Performance branding: Den framtida rollen för digitala kreatörer

Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på email
Dela på print
På bara ett några år har sättet vi kommunicerar och utformar digitalt innehåll förändrats drastiskt. Idag räcker det inte för en digital kreatör att ta fram en idé, skapa innehållet, och sedan leverera det till den som skall hantera distributionen. Med över sex års erfarenhet av att skapa bild och film för digitala plattformar och specifikt sociala medier, förklarar jag vad som har förändrats och vad som idag bör vara standard för digitala kreatörer.

För att förstå den förändring som skett sedan år 2014, då Facebook först introducerade videoannonser, tänkte jag beröra ett par av de förutsättningar som inte fanns, men som idag alla i marknadsledet bör ha koll på. Varför? Jo, för att kunna fastställa och berätta vilken typ av kunskap som jag idag tycker alla kreativa personer bör besitta och forma sitt arbetssätt kring. Genom att dela med mig av min synvinkel och erfarenhet kring ämnet hoppas jag kunna skapa en relevant diskussion kring, och hur olika arbetsuppgifter och inom den kreativa sfären bör utformas. Jag vill också lyfta fram det område som ligger mig nära till hjärtat, skapandet av innehåll med hjälp av bild, film och grafik. Detta grundar sig utifrån vår företagsvision på SocialView, att utmana marknadsföringsbranschen och skapa en arbetsplats för nästa generation.

Jämfört med ett par år sedan är konkurrensen kring innehåll högre än någonsin. Idag tävlar vi alla om att fånga individuella personer och målgruppers uppmärksamhet, oavsett om det det är professionellt eller personligt. Redan 2016 rapporterade Facebook att den genomsnittliga tiden vi spenderar med innehållet i deras kanal var 1,7 sekunder för mobil och 2,5 sekunder för desktop. Exakt hur denna siffra ser ut idag är det svårare att hitta siffror kring, men en personlig och icke faktabaserad gissning är att den har gått upp något med tanke på det ökande användarantalet. Att ålderskurvan förskjutits lite, dvs. att det är färre äldre och allt fler yngre personer som använder sociala medier och att den dagliga tiden vi spenderar i sociala medier har gått upp enligt en rapport från Internetstiftelsen. Hursomhelst måste innehållet kunna fånga intresset på en väldigt kort tid.

Idag finns det även fler annonsformat och placeringar att utnyttja, något som var mer begränsat för ett par år sedan. Det innebär att dagens digitala kreatör kan omforma och skapa unikt och individuellt anpassat innehåll beroende på i vilket format och var det ska visas. Något som ställer högre krav på att mer arbetstid och kärlek spenderas under redigeringsfasen, dvs. postproduktionen. Nedan presenterar jag tre konkreta punkter för hur du kan tänka kring detta.

  • Anpassa innehållet utefter placering samt plattform, var kreativ med inbyggda app-funktioner samt delar av det digitala gränssnittet för formatet.
  • Material som ska återanvändas men inte har filmats för sociala medier i åtanke (16:9 format) kräver kreativa tankar. Visa upp två händelser samtidigt med med split screen, våga zooma in och förstora klippet för dramatisk effekt, använd ramar, färgblock och andra visuella element som komplement till innehållet och var smart med vad du kan addera för grafik i koppling till detta.
  • Lägg mer vikt på kvantitet över kvalité, även om det senare också är viktigt, eftersom det är mer sannolikt att varumärket förblir top of mind då vi idag konsumerar så mycket innehåll och spenderar väldigt lite tid med det. Jag skapar alltid en film i minst fyra olika format för att maximera antalet placeringar och platser som innehållet kan ses och visas på.

Förutom de mängder av olika plattformar som idag finns att välja emellan när man ska publicera innehåll, är det viktigt att förstå hur de används och vem det är man riktar sig åt. Som varumärke bör man idag ha en strategi för alla plattformar, eller rättare sagt, man bör ha koll på samtliga kanaler för att kunna avgöra om en plattform är relevant just nu eller inte. Det gäller därmed också för samtliga digitala kreatörer att ha koll på de olika plattformarnas specifikationer och rekommendationer för att kunna skapa innehåll som tekniskt presterar bra. Det gäller att ha koll på annonseringsfunktionalitet och olika placeringar, hur dynamiskt innehåll påverkar och kan komplettera “vanliga” annonser och det organiska innehåll som har tagits fram. Man måste vara uppdaterad och hela tiden hålla sig informerad, då landskapet förändras. Det går inte heller att förlita sig på att det som fungerade bra igår fungerar lika bra idag eller imorgon. Här kommer iterativt arbete och ab-test för innehåll in i bilden, ett område som jag förutspår kommer få ett alltmer större fokus när vi rör oss framåt. Jag pratar i detta fall om justeringar och uppdateringar i innehåll som en dator idag inte kan göra på egen hand. Som t.ex. att flytta runt scener och klipp, justera tempo och att förändra känslan som innehållet generellt sätt förmedlar.

Ett mindset som jag tycker alla bör ha med sig är att; den första och kanske mest självklara idén sällan faktiskt fungerar och presterar bäst, något jag sett bevis på flertalet gånger. Man tror på en sak, men sedan visar det sig att den andra saken är vad som föredras av målgruppen. Således är det en missad chans att inte testa sig fram. Var heller inte en slav när det kommer till att följa den grafiska profilen till punkt och pricka, ibland måste man göra saker och ting annorlund för att finna en ny och bättre effekt! Du som tagit dig ner till detta stycke samlar jag här nedan en lista vad jag vanligtvis brukar testa. Jag hoppas att du kan finna något värde i minst en av punkterna nedan som du kan packa ner i ryggsäcken, inför nästa gång du skall skapa något.

  • Testa huvudfärg mot komplementfärg
  • Testa balansen och mängd mellan två eller flera färger
  • Våga byt typsnitt!
  • Byt ut enstaka ord som kommuniceras
  • Flytta runt budskap för att skapa en annorlunda tidslinje
  • Testa perspektiv för det första klippet som visas i filmer och filma i olika vinklar
  • Skapa en version av en film som är ett par sekunder kortare än originalet
  • Testa lokalt mot engelska som språk
  • Testa två eller fler olika färgkorrigeringar

Det finns idag så otroligt många aspekter och parametrar en digital kreatör bör ha som arbetsuppgift och kunskap kring. Men det är också upp till dig, och din uppgift som kreatör att forma ditt arbetssätt och din arbetsroll utefter det jag nämnt.

Sign up and subscribe for more interesting articles like this. 

RELATED ARTICLES

Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Matilda Widgren
Kundtjänst via sociala medier: Vikten av att bygga starka kundrelationer

Har du en strategi för dina sociala medier? Toppen. Det behöver du även för att kunna leverera en bra kundservice i dina sociala kanaler. I snitt spenderar internetanvändaren närmare 2,5h i sociala medier och detta öppnar upp möjligheter för ditt företag att bygga relationer med dina kunder. I detta blogginlägg kommer vi ta en närmre titt på våra sociala kanalers funktioner när det kommer till kundservice.

READ MORE
Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm

We've changed, so our website had to change too.

We are happy to announce the SocialView re-launch: DigiView Agency, a part of Recoordinate Group!