Den kreativa trenden för innehållsskapande, 2021 och framåt

Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på email
Dela på print
Dagens situation (läs pandemi) har väckt behovet av att ta fram nya kreativa tankesätt för hur vi skapar och presenterar innehåll i digitala och sociala kanaler. Dels i kommunikationssyfte men också i underhållningssyfte. Läget har inte bara påverkat arbetsprocesser i branschen utan har också ökat trycket och efterfrågan på nytt innehåll. Frågan är hur detta kommer att forma hur vi skapar innehåll för framtiden? Hur ser trenden ut framåt? och finns det redan nu några bra exempel på hur man kan gå tillväga?

Med mindre att göra utomhus och mer att göra inomhus framför våra skärmar, har varumärken idag ytterligare en anledning till att se över sin marknadsföring och hur man bäst skall skapa innehåll för att nå privatpersoner hemma. Med allt färre ögon på fysiska reklamplatser och word of mouth-kommunikation, måste nu många företag förlita sig på en helt digital distribution online och tänka smart kring hur budskap skall spridas genom delningar och t.ex. livesändningar. Vi har också sett ett stort skifte kring hur allt fler och fler privatpersoner skapar innehåll, inte minst genom TikTok, och hur det kan komma att inspirera den professionella branschens sätt att skapa och se på innehåll i ett ljus som faktiskt attraherar, är genuint och fungerar.

Under året som gått har du säkert sett många lösningar och exempel på både bra men också mindre bra kampanjer och strategier. Du har säkert ett par personliga favoriter, så ställ dig frågan; Vad gjorde den kampanjen speciellt bra och vad kan du ta med dig?

Nedan har jag samlat ett par få men konkreta exempel som du kan ta med dig som inspiration.

Adidas — #HOMETEAM

Det populära sport- och klädmärket Adidas samlade sina ambassadörer under benämningen och hashtagen #HOMETEAM. Inte bara utnyttjar Adidas den starka kopplingen till lagsporten men lyfter fram det på ett smart sätt med personliga filmer utan filter och stark utstickande grafik. Ett smart sätt att anpassa en kampanj efter innehåll som kommer från flera personer och platser runtom i världen.

Fortnite — Digitala koncerter

Redan den andra februari 2019 hölls den första konserten i tv-spelet Fortnite. Utvecklaren Epic Games kunde då utnyttja sin erfarenhet och lärdomar och skapa ytterligare en konsert tillsammans med artisten Travis Scott som totalt lockade 12.3 miljoner spelare att samtidigt samlas i spelet. Värt att nämna är också TikTok, som gjorde en liknande satsning tillsammans med The Weeknd nyligen.

Borussia Mönchengladbach — Fans i kartong

Den tyska fotbollsklubben bjöd in sina fans att ladda upp bilder på sig själva som de sedan kunde skriva ut på kartong och placera runtom läktaren för att fylla arenan. I samband med kampanjen samlades totalt €40 000 in till välgörenhet, och arenan fylldes till sin maxkapacitet om 54 014 personer.

ZARA — Egentagna modellbilder

För en ny kollektion skulle klädmärket ZARA vanligtvis organisera en professionell fotografering i en studio, men denna gång bad de sina modeller att fotografera sig själva hemma. Kampanjen och tillvägagångssättet är inte unikt i sig, men det påvisar styrkan i autentiska miljöer. En del personer har dock uttryckt sitt missnöje och påpekat att det inte går att ta ett köpbeslut då modellen i vissa fall poserar onaturligt. Om inte annat, har kampanjen väckt uppmärksamhet.

DC FanDome — Ett globalt event

För att visa upp sina kommande filmer och stärka sitt fäste bland fansen anordnade nyligen serieförlaget DC Comics ett virtuellt event där besökarna kunde vandra runt och besöka fem olika världar — med olika typer av innehåll. Med en mix av förinspelade intervjuer, direkta livesändningar och innehåll som fans själva kunde ladda upp, erbjöd de en exklusiv och personlig upplevelse som var tillgänglig för registrerade personer under 24 timmar. Ett smart sätt att samla in extremt många e-postadresser, och ta reda på vad varje individ intresserade sig för, genom att kunna skapa personliga schema och planera upplevelsen.

För att sammanfatta detta blogginlägg och trenden som vi nu ser framför oss, så är vägen framåt digitalinkluderandegenuin och interaktiv. Ta med dig dessa ledord!


Sign up and subscribe for more interesting articles like this. 

RELATED ARTICLES

Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Matilda Widgren
Kundtjänst via sociala medier: Vikten av att bygga starka kundrelationer

Har du en strategi för dina sociala medier? Toppen. Det behöver du även för att kunna leverera en bra kundservice i dina sociala kanaler. I snitt spenderar internetanvändaren närmare 2,5h i sociala medier och detta öppnar upp möjligheter för ditt företag att bygga relationer med dina kunder. I detta blogginlägg kommer vi ta en närmre titt på våra sociala kanalers funktioner när det kommer till kundservice.

READ MORE
Matilda Widgren
Framtidsspaning: Shoppingbeteende 2021

Hur kommer framtidens e-handel se ut? I effekterna av den rådande pandemin digitaliserades samhället fortare än vi någonsin kunnat ana. E-handeln ökade i hög takt och fysiska butiker tappade sina mest lojala kunder. I detta blogginlägg djupdyker vi i statistiken som speglar beteendet under pandemin 2020 och vilka insikter vi tar med oss inför framtidens onlineshopping ur ett branschperspektiv.

READ MORE
Sofia Vinsa
5 misstag B2B-bolag gör i sin betalda marknadsföring i sociala medier.

DigiViews digitala strateg Sofia Vinsa har en bred erfarenhet inom B2B-marknadsföring, vilket har bidragit med många intressanta insikter och gemensamma mönster om organisationsutmaningar. I det här blogginlägget har hon sammanställt de fem vanligaste misstagen som B2B-företag gör när det gäller betald marknadsföring i sociala medier. Låt oss se vad hon har att dela med sig av!

READ MORE
Team DigiView
Dispo – En fluga eller nästa Instagram?

Dispo – en ny fotoapp där du kan dela nostalgiska bilder tagna av en digital engångskamera. Kommer appen att bli nya Instagram? I detta blogginlägg kommer vi dyka ned i fotoappen och spåna på dess framtid.

READ MORE
Let's talk!

Are you curious about DigiView and how our marketing team could help you accelerate your business growth?

Hit us up with your information and wonderings, and we will respond as soon as we can!

CALL
08-410 33 787

VISIT
Sveavägen 59
113 59, Stockholm

We've changed, so our website had to change too.

We are happy to announce the SocialView re-launch: DigiView Agency, a part of Recoordinate Group!