h i sociala medier och detta öppnar upp möjligheter för ditt företag att bygga relationer med dina kunder. I detta blogginlägg kommer vi ta en närmre titt på våra sociala kanalers funktioner när det kommer till kundservice.

READ MORE
Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm

We've changed, so our website had to change too.

We are happy to announce the SocialView re-launch: DigiView Agency, a part of Recoordinate Group!